عضو شورای شهر یزد گفت: با مصوبه اخیر اعضای شورای شهر یزد در جمع آوری و عدم ورود قلیان و قلیان کشی به پارک ها و فضای سبز شهری، بزودی شاهد محیط زیست بدون قلیان در سطح شهر یزد خواهیم بود.
کد خبر: ۸۶۸۹۵۳۸
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، چهارمین عنوان تقویم سالیانه محیط زیست در 15 خرداد با عنوان روز جهانی محیط زیست رقم می خورد و از ابتدای سال، 13 فروردین روز انس با طبیعت، دوم ارديبهشت روز جهاني زمين پاك و اول خرداد روز جهاني تنوع زيستي را پشت سر گذاشته ایم.
به راستی در منطقه کویری یزد با وجود فقر فضای سبز، خشکی آب و هوا و کمبود باران چرا عده ای به خود اجازه می دهند با آوردن قلیان در فضای سبز، محیط زیستی را که متعلق به همه افراد جامعه است علاوه بر نابودی اکسیژن پاک و فضای فرهنگی تفریح خانواده ها به ویژه کودکان را زشت و نازیبا کنند.
دغدغه محیط زیستی و فرهنگی اعضای شورای شهر یزد بر آن شد تا در نشست اخیر شورا که در آستانه روز جهانی محیط زیست برگزار شد، به تصویب یک مصوبه کارآمد بینجامد تا مگر به دیگر نهادهای مسئول نیز با اقدام انقلابی که مورد انتظار مردم انقلابی شهر یزد است سرایت کند.


سیده حمیده وزیری در ارتباط با دغدغه اعضای شورای شهر یزد در زمینه ریشه کنی عرضه قلیان و قلیان کشی در پارک ها و فضای سبز شهر یزد، آنچه که از وظایف شهرداری خواند، گفت : بر اساس مصوبه اخیر جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد، برای اجرایی شدن طرح جمع‌آوری و مقابله با عرضه و مصرف قلیان در پارک‌ها و اماکن عمومی، کارگروهی متشکل از شهرداری، مراجع قضایی و اداره اماکن نیروی انتظامی تشکیل می شود.
وی در مورد زمان اجرایی شدن این مصوبه گفت: مصوبات شورا برای تأیید نهایی به فرمانداری یزد ارسال می شود و سپس قابلیت اجرایی پیدا می کند که ان شاء الله بزودی شاهد پار ک ها و فضای سبز بدون قلیان در شهر یزد خواهیم بود.
عضو باسابقه شورای شهر یزد تصریح کرد: شهرداری یزد می‌تواند در پارک‌ها از عرضه و مصرف قلیان جلوگیری کند اما وقتی در معابر، میادین و مغازه‌ها قلیان عرضه و مصرف می‌شود، اقدام شهرداری کم اثر خواهد بود.
وزیری افزود : بنا به درخواست های مکرر مردمی و درخواست و پیگیری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برای کاهش عرضه قلیان و قلیان کشی، اعضای شورا وظیفه ای را که قابل اجرا از سوی شهرداری بود به تصویب رساندند که بزودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.
وی گفت : با اجرایی شدم این مصوبه، از متقاضیان دریافت مجوز تأسیس کافی شاپ تعهدی مبنی بر عدم عرضه قلیان و قلیان کشی در محیط کافی شاپ می شود و مراکز فروش قلیان نیز پس از اخطار از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی به صاحب مغازه، اقدام به پلمپ واحد فروش قلیان خواهد شد.
عضو شورای شهر یزد با ابراز تأسف از استعمال قلیان توسط بانوان گفت : با توجه به وجود پارک ها و فضای سبز اختصاصی ویژه بانوان یزدی، متأسفانه عده ای از بانوان بدون اطلاع از مضرات دود قلیان برای سلامتی خود و اعضای خانواده در مکان های عمومی و محیط خانواده اقدام به قلیان کشی می کنند.
وزیری ادامه داد : شهروندان اصیل یزد بویژه بانوان یزدی به دنبال تحصیل علم بوده اند به طوری که این شهر به دارالعلم و دارالعباده شهرت یافته است و وظیفه مسئولان و متولیان فرهنگی است که با اقدام فرهنگی و اجرایی در کاهش این آسیب اجتماعی قلیان کشی تلاش کنند.
وی حفظ محیط زیست را دغدغه همه اعضای شورای شهر دانست و گفت : مصوبه اخیر اعضای شورا در حفظ محیط زیست و فضای سبز شهری، حفظ هوای پاک برای شهروندان یزدی و پیشگیری از آتش سوزی درختان بر اثر آتش قلیان، مؤثر خواهد بود.
وی تصریح کرد : افزایش مکانهای تفریحی برای جوانان یکی از راههای کاهش جذب جوانان به سمت قلیان خواهد بود که حمایت همه خانواده های یزدی، والدین دلسوز، مسئولان آموزش و پرورش، مدارس و مسئولان را برای اگاهسازی مضرات قلیان کشی برای بدن و اجتماع و ایجاد تفریحات سالم را می طلبد.

یزدبانو
ارسال نظرات