خبرهای داغ:
این روزها بی‌قرارانی هستند که آرامش خود را در حریم امن الهی جستجوگرند؛ می‌روند با شوق، می‌روند با دستانی پر از شبنم و یاس، می‌روند تا معطر کنند عبادتگاهی را که قرار است رمضانی دیگر در آن سجده کنند و استغفار طلبند.
کد خبر: ۸۶۸۸۰۲۵
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اندک اندک ماه ضیافت‌الله نزدیک می‌شود و نوای ربنای الهی از گلدسته‌های مساجد گوش‌ها را نوازش می‌کند، آهسته آهسته می‌رسد ماه نزول قرآن، ماه بخشش و بندگی و چه زیباست آنگاه که صف‌های فشرده و بهم پیوسته نماز بار دیگر تجلی‌بخش مسجد کوچه‌مان‌ می‌شود... این روزها حال و هوای شهر طور دیگری است، گویا قرار است میهمانی عظیمی در شهر برپا شود ... این روزها کمتر کسی است که خود را برای زیباترین ماه الهی مهیا نسازد و به غبارروبی از دل و دیده نپردازد، این روزها بی‌قرارانی هستند که آرامش خود را در حریم امن الهی جستجوگرند. می‌روند با شوق، می‌روند با دستانی پر از شبنم و یاس، می‌روند تا معطر کنند عبادتگاهی را که قرار است رمضانی دیگر در آن سجده کنند، استغفار کنند، اشک بریزند و توبه کنند، یکسره العفو گویند، جوشن کبیر بخوانند و یا مجیر ذکر لبشان باشد...

در این روزهای نزدیکی به ماه مبارک رمضان شهر قم حال و هوای دیگری دارد و سیمای شهر خبر از رسیدن ماه خدا می‌دهد. این روزها مساجد شهر قم یکی پس از دیگری با حضور عاشقان الهی و طریقت جویان سیر الی‌الله غبارروبی می‌شود و مشتاقانه در انتظار نفس‌های گرم روزه‌دارانی است که عطری از بهشت را در فضا می‌پراکنند.

پاکسازی و آماده‌سازی مساجد در ایام قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و در واقع در دهه غبارروبی مساجد فرصتی است برای عاشقان الهی و عابدانی که می‌خواهند پیش از ورود به این ماه مبارک دلشان را جلا بخشند و جایگاه عبادت و محل سکون و آرامش خود در این ماه را صفایی دیگر دهند. به واقع ضروری است که مساجد محلی پاک و عاری از هر گونه غبار آلودگی و ناپاکی باشد و درب و دیوار آن نیز عطر خوش الهی را به مشام مومنان برساند.

البته قابل ذکر است که غبارروبی و پاکسازی مساجد که حریم امن الهی است نباید تنها در زمان و مقطعی خاص همچون آغاز ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گیرد بلکه این مهم همیشه باید مورد توجه باشد و نسبت به آن حساسیت ایجاد شود. علاوه براینکه پاکسازی مساجد باید همیشه مورد توجه باشد نکته حائز اهمیت دیگر این است که مسجد نباید تنها محل عبادت و پرستش معبود یگانه و رسیدن به معنویت باشد بلکه باید توجه داشت که مسجد از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد که ضروری است متولیان و هیأت امنای مساجد برای تقویت و توسعه این ابعاد وارد عمل شوند و مسجد را تنها محصور به محل عبادت نکنند و ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای شناخت دیگر ظرفیت‌های مسجد و ورود نسبت به این امر مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اکبری محقق و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه دهه پایانی ماه شعبان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گرفته است، بیان کرد: این ایام فرصتی است برای پاکسازی و نظافت مساجد تا خانه خدا آماده استقبال از میهمانان الهی باشد.

وی با بیان اینکه از آغاز اسلام مسجد دارای جایگاهی ویژه بین مسلمانان و معصومین(ع) بوده است، افزود: روایات و احادیث فراوانی در زمینه اهمیت نظافت و پاکیزگی بهداشت بیان شده است که رسیدن ماه رمضان توجه به آن را دوچندان می‌کند.

این پژوهشگر با اشاره به روایتی در این خصوص گفت: امام محمدباقر(ع) فرموده است: «إنَّ الْجَنَّهَ وَ الْحُورَ لَتَشْتاقُ إلی مَنْ یَکْسَحُ الْمَسْجِدَ، اَوْ یَأخُذُ مِنْهُ الْقَذی»، همانا بهشت و حور در انتظار افرادی است که در نظافت و تمیز کردن مسجد سعی و تلاش کنند. بر این اساس ضروری است که مومنان نسبت به این امر توجه لازم را داشته باشند.

وی به حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) در مورد نظافت مسجد اشاره و بیان کرد: رسول اکرم(ص) فرموده‌اند «هرکس مسجدی را جارو کند، خداوند برایش ثواب آزاد کردن برده‌ای را می‌نویسد و هرکس از مسجد ذرات ریز و گرد و خاک را که در چشم می‌رود بیرون کند خداوند بزرگ و بلند مرتبه برایش دوبرابر از رحمتش را می‌نویسد».

اکبری با بیان اینکه هر کس مسجدی را جارو کند از مقام و جایگاهی برخوردار می‌شود که بهشت و حورالعین دلتنگش می‌شود، ادامه داد: نظافت مساجد وظیفه‌ای اخلاقی و شرعی است و هرکس به این عمل مبادرت کند از اجری عظیم برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه روشن ساختن حتی یک چراغ در مسجد اجری عظیم دارد، اضافه کرد: رسول اکرم(ص) در این باره می‌فرمایند: «هرکس در مسجدی از مساجد خدا چراغی بیافروزد پیوسته فرشتگان الهی و حاملان ارش تا هنگامی که آن چراغ روشنایی دارد برای او طلب آمرزش می‌کنند.»

وی با اذعان براینکه سفارش به رعایت بهداشت باید مورد تاکید باشد و در منابر نسبت به آن دعوت و آگاه‌سازی صورت گیرد، گفت: بی‌شک حفظ سلامت و جان یک امر واجب است که این مهم نیز نیازمند رعایت اصول بهداشتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید خادمی کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان شاهد حضور پررنگ قشر مومن و خداجو در مساجد هستیم، گفت: این ماه، ماهی است که مومنان برای رسیدن به کمال الهی و نائل شدن به فیض خداوندی در مساجد حضوری سبز می‌یابند و ضروری است مساجد برای برپایی این ضیافت الهی مهیا شود.

وی با بیان اینکه مسجد دارای قداست و حرمتی خاص است، ادامه داد: پاکسازی و نظافت این مکان مقدس اصلی ضروری است که باید در کل زمان‌ها و در طی سال نسبت به آن توجه شود.

خادمی افزود: برای جذب و آشنایی قشر جوان و کودک به مساجد باید به سیما و ظاهر مساجد رسیدگی کرد چرا که زیباسازی فضای مسجد می‌تواند نقشی اثر گذار در روحیه افراد داشته باشد و آنها را به معنویت نزدیک‌تر سازد و بدون شک فضای مسجد می‌تواند نمایشگر بهشت برین باشد‌.

این کارشناس برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های معنوی را نیز مهم خواند و گفت: باید مساجد هم از نظر معنویت و هم از نظر صور ظاهر زیبا باشد و بدین طریق نسل جوان و عموم مردم را به سوی خود جذب کند.

وی اظهار کرد: باید مسؤولان و هیأت امنای مساجد تمام همت خود را برای آماده‌سازی مساجد داشته باشند و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی امکان بهره‌مندی کامل از این ماه الهی را برای مومنان فراهم سازند.

آغاز ماه مبارک رمضان و برنامه‌ریزی برای غبارروبی از مساجد در واقع فرصتی برای مهیاسازی دل‌ها برای بهره‌مندی از فیوضات این ایام گرانقدر است. ماه رمضان بهانه‌ای الهی است که خداوند برای بازگشت بندگان خویش قرار داده است. اکنون در آستانه فرارسیدن این ماه بزرگ قرار داریم همه باید دل‌ها را برای ورود به این ماه آماده کنیم و بیش از گذشته به مراقبت از نفس بپردازیم.


گزارش از: سمیه رضایی
ارسال نظرات
پر بیننده ها