گزارشی از ماجرای دعوای «مسعود فراستی» و «کمال تبریزی»:

کمال تبریزی: توقف تصویربرداری “سرزمین کهن” برای اعتراض به برنامه هفت بود/فراستی:باید اعلام عزای عمومی کنیم!هاهاها

فراستی منتقد سینما در آخرین برنامه «هفت»، فیلم جدید کمال تبریزی یعنی «دونده زمین» را مصداق دیاثت فرهنگی دانسته بود و کمال تبریزی برای اعتراض به سکوت مدیران تلویزیون به اهانت های فراستی به وی، تصویر برداری سریال «سرزمین کهن» را متوقف کرده است.
کد خبر: ۸۶۸۹۵۴۰
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، در گزارشی که از تهیه کنندگان سینمای کشورمان(اینجا) داشتیم، ابعاد گسترده نفوذ سرمایه گذاران خارجی بر روی فیلم های ایرانی را بررسی نمودیم و مضرات و مزایای آن را شرح دادیم و متذکر شدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی و ناظر باید مانع ساخت فیلم های شود که بر خلاف موازین و ارزش های کشورمان ساخته می شود. همین موضوع یکی از موضوعات داغ و مورد بحث و جدل "مسعود فراستی” یکی از منتقدین سینما و "کمال تبریزی” کارگردان کشورمان بر سر فیلم «دونده زمین» بوده است.

آیا فیلم «دونده زمین» مردم ایران را تحقیر کرده است؟

فیلم دونده زمین ساخته کمال تبریزی است که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده و پس از گذشت ۶ سال به مرحله اکران رسیده است.”این فیلم درباره یک دونده ژاپنی است که تصمیم داشت دور دنیا را بدود و تاکنون شرایط اکران آن فراهم نشده است و ظاهرا سرمایه گذاران خارجی برای ساخت این فیلم صورت گرفته است.

این فیلم بیانگر داستانی واقعی در مورد "هازاما کامپه” هنرپیشه مشهور ژاپنی است که نذر کرد در سن ۶۰ سالگی دور دنیا را بدود. او پس از یک سال و اندی آمریکا و اروپا را دوید و در کشور ترکیه متوجه شد به سرطان لنفاوی مبتلا است. پس از آن با اراده‌ای استوار و با اعتقاد و ایمان بسیار به خداوند راه خود را ادامه داد و به ایران آمد و در نهایت پس از ۷۵۰ روز دوندگی، به ژاپن رسید.

در این فیلم سحر دولتشاهی، خسرو احمدی، ناهید مسلمی، حسین عابدینی، نیکی نصیریان، حنیف شهپرراد، ندا جبرئیلی، زهرا طاهری‌منش و بازیگر ژاپنی هازاما کامپه به ایفای نقش پرداخته‌اند. "دونده زمین” در ابتدا "ماراتن” نام داشت اما به دلیل انگلیسی بودن این عنوان، تغییر نام داد.

انتقاد شدید فراستی از فیلم کمال تبریزی

اما ماجرا از آنجا جنجالی شد که برخی از کارشناسان سینمایی به انتقاد شدید این فیلم پرداختند که واکنش کارگردان این فیلم یعنی کمال تبریزی را به همراه داشته است.

مسعود فراستی منتقد سینما در آخرین برنامه «هفت» از شبکه سه سیما، فیلم جدید کمال تبریزی یعنی «دونده زمین» را مصداق دیاثت فرهنگی دانسته بود.فراستی در توضیح این مطلب که با واکنش های گسترده ای نیز مواجه شد گفته بود: چیزی که من در هفت گفتم به دقت بر مبنای صحبت آقای جوادی‌آملی بود که از دیاثت سیاسی و اقتصادی حرف زده بودند و آن جمله‌ فوق‌العاده‌شان که گفته بودند اصطلاح دیاثت درباره کسانی است که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی یا سیاسی روی کشور می‌گشایند.

 

وی ادامه می دهد: یک جمله‌ای هم دفتر ایشان بعدا در توضیح این سخن ایشان منتشر کرد که خیلی خوب است. گفتند که در فرهنگ قرآنی غیرت را  معرفت، هویت و غیرزدایی  تشکیل می‌دهد. غیرزدایی هم معناش این است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. آقای جوادی یک جمله  دیگر هم دارند که اصطلاح دیاثت در دانش فقه و اخلاق با واژه عرفی آن تفاوت زیادی دارد.

فراستی در گفتگو «تهران نیوز» درباره چرایی انتساب دیاثت فرهنگی به فیلم «دونده زمین» نیز معتقد است که فیلم «دونده  زمین» چنان علیه مردم و در راستای فروش مردم به بیگانه است که مصداق دیاثت فرهنگی و هنری است، همان چیزی که در برنامه هفت گفته است. یعنی فیلم به جای آنکه واقعا بین مردم و دولت تفاوت قائل بشود، چون می‌گوید من می‌خواستم دولت آن زمان را نقد کنم که خودش جای بحث مفصلی دارد.

وی می افزاید: "دونده زمین” مردم را تبدیل می‌کند به یک آلت دست که همه منفعل و خواب‌آلودند و دارند برفک می‌بینند در تلویزیون؛ حالا یک ژاپنی منجی این مردم می‌شود. فیلم متاسفانه این مساله را به کل مردم هم تعمیم می‌دهد. نکته‌ جالب بعدی اینکه یک ژاپنی که اساسا در دنیا معروفند به اینکه خندیدن بلد نیستند به مردم ایران خندیدن یاد می‌دهد و آنها کم‌کم به زندگی نرمال خود بازمی‌گردند و آدم می‌شوند.

فراستی اضافه می کند:من فقط گفتم همانطور که می‌شود بر مبنای صحبت یک عالم دیاثت سیاسی و اقتصادی داشت، پس می‌شود دیاثت فرهنگی هم داشت که یکی از مثال‌هایش همین فیلم است. این کلمه را به خیلی از فیلم‌های وطن‌فروش که جایزه‌ جشنواره‌ها را گدایی می‌کنند می‌شود تعمیم می دهم.

واکنش کمال تبریزی و توقف فیلمبرداری سریال «سرزمین کهن»

چند روز گذشته کمال تبریزی اعلام کرده بود که ساخت سریال «سرزمین کهن» با توجه به اجرای پرزحمت و سنگین آن، به حمایت و پشتیبانی معنوی و روحیه‌بخش از سوی مدیران تلویزیون نیاز دارد؛ این در حالی است که یک برنامه سخیف تلویزیونی به خود اجازه توهین به من را داده است و مسوولان محترم سازمان صداوسیما هم بی‌هیچ عکس‌العملی در این خصوص سکوت کامل اختیار کرده‌اند!

به گفته وی این تصمیم در «اعتراض به سکوت مدیران تلویزیون در برابر اهانت یک برنامه به اصطلاح سینمایی به کارگردان این سریال» گرفته شده است.

مسعود فراستی منتقد سینما در واکنش به اقدام کمال تبریزی درباره توقف تصویربرداری فاز سوم سریال «سرزمین کهن» که علت آن را اظهارات فراستی در برنامه «هفت» عنوان کرده بود، به «تهران نیوز» می گوید: ما در برنامه هفت انتقادهایی را از آقای تبریزی داشتیم و نسبت به اقدام او برای توقف تصویربردازی سریالش فقط می توانم بگویم به خاطر تعطیلی سریال سرزمین کهن باید اعلام عزای عمومی کنیم!

فراستی ادامه می دهد: جمله ام در خصوص اعلام عزای عمومی را با کنایه و شکلک های مجازی منتشر کنید و بنویسید هاهاها!

به نظر می رسد بحث نفوذ سرمایه گذاران خارجی در بخش تولید فیلم های ایرانی و به تصویر کشیدن داستانهایی که نشان دهنده  غم و اندوه و سیاه نمایی جامعه است، به یکی از مباحث داغ در دنیای سینمای تبدیل شده است و  دعوای فراستی و کمال تبریزی هم بر سر این موضوع است و باید کارشناسان سینمایی کشورمان نظرات خودشان را نسبت به فیلم«دونده زمین»  به طور صریح اعلام کنند و با فرهنگ سازی،مانع ساخت فیلم هایی شوند که جلوه ای منفی از کشورمان را به نمایش در می آورد.

منبع: تهران نیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار