خبرهای داغ:
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اعلام کرد: در راستای کاهش و حذف عوامل تخریب در سطح عرصه های منابع طبیعی استان اصفهان " طرح هفت" در قالب 7 محور اساسی در سال 95 اجرا می شود.
کد خبر: ۸۶۸۸۸۸۴
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، داریوش سعیدی در جمع خبرنگاران اصفهان به محورهای هفتگانه طرح هفت اشاره کرد و توسعه حفاظت مشارکتی در سطح 800 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی استان با مشارکت بهره برداران ، تامین سوخت جایگزین برای ساکنین عرصه های جنگلی برای 180 خانوار و ایجاد کمربند حفاظتی در مناطق بحرانی به طول 190 کیلومتر، تعیین تکلیف اراضی اختلافی با مردم، تثبیت مالکیت دولت بر عرصه های ملی وتداوم طرح کاداستر( در سال 95 تعهد 500 هزار هکتار سند داریم)، تهیه و تولید نقسه های استعدادیابی و کاربری اراضی ملی، تکمیل با نک جامع اطلاعات زمین و ورود اطلاعات و داده های کلیه پرونده های حوزه زمین و تعیین تکلیف و پیگیری وصول حقوق دولت در پرونده های سنواتی شامل پرونده های موضوع ماده 34 و ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری را از جمله این محورها برشمرد.

وی تاکید کرد: برای تحقق محورهای طرح هفت در سال 95 به حداقل اعتبار 35 میلیارد ریالی نیاز داریم تا برش شهرستانی طرح تهیه شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: در صورت تحقق کامل منابع اعتباری، این طرح به طور کامل اجرا خواهد شد.

وی در ادامه تعهد ، سلامت و دقت در کیفیت و انجام کار، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، نظارت میدانی و مستمر بر اجرای پروژه ها و هماهنگی و تعامل با دستگاهها ی مرتبط را از رویکردهای معاونت حفاظت در اجرای طرح هفت برشمرد.

سعیدی در بخش دیگری از این نشست خبری به مهمترین اقدامات حفاظتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در صیانت از جنگلهای زاگرس( پشتکوه فریدونشهر) اشاره و تصریح کرد: جنگلهای زاگرس یکی از مهمترین منابع ارزشمند طبیعی و بزرگترین تولید کننده و ذخیرگاه منابع آبی کشور بوده و دارای ارزش زیست محیطی و اکولوژیکی فراوانی است .

وی گفت:در این ناحیه گونه های ارزشمندی یافت میشود که دارای ارزش ذخیرگاهی و ژنتیکی هستند. بلوط، محلب، داغداغان، ارس، بنه، گلابی وحشی، زالزالک و ... از مهمترین گونه های جنگلی این ناحیه به شمار میروند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ، حفاظت از جنگلهای زاگرسی در استان اصفهان را از مهمترین وظایف اداره کل منابع طبیعی دانست و افزود: طی سالیان گذشته تاکنون با برنامه ریزی و صرف هزینه های زیاد روند تخریب در عرصه های جنگلی استان بسیار کند شده و به عبارتی به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: مساحت جنگلهای زاگرس در استان بالغ بر 65 هزار هکتار بوده که کانون اصلی این جنگلها در منطقه پشتکوه فریدونشهر ( حدود 41 هزار هکتار) واقع گردیده است.

سعیدی بیان داشت: طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس از سال 82 در منطقه پشتکوه فریدونشهر تا کنون در حال اجراست . در این منطقه 23 روستا در قالب 730 خانوار و با جمعیتی معادل 4500 نفر زندگی میکنند.

وی اهداف عمده طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس را پیشگیری از تخریب و قطع گونه های جنگلی، توانمند سازی جوامع محلی و ساکنین جنگل از طریق مشارکت دادن آنان در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی منطقه، تامین سوخت جایگزین برای ساکنین منطقه در قالب تهیه آبگرمکن های خورشیدی، تهیه و توزیع سیلندر گاز و پرداخت یارانه حمل سیلندر گاز ، تهیه و توزیع تنور گازی به صورت رایگان به مردم با هدف حذف استفاده از جنگل و بوته های مرتعی و تغییر الگوی معیشت مردم و کاهش وابستگی آنان به جنگلها و مراتع از طریق توسعه کشت گونه های بومی، اقتصادی نظیر: کرفس ، گردو و کشت گیاهان دارویی عنوان کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان چالش ها و تهدیدات جنگل های زاگرسی در حوزه طرح صیانت را شامل: عوامل انسانی، حضور دام در جنگل، قطع درختان و درختچه های جنگلی به منظور تامین سوخت، فقر فرهنگی و اقتصادی جنگل نشینان و ساکنین حاشیه جنگل، تبدیل و تغییر کاربری اراضی جنگلی و وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی دانست و گفت: از جمله عوامل طبیعی تهدیدات جنگل های زاگرسی نیز تغییرات اقلیمی ، خشکسالی و آفات و بیماریهای گیاهی می باشد.

وی همچنین اجرای پروژه جایگزینی سوخت فسیلی را یکی از اقدامات حفاظتی در صیانت از جنگلهای زاگرس خواند و گفت: این پروژه از سال 82 در راستای تغییر الگوی مصرف سوخت و جلوگیری از قطع جنگلهای منطقه در حال اجراست که در این راستا خرید و توزیع یک هزار سیلندر گاز و توزیع بین مردم منطقه به صورت رایگان، پرداخت یارانه حمل سیلندر گاز به طوری که هر سیلندر گاز به نرخ مصوب شهر در اختیار مردم در دورترین نقطه استان قرار میگیرد(سالیانه یارانه ده هزار سیلندر گاز توسط این اداره کل پرداخت می شود)، تهیه و نصب 170 دستگاه آبگرمکن خورشیدی با مشارکت مردم ( یک سوم قیمت توسط مردم تامین میشود)، توزیع 450 دستگاه تنور گازی به صورت رایگان و برای سال 95 نیز 180 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در این منطقه نصب می شود.

سعیدی افزود: رویکرد سازمان در حفاظت از جنگلها و مراتع مبتنی بر مشارکت مردم و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی است که در این راستا استان اصفهان در سال 94 به عنوان استان پایلوت در پروژه حفاظت مشارکتی توانست 130 هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان در حوزه صیانت از جنگلهای زاگرس را در قالب تفاهم نامه حفاظت مشارکتی به مردم واگذار کند.

وی یادآور شد: در سال 95 نیز توسعه حفاظت مشارکتی را تا سطح 800 هزار هکتار انجام خواهیم داد، البته در برنامه ششم توسعه، پروژه حفاظت مشارکتی در استان تا سقف 3 میلیون هکتار پیشهاد شده است .

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهارکرد: این پروژه با هدف افزایش ضریب حفاظتی جنگلها و مراتع استان با مشارکت بهره برداران، پیشگیری و کنترل عوامل تهدید و تخریب، توانمندسازی بهره برداران منابع طبیعی ، مشارکت و همکاری در اطفاء حریق در جنگلها و مراتع ، انجام عملیات پیش آگاهی و مبارزه با آفات و بیماریهای جنگلی و... در حال اجراست .

وی ادامه داد: ازسال گذشته تا کنون 37 فقره تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با بهره برداران عرصه های جنگلی و مرتعی استان منعقد گردیده است .

اجرای 140 کیلومتر کمربند حفاظتی در حوزه طرح صیانت

سعیدی در ادامه به پروژه کمربند حفاظتی اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی این پروژه تعیین مرز بین اراضی ملی و مستثنیات قانونی اشخاص است وپیشگیری از دخل و تصرف در اراضی ملی و حفاظت از آنها از دیگر اهداف این پروژه به شمار می رود .

وی اظهارکرد: در حوزه طرح صیانت سال گذشته 140 کیلومتر کمربند حفاظتی اجراشده است و در سال 95 نیز 190 کیلومترکمربند حفاظتی در قالب طرح ملی صیانت اجرا خواهد شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یادآور شد: تا کنون در استان اصفهان 1700 کیلومتر کمربند حفاظتی به منظور صیانت از اراضی با ارزش ملی ایجاد شده که بر این اساس میزان 400 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به خصوص اراضی ارزشمند ملی حاشیه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی حفاظت شده است .

وی پروژه گیاه پزشکی را از دیگر طرح های منابع طبیعی خواند و گفت: این پروژه به منظور پیش آگاهی و مبارزه با آفات و امراض و جلوگیری از گسترش آن در اراضی جنگلی محدوده طرح صیانت اجرا می شود.

سعیدی گفت: مطالعه شناسایی علل زوال درختان بلوط در منطقه پشتکوه فریدونشهر، قطع سرشاخه های خشک و آلوده به بیماری ذغالی بلوط، کنترل پروانه جوانه خوار بلوط با استفاده از تله فرمونی، پاکسازی سرشاخه های آلوده به گیاه نیمه انگلی دارواش از مهمترین اقدامات این اداره کل برای حفاظت از جنگلهای زاگرس در پشتکوه فریدونشهر در سال گذشته بوده است .

وی کاهش قابل توجه قطع جنگل، استفاده مردم از سوخت جایگزین و انرژی های پاک، رغبت بیشتر مردم و بهره برداران به امر حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی در قالب تفاهم نامه حفاظت مشارکتی، افزایش در آمد و توان اقتصادی ساکنین عرصه های جنگلی و مرتعی از طریق توانمندسازی آنان( سالیانه به طور متوسط 15 میلیارد ریال درآمد ساکنین منطقه از بهره برداری جنگلی و مرتعی بویژه گونه کرفس می باشد) را از دستاوردهای این طرح برشمرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها