سیل کجور این بار نیز محرومیت‌ها در این بخش از مازندران دوچندان کرد و سیل‌زدگان همچنان چشم به همت دولت دارند تا رنج‌های مردمان این دیار التیام یابد.
کد خبر: ۸۶۸۹۶۵۱
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،خشم طبیعت در میانه ماه خرداد ۱۷ میلیارد تومان به بخش کجور نوشهر خسارت زد، آسیب‌هایی که بخش‌های کشاورزی، شهری و مسکن را با مشکلاتی روبرو کرد.

سیل کجور این بار نیز محرومیت‌ها در این بخش از مازندران دوچندان کرد و سیل‌زدگان همچنان چشم به همت دولت دارند تا رنج‌های مردمان این دیار التیام یابد. بخش‌های زیادی از مزارع کشاورزی کجور براثر سیل دچار آسیب شد و کشاورزانی که منتظر بودند ماه‌ها دسترنج خود را درو کنند، سیل تمام کاشت و داشته‌هایشان را ویران کرد.

تخریب سردهنه ها، جاده‌های بین مزارع، آسیب به جاده اصلی و راه‌ها بخشی از خسارت ویرانگر سیل روزهای اخیر بخش کجور نوشهر است.

یک شهروند کجوری می‌گوید: جاده کجور حدفاصل قنات به روستای چناربن براثر آب‌گرفتگی مسدود شده بود و حضور نیروهای راهداری برای امدادرسانی کمرنگ و ضعیف بوده است و درنهایت شهرداری مجبور به بازگشایی مسیر شد.

علی ترک می‌گوید: مردم محروم روستاهای توابع بخش کجور فراموش‌شده هستند و توجه برای تأمین نیازهایشان کمرنگ شد.

حامی چراغیان عضو شورای شهر کجور، با اشاره به نبود مدیریت یکپارچه شهری گفت: به دلیل نبود این مهم، در حال حاضر شهرداری را متولی همه امور می‌دانند که این امر نادرست است و سبب می‌شود تا بسیاری از ادارات مسئولیتشان را به‌درستی انجام ندهند.

وی با اشاره به در دست‌ساخت بودن کانال هدایت آب در شرق شهر کجور یادآور شد: تنها ۱۰۰ متر از این کانال در حوزه شهری واقع‌شده است و بقیه مسیر جزو حوزه شهری و شهرداری نیست و باید دستگاه‌های دیگر ازجمله منابع آب آن را پیگیری و اجرایی کنند.

وی تعریض و تکمیل کانال هدایت آب در شرق کجور را ضروری دانست و خواستار تسریع در اجرای این طرح مهم شد و گفت: شهرداری چندین بار قصد تعریض این کانال را داشت که با مخالفت‌هایی روبرو شده است و نیاز است تا دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدام عاجل داشته باشند.

چراغیان با اشاره به اینکه در حادثه سیلاب، دیوار برخی منازل و مزارع تخریب‌شده، گفت: بیشترین خسارت در بخش کشاورزی بوده و سبب از بین رفتن ۲۰ هکتار از مزارع جو کشاورزان شده است.

این عضو شورای شهر کجور، وارد شدن خسارت به بخش راه‌ها و جاده اصلی را از دیگر آسیب‌های سیل بیان کرد و گفت: پاک‌سازی راه در حوزه مسیر اصلی نیز به‌رغم آنکه در حوزه وظایف شهرداری نیست توسط این نهاد انجام‌شده است.

روستای سریوده از توابع بخش کجور نوشهر در سیل اخیر دچار خسارت‌های فراوانی شده است و به گفته اهالی، دسترنج کشاورزی‌مان به زیر سیل رفت.

آنان با اشاره به مشکلات فراروی خواهان توجه مسئولان برای رفع نیازها و حل مشکلات فراروی شدند.

علی شادمان فرماندار نوشهر نیز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده کجور نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بارندگی شدید به بخش‌های راه و مسکن خسارت‌هایی زده است.

سیل به ۳۰۰ هکتار از مزارع خسارت زد

وی افزود: سیل در روستاهای صالحان، هزار خال و سریوده به ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب‌زده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: شش خانواری که دچار خسارت شدند، اسکان موقت داده و ۱۰۰ بسته مواد غذایی نیز بین آنان توزیع‌شده است.

شادمان به مجروحیت یک نفر از ناحیه پا براثر بروز سیل خبر داد و گفت: سه هزار مترمربع لوبیا نیز در حادثه سیل دچار آسیب شد که برای رفع مشکل برنامه‌ریزی‌شده است.

فرماندار نوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت منطقه عادی شده است از تلاش‌های هلال‌احمر، کمیته امداد و سپاه پاسداران برای امدادرسانی به سیل‌زدگان قدردانی کرد.

وی مجموع خسارت وارده ناشی از سیلاب را به بخش کجور ۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اقلام امدادی توزیع‌شده در سیل و آب‌گرفتگی منطقه کجور از سوی جمعیت هلال‌احمر نوشهر تشریح کرد و گفت: به شش خانوار آسیب‌دیده شامل ۲۴ نفر در این حادثه امدادرسانی شده است.

وی درباره اقلام امدادی توزیع‌شده افزود: ۱۲ تخته موکت، شش ست بهداشتی، شش چراغ والور، شش ست ظروف، ۴۸ تخته پتو بین نیازمندان توزیع‌شده است.

اکبری گفت: چهار نجات گر با یک دستگاه خودرو در حادثه سیلاب کجور امدادرسانی کرده‌اند.

علی سیاسرانی شهردار شهر تازه تأسیس‌شده کجور نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سیل در این شهر موجب بروز مشکلاتی شده، می‌گوید: بازگشایی جاده عبوری از ضلع جنوبی شهر کجور، بازگشایی راههای درون‌شهری ازجمله اقداماتی بوده است که همچنان ادامه دارد.

وی شستشوی معابر، لایروبی سطحی آبروها را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: جاری شدن سیلاب سبب مسدودشدن آبروها، تخریب برخی دیوارها، رانش جاده و از بین رفتن سطح آسفالت برخی مسیرها و ایجاد چاله در سطح معابر شوسه شده است.

به گفته سیاسرانی، شهر کجور طبق آمار رسمی سه هزار و ۳۲۸ نفر جمعیت در قالب هزار و ۱۷ خانوار دارد که شمار جمعیت در فصل تابستان تا مرز ۱۲ هزار نفر می‌رسید.

شهردار کجور ازجمله اقدامات شهرداری را احداث ساختمان آتش‌نشانی و شهرداری، ساخت گرمابه، روکش آسفالت، ساخت کانال و کانیوو، لایروبی آبروها، ایجاد فضای سبز با مجموعه بازی‌ها بیان کرد.

سیاسرانی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات ادامه داد: در حادثه سیلاب اخیر برای بازگشایی مسیرها و معابر از تجهیزات و ماشین آلاات اشخاص استفاده‌شده است و شهرداری فقط دارای یک‌یک دستگاه بکهو و یک دستگاه مینی لودر است.

سیل اخیر علاوه بر کجور به ۱۵ روستای بخش چهاردانگه ساری نیز خسارت زد و ۵۰۰ هکتار از مزارع منطقه را دچار آسیب کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها