خبرهای داغ:
رئیس اداره تعاون،کارورفاه اجتماعی سروستان:
رئیس اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی سروستان گفت: اقتصاد مقاومتی می طلبد که ادارات با هم به صورت یکنواخت و منسجم ، تحت یک فرماندهی عمل کنندو موازی کاری نباشد.
کد خبر: ۸۶۸۸۳۷۸
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
در راستای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان سروستان بسیج دانشجویی سروستان در طرحی به عنوان"مطابه گری از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"درچهارمین نشست نشست به سراغ جنا ب آقای دهداری رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی سروستان رفته که حاصل این دیدار گفتگویی است که در ادامه خواهید خواند.


*تعریف شما از اقتصاد مقاومتی چیست؟آیا اقتصاد مقاومتی را راهکار برون رفت کشور از این شرایط می دانید؟

یکی از مهم ترین این تعریف ها این است که اجرای یک سلسله برنامه هایی در کشورهایی اتخاذ می شود که با بحران تحریم از سوی کشورهای دیگر و علی الخصوص کشورهای سلطه گر  مواجه هستند چیزی که امسال مقام معظم رهبری فرمودند و می تواند دنباله همان پیام های سال گذشته در رابطه با اقتصاد باشد برمی گردد به راهکارهای صرفاً اقتصادی در رابطه با اینکه ما روحیه اقتصاد کشور را به نحوی قوی کنیم که بتواند مقاومت کند در برابر اقتصاد های دنیا و در برابر تحریم ها و مشکلات اقتصادی که به خاطر آن به وجود آمده است و این اقتصاد با اقتصاد ریاضتی اروپا که مردم را تحت فشار قرار می دهد کاملاً متفاوت است.

*با توجه به اینکه امسال به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده چه برنامه هایی دارید؟ آیا در خصوص برنامه هایی که طرح ریزی کردید اقدام و عملی صورت گرفته است یا خیر؟

از جمله برنامه های امسال تشکیل شرکت های تعاونی علی الخصوص شرکت های تعاونی دانش بنیان ، شرکت های تعاونی فراگیر روستایی یا اقدامات و برنامه های اجرایی و عملی هستند امسال برنامه های ویژه ای داریم البته اقداماتی سال های گذشته صورت گرفته است ، تعاونی های روستایی با جلب مشارکت عموم مردم خاصه در روستا ها در زمینه مشارکت اقتصادی انجام می شود . در روستاها چه در بخش مرکزی و چه بخش کوهنجان جلساتی در سال گذشته گرفته شده است امسال هم در جلسه شورای اقتصاد و سرمایه گذاری مجدداً یادآوری شده ،برنامه ریزی شده، ما حداقل در طول یک ماه پنج روستا را به صورت عملی وارد این مقوله می کنیم ، تعاونی هایشان را جهت ثبت پیگیری می کنیم. امتیازات ویژه ای برای تعاونی ها ی فراگیر گذاشته شده است.

هدف تعاونی ها ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان و دربرگیری اقتصاد شهرستان است. با این برنامه که چند وجهی است و صرفاً خاصه روستاها نیست. ما دنبال تعاونی هستیم به نام تعاونی توسعه و عمران شهرستان این تعاونی ها زمانی که به شرکت به ثبت حقوقی برسد با موضوعات فعالیت گسترده و نامحدود می توانند خارج از تشریفات برگزاری مناقصه پروژه های عمران شهرستان را اجرا کنند. یکی دیگر از برنامه ها شرکت های تعاونی دانش بنیان است و افراد توانمندی در بین اعضا این شرکت ها هستند از جمله فارغ التحصیلان دانشگاه ها ، در این خصوص جلسه ای با روسای دانشگاه ها داریم تا یک برنامه  ریزی داشته باشیم که ان شاالله از همین امسال این تعاونی ها با همکاری دو دانشگاه تشکیل شوند و طرح ها و برنامه های خودشان را ارائه دهند. دولت در جهت حمایت از این طرح ها 1000میلیارد تومان اعتبارات یارانه دار 4% به استان فارس اختصاص داده است. امتیازی که برای تعاونی های روستایی گذاشته شده جدولی است که نحوه حمایت دولت را از این طرح ها شرح می دهد. روستاهایی که دارای49-25 نفر سرپرست خانوار باشند تا 60% تسهیلات به سقف 750 میلیون به آن ها تعلق می گیرد ، این طرح ها در شهرستان های دیگر عملی شده است و از ما جلوتر هستند؛ طرح هایشان  را معرفی کرده اند و استفاده می کنند.

درروستاهای با 50-99 خانوار ،35% سرمایه گذاری خود اعضا و دولت 65% سرمایه گذاری تا سقف 1 میلیارد تومان ، روستاهای با 100-149 خانوار میزان آورده 30% و سرمایه گذاری دولت70% تا سقف 2 میلیارد تومان، روستاهای با 150-199 خانوار 25% سرمایه گذاری آورده و سرمایه گذاری دولت 75% ، روستاهای با 200 نفر خانوار 20% آورده و سرمایه گذاری دولت 80% و بدون سقف .هرچه زودتر طرح ها معرفی شوند میتوان اعتبارات را سریعتر جذب کرد و طرح ها را به اجرا در آورد.

*با توجه به اشاره ای که به بودجه اختصاص داده شده کردید چه مقدار از این 1000میلیارد تومان جذب شهرستان سروستان می شود و سهم  سروستان چقدر است؟

هیچ سقف و محدودیتی ندارد.

در طرح بنگاه های زود بازده که دولت قبل آن را اجرا می کرد هیچ توجهی به مزیت های نسبی روستاها نمیشد و فقط تسهیلاتی در جهت اشتغال بدون در نظر گرفتن مزیت های نسبی ارائه میشد. سال گذشته مزیت های نسبی سرمایه گذاری را رصد کردیم و تمام روستاهای بخش مرکزی و کوهنجان مشخص شده اند. مزیت های نسبی یک روستا یعنی یک روستا چه مزیت هایی نسبت به سایر روستاها دارد.

*برای کدام روستاها به طور خاص برنامه دارید؟

ما برای همه روستاهای بخش مرکزی و کوهنجان برنامه داریم و مزیت های نسبی روستاها رصد شده ، تعداد جمعیت خانوار، تعداد جمعیت فارغ التحصیل ، تعداد بیکاران ، نزدیکی و دوری به مرکز شهرستان، نزدیکی و یا دوری از جاده ترانزیتی و ... که در بررسی وضعیت های نسبی نقش دارد.تمام موارد بررسی شده و روستاها مشخصند پیشنهاداتی هم داشتیم طرح هایی نیز ارائه شده است. در زمینه گردشگری در مومن آباد شرکت ثبت شده طرح را ارائه داده اند که ما کمیته سه جانبه تشکیل می دهیم با حضور نماینده فرمانداری، نماینده دستگاه اجرایی و نماینده وزارت کار.

*آیا کارگروهی در سطح شهرستان در زمینه اقتصاد مقاومتی دارید؟

پیش بینی شده است.اقتصاد مقاومتی مانند دفاع است دقیقاً مثل 8 سال دفاع مقدس نیاز به یک فرماندهی دارد که اقدامات ، برنامه ها و دستگاه های اجرایی می خواهند انجام دهند را فرماندهی کنند پیش بینی شده است با همکاری بسیج سازندگی، ناحیه مقاومت بسیج که جلسات مکرری داشته ایم با سپاه پاسداران قول همکاری داده اند و امکانات فوق العاده ای دارند که در این راستا کمک کنند.

به هرحال اقتصاد مقاومتی می طلبد که ادارات با هم به صورت یکنواخت و منسجم ، تحت یک فرماندهی عمل کنندو موازی کاری نباشد. در سال های گذشته در طرح بنگاه های زودبازده میزان تسهیلات برای ایجاد کسب و کار کافی نبود و افراد متاسفانه از افراد بیکار تبدیل می شدند به افراد بیکار بدهکارو برخی هم معتاد؛ مشکلات بررسی شد بنگاه های زودبازده در زمینه اشتغال پایدار موفق نبود، شاید اشتغال هایی به وجود آورد اما نه به صورت پایدار.

طرح جدید طرح مشارکتی است به دست خود روستاییان اجرا می شود. طرح 200 نفر سرپرست طرح بزرگی است در تمام طرح های اجرایی از جمله عمرانی، خدمات گردشگری ، تولید کشاورزی و صنعتی و تولید گیاهانی که کمتر نیاز به آب دارند، تغییر الگوی کشت.این کار یک کار تیمی است طی جلساتی که گرفته می شود اداره صنعت ، معدن ، تجارت، اداره جهادکشاورزی، اداره میراث فرهنگی و جهانگردی و گردشگری و صنایع دستی با هم طرح هایشان را پیشنهاد می دهند بررسی می شود. مزیت های نسبی روستاها برای اجرای هر یک از این طرح ها بررسی می شود که روستاها در کدام یکی از این طرح ها دارای مزیت نسبی سرمایه گذاری هستند که بشود آن ها را اجرا کرد.
تشکیل شرکتهای تعاونی دانش بنیان را در دستور کار داریم


*آیا در طی این سالها که شعار سال ها با اقتصاد مقاومتی ارتباط داشت این بررسی ها انجام نگرفته است که امسال دارید بررسی می کنید؟

قبلاً انجام شده است اما طرح حمایت از بنگاه های کوچک زودبازده بوده است که خود روستا را در نظر گرفته اند، سال گذشته و امسال استاندار اطلس اشتغال را در استان تدوین کردند . متأسفانه نگاهی که از قبل وجود داشته این بود که مردم نگاهشان به دست دولت بود، دولت جدید این نگاه را تغییر می دهد، نگاه قبلی با اقتصاد مقاومتی همخوانی نداشت منابع دولتی محدود است امام مردم منابع خیلی زیادی دارند مردم واقعاً دارند و می توانند سرمایه گذاری کنند .

تمام فارغ التحصیلان متوسطه ما نباید به دانشگاه بروند اصلاً نیازی نیست کشور اینقدر تحصیل کرده نمی خواهد.

*شما می گویید مردم پول دارند بیایند سرمایه گذاری کنند این نگاه یک نگاه سرمایه داری است، تکلیف مردمی که به نان شبشان محتاجند چیست؟

در مثالی که میزنم مردم به نان شبشان محتاج نیستند. من فارغ التحصیلان بیکار را می گویم حداقل هفته ای 10 نفر را داریم که فارغ التحصیل دانشگاه هستند اما حاضرند منشی هم بشوند یک فرد برای گرفتن لیسانس حدود 20 میلیون تومان هزینه  می کند، این 20 میلیون تومان را در قالب طرح های مشارکتی ، 200 نفر از سرپرست خانوار این سرمایه را روی هم بگذارند این پول است، کارخانه نمی زنند ؛ طرح گردشگری اجرا کنند.

*رویکرد دولت این است، نگاه سرمایه داری به مردم، حمایت هم می کند آنهایی که پول دارند سرمایه گذاری می کنند این وسط تکلیف آنهایی که ندارند چه می شود ؟

باعث تأسف است که یک خط رند متعلق به یک هنر پیشه معروف به قیمت گزاف میلیونی فروخته شود و افرادی نیز به جهت نیاز مالی کلیه خود را به فروش بگذارند.

*برخی از تعاونی ها و شرکت ها متأسفانه فقط روی کاغذ هستند، برنامه ای برای تعاونی های غیرفعال دارید؟ شما چه پیشنهادی  دارید تا حداقل 30، 40درصد افرادی که تسهیلات دریافت می کنند فعالیت کنند؟

این تعاونی ها در حال شناسایی هستند اگر بخواهند می توانند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند بعضاً نمی آیند، متأسفانه به صورت صوری خانوادگی یک شرکت تعاونی تشکیل داند فقط به امید اینکه تسهیلات را دریافت کنند و از آن در جای دیگری استفاده کنند.مردم توانمندند، مردم پول دارند، می توانند سرمایه گذاری کنند فقط باید اعتماد داشته باشند بازاری به وجود بیاید که جوابگوی این سرمایه گذاری باشد و این سرمایه به آن ها بازگردد. جوانان ایده ها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند. سروستان پتانسیل های گردشگری خوبی دارد، دریاچه مهارلو قابلیت های خوبی برای جذب گردشگر دارد.

*آیا بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از افراد جویای کار در سروستان در دست دارید؟ چرا در این شهرستان جلسه ای و یا همایشی با حضور این افراد و دعوت از کارآفرینان نمونه کشور برگزار نمی شود؟

بانک اطلاعاتی بیکاران نداریم، در زمینه مشاغل خانگی داریم. از کجا می دانید برگزار نمی شود، در شهرستان های دیگر این جلسات برگزار می شود. قصد داریم جلسه و همایشی در دانشگاه ها در همین راستا برگزار کنیم با حضور کارآفرینان برتر.

*آیا امسال در روستاهای سروستان تعاونی هایی روستایی راه اندازی می شوند؟

در پایان سال حداقل 10 شرکت فعال با طرح های مشارکتی داریم و همچنین شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان، دانشجوها  می توانند عضو شوند. منتظریم فارغ التحصیلان دانشگاه بیایند و کسانی که در حال تحصیلند. هر زمان که عضو شوند شاغلند و از سودهای اقتصادی بهره مند می شوند.

تسهیلات ارائه شده توسط دولت 4درصد سود دارد و ضمانت بازپرداخت این تسهیلات کارت ملی افراد است.

با کمیته امداد صحبت کرده ایم قول مساعد داده اند افراد تحت پوشش را معرفی کنند به ازای هر نفر 70 هزار تومان پرداخت کنند تا عضو این تعاونی ها باشند .برای عضویت در این شرکت ها لازم است افراد بومی سروستان باشند.آندسته از افرادی که متولد سروستان هستند اما ساکن شیراز هم می توانند عضو باشند .
ارسال نظرات
پر بیننده ها