گاوداران و صاحبان گاو و گوساله تا پایان خرداد جاری فرصت دارند تا دام‌های سنگین خود را واکسینه و در برابر تب برفکی ایمن کنند.
کد خبر: ۸۶۸۸۰۲۹
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین گاو و گوساله علیه بیماری دامی تب برفکی در این استان توسط بخش خصوصی انجام می شود.

محمدرشید کرمی افزود: واکسن‌های مورد نیاز برای واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی در این استان به اندازه مورد نیاز تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی تاکید کرد: واکسن برای دام‌های سنگین توسط بخش خصوصی وارد شده است و این بخش دام‌های سنگین را علیه این بیماری واکسینه می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: واکسیناسیون دام‌های سبک در سطح استان زنجان توسط بخش دولتی و به صورت رایگان انجام می شود.

کرمی تعداد اکیپ‌های دامپزشکی فعال برای واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در استان را 24 اکیپ برشمرد و افزود: از این تعداد 13 اکیپ دولتی و 11 اکیپ دیگر نیز بخش خصوصی است.

وی از همه دامداران صنعتی و سنتی در سطح شهرستان‌های استان زنجان خواست، هرچه سریعتر به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی مراجعه و نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک خود در برابر بیماری دامی تب برفکی اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: گاوداران و صاحبان گاو و گوساله تا پایان خرداد جاری فرصت دارند تا دام‌های سنگین خود را واکسینه و در برابر تب برفکی ایمن کنند.

فرمانده سپاه استان زنجان تصریح کرد: هزینه واکسیناسیون هر راس دام سنگین 41 هزار تا 43 هزار ریال است.

وی خاطرنشان کرد: مکان‌هایی که دارای تعداد زیادی دام سنگین باشد هزینه مایه کوبی هر راس دام سنگین 41 هزار ریال و در مناطقی که تعداد این دام ها کم باشد 43 هزار ریال است.

بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی سال گذشته در این استان شیوع پیدا کرده و از این تاریخ اکیپ‌های بخش خصوصی و دولتی به منظور ریشه کنی این بیماری از استان زنجان به واکیسناسیون دام‌ها اقدام کرده اند.

گفتنی است، فاز دوم این عملیات از 25 اردیبهشت امسال آغاز شده و تا 40 روز کاری ادامه خواهد داشت.

استان زنجان یک میلیون و هشت هزار راس دام سبک بز و گوسفند و 186 هزار راس دام سنگین گاو و گوساله دارد.

بیماری دامی 'تب برفکی' به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.

این بیماری یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.

تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری تب برفکی مبتلا می شوند.

در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.

ارسال نظرات