بسیج مداحان: حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حائری زاده در گفت‌وگویی صمیمی به سوالاتی پاسخ داد.
کد خبر: ۸۶۸۷۹۵۸
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان،حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده، در گفت‌وگویی صریح و صمیمی به سوالاتی پاسخ داد که متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. سید مهدی حائری زاده متولد چه سالی است و چطور شد پا در مسیر طلبگی گذاشتید؟ متولد1340 یعنی 55 سال. سال 61 دیپلم ریاضی گرفتم و بعد به انقلاب فرهنگی خورد تمام دانشگاه ها تعطیل شد و سال60 تا 62 سربازی رفتم و بعد در مخابرات مشغول شدم بعد از سال 64 وارد حوزه شدم با اینکه دانشگاه هم میتوانستم بروم اما حوزه رو دوست داشتم وارد حوزه شدم اما فکر نمیکردم خودم آخوند شوم و از سال 64 رسما وارد حوزه شدم و مدرک حوزه را گرفتم و الان در عرصه تبلیغ و تدریس و کارهای فرهنگی هستم. محضر کدام اساتید بزرگوار تلمذ کردید؟ مرحوم آیت الله مجتهدی، آقا مجتبی تهرانی، مرحوم آقا میرزاحمد سیبوی( 40 سال در حرم حضرت ابالفضل بودند)، آیت الله میرسجادی و حضرت آقای صراف در محضرشان شاگردی کردیم.

چه سالی ازدواج کردید؟ روز عیدغدیر سال 1367 آخرین هدیه سالگرد ازدواج شما چقدر بوده؟ چون نمیدانم چه چیزی مورد پسند خانم است مبلغ 200 هزار تومان به ایشان میدادم خداروشکر خداوند متعال خانم خوبی به من داده که 40 درصد کارهای مطالعاتی من را ایشان انجام میدهد. البته ناگفته نماند که پول کمیسون منبرم به ایشان میدهم چون کارشناس ارشد الهیات هم هستند ایام محرم و فاطمیه یک بخش از کارهای مطالعاتی من را ایشان انجام میدهد من موضوع را معلوم میکنم و از خودم گلچین میکنم. چند فرزند دارید؟ خداوند سه تا اولاد به ما داده است. یک پسر که 19 سالش بود زنش دادم. دخترم که 17 سالش بود بعد پیش دانشگاهی ازدواج کرد و یک دختر دیگر هم دارم که هنوز وقت ازدواجش نشده است. الارقم اینکه خیلی ها میگفتن زود اما من خیلی زود اینها رو ازدواج دادم. از لحاظ مالی خیلی سخت گذشت چون به فاصله 5 ماه رفتند ولی >اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه< الحمد الله خدا مدد کرد. یک نوه پسری هم دارم سال گذشته ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها بیستم جمادی الثانی بدنیا امدند. چقدر مهریه برای همسرتان مرقوم کردید؟ مهریه همسرم 22 تا سکه است. البته زندگی که دارم اعم از خانه و ماشین خانمم نصف در آن شریک است چون اعتقاد دارم بخش موثر زندگی را مدیون خانمم هستم. اگر قرار باشد شما برای کسی خواستگاری تشریف ببرید فکر نمیکنم از مهریه خودتون بیشتر مطرح کنید اما بعضی ها به تاریخ تولدشون مهریه تعیین میکنند واقعا چه تفاوتی دارد؟ به نظر من نگاه ها متفاوت است کسی دخترش و میخواهد شوهر بدهد یا پسرش را زن بدهد معامله که نمیکند، نمیخواهد دختر بفروشد، اینکه تو روایات اومده که دوتا آیتم مهم و در نظر داشته باشید یکی اخلاق و دیگری دینداری، اگر این دو باشد بقیه حل میشود وقتی داماد من خواستگاری دخترم آمد طلبه قم هم بود من دخترم را اجبار نکردم گفتم خودت میتونی انتخاب کنی ولی هرکس که میخواست برای خواستگاری بیاد قبلا دو جلسه خودم باهاشون صحبت میکردم که هنوزم که هنوزه دامادم میگه این صندلی داغ (خنده)
فرق آخوند و روحانی چیست؟ ما اخوند زیاد داریم اما روحانی کم داریم فرقش اینه که هرکس لباس بپوشد بهش میگیم آخوند حالا درس بخواند کم و زیاد فرقی نمیکند اما روحانی کسی که درس هایی که خوانده بهشون عمل کند. {مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّه َ رُؤيَتُهُ} یعنی شما رو به یاد خدا بیندازد. وقتی آدم کنارش می نشیند انرژی مثبت ازش بگیرد. یعنی آن کسی که بالای و پایین منبر می گوید یکی باشد، خروجی زن و بچه هایش را مردم وقتی می بینند مردم میگن نه این حرف و عملش یکی است. شما کارتون هم نگاه میکنید؟ بله. کارتون گالیور، پلنگ صورتی و تنسی تاکسیدو هرگز شکست نمیخورد‎ تو این ماجرای گالیور یک شخصیت انیمیشنی بود دائما میگفت من میدونم موفق نمیشیم. وقتی کسی لباس روحانیت را می پوشد یک سری انتظاراتی ازش می شود که از عامه مردم این انتظارات نیست اما در نگاه کلی روحانیت هم سهمی در زندگی جامعه دارند مثلا میگویند روحانی نباید ساندویچی برود به نظر شما این درسته یا اشتباه؟ آیا شما رستوران ، کافی شاپ و مرکز خرید می روید؟  هنگامی که این لباس و می پوشیم در واقع با این لباس داریم به مردم میگوییم ما این لباس پیغمبر و پوشیدیم یعنی باید خروجی پیغمبری باشد، حالا حرف زدن ، راه رفتن و زن و بچه هایمان به قول محضری ها ثبت با سند برابر باشد که این خیلی کار سختی است. البته بله بنده رستوران هم میروم اما هر رستورانی نه. فضای بعضی از رستوران ها خیلی الهی به امیدتو به قول آقای مجتهدی بعضی از دختر و پسرها آنجا حمد و سوره همدیگر را درست میکنند (خنده) در گوش همدیگر دعا میخوانند اما اگر فضای مناسبی باشد بله رستوران هم می روم. ایراد دارد همچین جاهایی بروید؟ ببینید فضا نباید فضای گناه باشد شاید به واسطه شما از این گناه جلوگیری بشود؟ می خوام عرض کنم که فضایی هست که وقتی با خانواده میرویم، میخواهیم یک راحتی داشته باشیم وقتی می بینیم یک گناهی دارد انجام می شود به قول امام صادق(ع) مومن صلاح نیست در جایی بنشیند که معصیت خدا باشد، ولی بله یک جایی ما رفتیم که دختر و پسر هم بودند داشتن صحبتی یا حمد و سوره ای درست میکردند ما هم یه گوشه ای نشستیم. من چند اسم می برم.بعد از شنیدن این اسامی نظرتان را در یک یا دو جمله بفرمایید؟
حاج سعید حدادیان: یکی از با سواد ترین مداحان است که خلق کلمات می کند. یعنی صرفا به اشعار بسنده نمی کند. روضه هایشان را دقت کنید انتهای روضه است. حدود 27 سال در هیات رزمندگان که هستیم، صبح های پنجشنبه و دهه ها باهم برنامه داریم. از هیات رزمندگان پاکت هم می گیرید؟ بله. دو یا سه ماه یکدفعه. ولی هیچوقت ایشان و من نمیگم چقدر اما هرچه بود میگیرم. دکتر محمد جواد ظریف: ایشان وزیر امور خارجه هستند و خیلی هم زحمت کشیدند اما من گمانم میرسد که تو بعضی از حرکاتشان که آقا هم تذکر دادند باید تجدید نظر کنند یادمان باشد که به لبخند دشمن نمی شود اکتفا کرد. در موضوع برجام هم چقدر با آن طرف آبی ها راه آمدیم ولی خروجیش را وقتی نگاه میکنیم. نفت که شد 20دلار.بعدشم برجام هم روی کاغذ آمدنش کفایت نمی کند. آخرشم کاندیدهای آینده امریکا چه جمهوری خواه و دموکرات گفتند ما بیایم، برجام و پاره میکنیم. عملا چیزی به ملت ما نرسید. نمی گویم تاثیری نداشته ولی این که میگویند آمریکا شیطان بزرگ است و کارش شیطنت است. اولا کسانی که می گویند ایشان خائن است من این را قبول ندارم. ممکن است در مسیرشان اشتباهاتی کرده باشند اما خیانت نکردند. ایشان را به عنوان معنای خاص کلمه دیپلمات قبول دارید؟ بله.تجربه زیادی هم دارند انصافا سعی کردند اما در بعضی از مبانی متفاوت بوده است. اسفندیار رحیم مشایی: از همان اول یکی از نقدهایی که به احمدی نژاد وارد همین بود که متاسفانه حرف مقام معظم رهبری را گوش نکردند و این مصائبی که بعضا الان میبینیم نتیجه گوش ندادن حرف آقا است.
کاسیاس: نمیشناسم. اهل ورزش هستید؟ بله. شنا و پیاده روی را زیاد میروم. پیاده روی با لباس روحانیت نمیروم. 

از همه عناوین دنیا بزرگترین عنوانی که شما دل به آن بسته اید روضه خوانی است، این نوکری چه چیزی در دلش نهفته است؟ آقایی دنیا و آخرت. این شعار نیست؟ من به آن رسیدم. حس میکنم آدم خوب نوکری کند ارباب بلد اربابی کند. اگر جایی از کار لنگ میزند برای نوکری ما است برای اربابی آقا نیست. چند سفر مشرف شدید کربلا؟ فکر میکنم 16 سفر که آخرین سفر من 28 روز طول کشید. ازطرف بعثه مقام معظم رهبری تو حرم امام حسین(ع) مراسم سال تحویل 95 را بنده توفیق داشتم منبرم در بین الحرمین که تمام بلندگو های حرم باز بود آنجا توفیق پیداکردم مشرف شوم. از حس و حالتان در آن لحظات و دقایق که تحویل سال صورت گرفت بگویید، چه حال و هوایی داشتید؟ گریه میکردم. یعنی من یه حالی داشتم که همینطور که داشتم صحبت میکردم، خودمم منقلب بودم. به مردم میگفتم که من روضه نخواندم که شما دارید گریه میکنید، همه دست هایشان را در دست هم دادند و بلند کردند <هل من ناصر ینصرنی> همه میگفتند لبیک یا حسین. که خود همین لبیک یا حسین حال خلق الله را عوض کرد آن هم در حرم سید الشهدا علیه السلام. اگر مقدماتی فراهم بشود و سید مهدی حائری زاده مشرف خدمت جد بزرگوارشان حضرت امام حسین (ع)، در این دیدار شما چه عکس العملی نشان میدهید؟ اگر قبولمان کنند همان بشویم که آنها میخواهند. از امام حسین(ع) چه می خواهید و چگونه روبرو می شوید؟ آنی را میخواهیم که خودشان میخواهند. از ما راضی باشند. قبولمان کنند. دستمان را بگیرند. 
انتهای پیام/


ارسال نظرات