خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل نفسش حیات بخش بود، گفت: امروز باید اندیشه ها و معارف امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف به نسل جوان و نوجوان منتقل شود؛ چرا که این معارف بهترین چراغ راه در گذر از گردنه های سخت است.
کد خبر: ۸۶۸۸۴۲۷
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در بزرگداشت چهلمین سال-یاد آیت الله دانش پژوه و بیش از 60 شهید و فقید روحانی روستای ابرسج شهرستان شاهرود که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در حسینیه سیدالشهدا این روستا برگزار شد در سخنانی با سپاسگذاری از خدا برای حضور در این جلسه و خیرمقدم به همه شرکت کنندگان با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید اگر کسی نفسی(جان) را احیا کند و از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را احیاء کرده است و در ذیل این آیه روایات فراوانی بیان شده که به ظاهر و باطن این آیه پرداخته است.

وی افزود: احیاء نفس یعنی کسی را از مرگ نجات دهی در حالی که دارد می می میرد و تعویل اعظم این آیه نجات از ظلمت و گمراهی است که اگر یک نفر را از گمراهی و ظلالت نجات دهی گویی مردم را نجات داده ای.

عضو مجلس خبرگان رهبری از استان البرز با بیان اینکه قرآن ظاهر و باطنی دارد به کلمه ماء در قرآن اشاره کرد و گفت: آب جاری که در قرآن بیان شده در بسیاری از روایات بوجود امام اشاره دارد که امام سرچشمه حیات است و امام رضا در حدیثی در باب این موضوع بیان می کنند که سرچشمه همه نعمت ها ما هستیم و ما باب الله هستیم و در ورود به توحید ما امامان هستیم و امام باب الله است در راه رسیدن به توحید و بهره مندی از کلمه حیات.

وی خاطر نشان کرد: اگر بر فرمان امام استوار بمانیم از آب گوارا که امامان هستند سیراب می شویم و قلوب ما از ایمان سیراب می شود و احباء می گردد و حقیقت ایمان علم برگرفته از امام (ع) است.

میرباقری با اشاره به وصیت امام باقر به امام صادق(ع) تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمودند برای سنجش شیعیان ما ببینید چقدر روایات و معارف ما را می دانند هر چند عمل هم خوب است چرا که در روایات نکات بسیاری است که پرده ها را از پیش چشم را عبور می دهد و حقیقت نور کلام امام را به ما می رسند.

وی ادامه داد: مومن با فهم کلام امام و روایات به بالاترین درجات ایمان می رسد و علم امام آب گوارایی است که سرچشمه حیات است و برخی آیات قرآن که اشاره به آب گوارا دارد تفسیر به ولایت امام می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه قم خاطر نشان کرد: علم و معارف امام سرچشمه حیات طیبه است و آن کسانی که از سرچشمه نوشیدند خودشان سرچشمه حیات می شوند و نفس آنها احیا می کند و محیی می شوند مانند حضرت عیسی (ع) که نفس خود را بر گل بی جان می دمید و زنده می شد.

وی تاکید اکرد: اگر به حقیقت ولایت و معارف امام را یافتی نقش تو زنده کردن می شود و زنده کردن انسان و انسان زنده تربیت کردن بسیار اهمیت پیدا می کند.

میرباقری با بیان اینکه عالمانی که خود را مهیای دریافت معارف الهی می کنند دو کار مهم انجام می دهند افزود: ابتدا بیش از نیم قرن پا روی لذت های خود می گذارند و تهذیب نفس می کنند و باطن معارف اهل بیت و علم حیات بهش را در می یابند و سه دسته معارف را درک می کنند، انبیاء، ملائکه و عِبادُ المُمتََحن.

وی ادامه داد: عبادالممتحن آماده می شود که حقیقت اسرار علم در او تبلور کند و وقتی عَبد شدی عبودیت در تو تحقق یافت علم به تو می دهند و علم سرمایه بندگی است و این عبودیت سه رکن دارد اول خلع مالکیت کنی و هیچ دلمشغولی نداشته باشی و تسلیم امر و نهی مولا باشی و این فراغت اولین قدم در وادی تقواست.

میرباقری اضافه کرد: در ادامه در زمین به دنبال برتری جویی و فساد نیستند و آخرت برای اینهاست چرا که تا از خود فراغ نشوی اصلاح او هم افساد است و این به تاکید مولا علی(ع) برای علما و امراست.

وی تصریح کرد: ولایت ما یعنی دارالاخره که عاقبت برای متقین و ائمه است و یکی از زکات امام نشر علم است و عالمان غیر از فارغ کردن خود از خیلی لذات حلال و تهذیب نفس سرچشمه حیات و نفس آنها محیی می شود.

نماینده استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به امام راحل عظیم الشان گفت: امام بزرگوار نفسش حیات بخش بود و در جامعه دمید که یک نمونه آن ده ها هزار شهید است که آثار نفس امام (ره) که خود عبد شده و وصل به سرچشمه حیات است می باشد و واسطه بین ولی و جامعه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه اگر کسی به امام گره خورد ولایت در سرپرستی و در وادی ایمن قرار می گیرد خاطر نشان کرد: عالمی که عامل شد مردم را برای خدا می خواهد و خدمت می کند و محیط تربیت او وادی ایمن است و انسان ها وقتی آنها را می بینند احساس امنیت می کنند.

میرباقری تصریح کرد: در طول تاریخ غیبت امام واسطه امام و مردم سلسله فقهای بزرگ شیعه بوده اند که علم ظاهری و باطنی را منتقل می کردند، علامه حلی ها،محقق ها و بروجردی ها و امام راحل از این جنس بودند که به سرچشمه وصل شدند و حلقه اتصال جامعه به ائمه و واسطه فیض هستند.

وی ادامه داد: ولایت ائمه ولایت خداست ،عالمان بزرگوار نمونه شاخص به مقامات معنوی و اخلاقی می رسند و واسطه بین امام و مردم هستند و آیت الله دانش پژوه از آنهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از شئون مقام شفاعت امام است گفت: مقام محمود مقامی است که بین شما و خدا واسطه ای هست و اگر مردم را برای خدابخواهی صاحب مقام محمود می شوی و عالم اهل عمل باید وصل به مقام محمود باشد و از راحتی و خواب خود بگذرد تا دیگران را به مقصد برساند و این عالم عامل است.

وی اضافه کرد: انبیا بیشتر مقام داشتند چون رنج بیشتری کشیدند و امام حسین(ع) با مصائبی که در عاشورا دید صاحب مقام محمود شد، سختی راه را تحمل کنی تا دیگران برسند و باید جامعه شیعی قدر عالمان خود را بداند و علما و بزرگان را تکریم کنند و علمایی که ما در اینجا به یادشان گرد آمده ایم نوعاً از این جنس بودند.میرباقری با بیان اینکه تعلم و عمل و تعلیم دادن بسیار ارزش دارد گفت: از امام باقر حدیثی نقل شده که مقام کسی که تعلم و تعلیم و عمل می کند در ملکوت سماوات از هزاران عابد بالاتر است و معارف او مستحکم تر و اثرگذار تر است و باید از خدا بخواهیم نسل ما از شاگردان مکتب امام صادق(ع) باشند و عالم بمانند و بتوانند یک نفر را هدایت کنند که ارزش آن از تابیدن هر چه خورشید بر آن می تابد ارزشمند تر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها