خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

سیاسی کردن موضوع استهلال سبب ایجاد حواشی می‌شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: استهلال مسئله دینی است و سیاسی کردن این موضوع سبب ایجاد حواشی در بین مسلمانان می‌شود، لذا سعی کنیم که خود و مردم را توجیه کنیم که موضوع استهلال، موضوع فقهی است.
کد خبر: ۸۶۸۸۲۰۵
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی در سومین نشست تخصصی استهلال که در سالن همایش شرکت مخابرات آذربایجان غربی برگزار شد با تسلیت فرا رسیدن رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی(ره) دارای شخصیت بسیار بارز و عظیمی بودند و توانستند انقلاب اسلامی را با تکیه بر خداوند و مردم ایران پایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: اگر در زندگی امام خمینی(ره) بنگریم خواهیم دید که تمام رفتار و کردار ایشان برگرفته از خداوند بود، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اعتلای کلمه توحید و بیان احکام دینی کوچکترین ترس و واهمه‌ای نداشتند و تمام احکام دینی را به صراحت بیان می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و ضمن تبریک به مناسبت این ماه پرفیض و مبارک، گفت: از رسول خدا(ص) نقل شده است که ماه رمضان ماهی است که پر از رحمت الهی بوده و لازم است مسلمانان از فرایض این ماه مبارک بهره ببرند.

این مسؤول ادامه داد: در خصوص آغاز ماه رمضان و همچنین پایان این ماه مبارک مسله استهلال وجود دارد که اختلاف میان مسلمانان در خصوص تعیین آغاز ماه رمضان و آغاز ماه شوال شادی معنوی مومنان را خدشه‌دار کرده و شیرینی عید فطر را برای مومنان تلخ کرده است.

قریشی افزود: اختلاف بین عالمان دینی در این جهت مردم را مکدر کرده و سبب تلخی لذت معنویات بر کام مومنان شده است لذا لازم است عالمان در این خصوص چاره ‌اندیشی کرده و با جمع شدن و دقت در مبانی فقهی چاره‌ای در خصوص این موضوع در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از بهره‌مندی از فرایض ماه مبارک رمضان این است که ما مسلمانان بتوانیم معنویات را در این یک ماه کسب کرده و در 11 ماه بعدی از این معنویات بهره ببریم، در حالی که مسله استهلال سبب خدشه‌دار شدن معنویت شده است.

امام جمعه ارومیه افزود: لازم است عالمای اهل تسنن و اهل تشیع آذربایجان غربی با گردهمایی با یکدیگر این مسله برای خود و مردم تفهیم کنند که بحث عید فطر باید از مسله سیاسی بودن و امنیتی بودن خارج شود.

استهلال مسئله سیاسی نیست، موضوع فقهی و دینی است

این مسؤول تصریح کرد: باید آگاه باشیم که موضوع استهلال مسئله دینی بوده و سیاسی کردن این موضوع سبب ایجاد حواشی در بین مسلمانان می‌شود، لذا لازم سعی کنیم که خود و مردم را توجیه کنیم که موضوع استهلال، موضوع فقهی است.

قریشی با بیان اینکه موضوع استهلال موضوع بسیار سهلی است، افزود: اگر مردم فکر کنند که عالمان دینی دچار اختلاف شده‌اند جامعه اسلامی ما دچار اختشاش می‌شود.

وی از اینکه برخی از روشنفکران در کشور سعی در حذف ماه‌ها و سال‌های قمری به بهانه عرب نبودن مردم ایران را محکوم کرد و ادامه داد: برخی از روشنفکران به دلیل اینکه از خارج کشور تغذیه می‌شوند قصد دارند ماه‌ها و سال‌های قمری را کمرنگ کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این افراد باید بدانند که حذف ماه‌ها و سال‌های قمری از تقویم ایران امر امکان‌ناپذیر است زیرا که احکام اسلامی بر روی ماه‌های قمری بنا شده است.

این مسؤول افزود: وقت‌های ما براساس ماه‌های قمری بنا شده و اگر این ماه‌ها از تقویم کشور حذف شود ایام حج و رمضان در کشور مبهم خواهد بود.

قریشی با یادآوری این مطلب که همه احکام دینی ما به وابسته ماه‌ها و سال‌های قمری است، گفت: عالمان دینی جامعه باید بدانند که گستاخی اینگونه افراد به دلیل کم کاری عالمان بوده و اگر ما این موضوع را به جدیت مطرح می‌کردیم آنان اکنون این مطلب را به صراحت اعلام نمی‌کردند.

وی گفت: عالمان دینی باید بدانند که دشمن از اختلاف عالما در خصوص موضوع استهلال سواستفاده می کنند لذا ضرورت دارد تمام عالمان اهل تشیع و تسنن بر سر این موضوع هم صدا بوده و متحد شوند.

این مسؤول افزود: زمانی عید فطر از سوی عالمان دینی اعلام می‌شود همه مسلمانان لازم است از این دستور تبعیت کنند و آنان نمی‌توانند از کشورهای دیگر تبعیت کنند.

قریشی تاکید کرد: مذاهب چهارگانه اهل تسنن و همچنین مذهب تشیع بر این باور هستند که حکم حاکم واجب بوده و باید از این تمسک شود، اگر حاکم حکم سقوط هلال ماه رمضان را بدهد این موضوع باید اجرا شود.

حکم حاکم مهم‌ترین مشخصه استهلال است

وی خاطرنشان کرد: حکم حاکم از مهم‌ترین مشخصه استهلال ماه رمضان و تعیین عید فطر بوده و اگر مسلمانان به دلیل اختلاف میان عالمان دینی نسبت به این موضوع بی‌اعتنایی کنند دشمنان حیثیت اسلام را خدشه‌دار خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به وجود تیم‌های متخصص در خصوص استهلال ماه مبارک رمضان و تعیین عید فطر در کشور از اینکه برخی از افراد سر خود اقدام به روئیت ماه می‌کنند ابراز تاسف کرد.

این مسؤول تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اتحاد میان مسلمانان مسئله بسیار مهمی بوده و خداوند در قرآن کریم کسانی را که سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان دارند به عذابی عظیم تهدید کرده است.

قریشی افزود: خداوند در قرآن کریم به مسلمانان فرموده است اگر میان شما اختلاف و تفرقه اتفاق بیافتد دچار فقر و بدبختی خواهید شد، لذا در مقابل مشرکان آتشین صحبت کردن عالمان دینی روش اسلام و قرآن نیست.

ارسال نظرات