در گفت‌وگو با خادمان ستادهای ارتحال امام در مساجد مطرح شد؛

تمرین وحدت و همدلی در سایه محبت ولایت و عشق به امام خمینی (ره)

در سالروز رحلت جان گذاز رهبر و مقتدامان و در آستانه ورود عاشقان این رهبر فرزانه از گوشه و کنار ایران اسلامی به تهران، به چند پایگاه که چندیدن سال است میزبان میهمانان امام هستند سری زدیم تا گوشه ای از این حرکت عظیم و شوق مردم را به ولایت و رهبری به تصویر بکشیم.
کد خبر: ۸۶۸۷۹۴۹
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مساجد و محلات: 27 سال از رحلت آسمانی مردی می‌گذرد که برای نخستین بار جرأت "مرگ برآمریکا" گفتن به ما داد. امام خمینی (ره) تنها اسطوره نسل‌های اول انقلاب نیست، خمینی قدیس همه نسل‌های ایرانی و آزاداندیشان جهان بوده و هست.

امروز بیست و هفتمین سالی است که جهان در فراق این ابر مرد تاریخ بشر به سوگ می‌نشیند و ما ایرانی‌ها بیش از همه آخر ما دورانی هر چند کوتاه با او همنشین بوده‌ایم؛ پای صحبت‌های او نشسته‌ایم، سایه دست مهربانش را بر سر خود احساس کرده‌ایم و هرم نفسش به ما حیات دوباره داده است؛ اما چه کوتاه بود این دوران بهشتی.

حالا به رسم همان سال‌ها که خمینی را در میان خود داشتیم،‌ هر سال در سالروز عروج ملکوتی‌اش، گرداگرد حرم او جمع می‌شویم؛ کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد‌؛‌ تا هم شمع یاد او را در دل زنده نگه داریم و هم به دنیا نشان دهیم که یاد خمینی با رحلتش از خاطرجان‌مان پاک نخواهد شد. خمینی فراموش شدنی نیست. جسم بی‌جان امت اسلامی با نفس مسیحایی روح خدا جان گرفته است و این حیات طیبه که ودیعه الهی روح‌الله در میان ماست، هرگز ممات نمی‌پذیرد.

جمعه،‌ سالگشت رحلت جانگداز رهبر پیر و فرزانه‌مان است. از روزها قبل کاروان‌های متعددی از شهرهای مختلف سراسر کشور به سوی مرقد امام روانه شده‌اند تا در مراسم تجدید میثاق با رهبر خود حضور یابند. برخی کاروان‌های زائران امام خمینی (ره) نیز فردا به تهران می‌رسند و در هتل‌ها، مساجد، مدارس، حسینیه‌ها و دیگر اماکنی که برای اسکان و پذیرایی از زائران حضرت روح‌الله تدارک دیده شده، شب را می‌گذرانند تا بعد از گرفتن گرد سفر از تن و جان و رفع خستگی، صبح فردا در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) حضور یابند.

برخی مساجد تهران همچون سنوات گذشته در این لحظات، مشغول مهیا کردن فضا و امکانات برای زائران امام عزیز هستند. بی‌شک برای خادمان زائران امام، این پذیرایی حکم خدمت به حضرت روح‌الله و در رکاب او قدم برداشتن را دارد. خادمان زائران امام امسال هم همچون سال‌های گذشته با اشتیاق و ایمان کامل برای پذیرایی از زائران امام (ره)‌لحظه شماری می‌کنند.

امید ما به شما جوان‌هاست

معصومه حق‌ورودی فرمانده بسیج یکی از پایگاه‌های جنوب تهران است که امسال مسجدش میزبان ده‌ها نفر از زائران حضرت روح‌الله خواهد بود. وی با اشاره به خاطره‌ای از اسکان مهمانان امام (ره) گفت:‌ سال 86 مسجد ما محل اسکان زائران امام خمینی بود؛‌ قرار بود شب 13 خرداد به مسجد ما بیایند و صبح زود به طرف مرقد مطهر حرکت کنند.

پاسی از شب گذشته بود که کاروان از راه رسید و زائران خسته یک به یک وارد مسجد شدند؛ ما نیز با اسپند و شربت و گلاب به استقبال آنها رفتیم. پیر و جوان و زن و مرد با رویی گشاده و لبخندی بر لب بسم‌اللهی می‌گفتند و وارد مسجد می‌شدند؛ آقایان در شبستان پایین و خواهران در شبستان بالا. چون دیر وقت بود و مسافران خسته بودند،‌ سریع شام را توزیع کردیم.

بعد از صرف شام، همه مهیای استراحت می‌شدند؛ من در میان جمعیت راه می‌رفتم تا اگر کسی نیاز به وسیله یا راهنمایی دارد، کمکش کنم، که در همین حین خانمی نظرم را جلب کرد. او چهره‌ای شکسته اما بشاش داشت و به گرمی برای دو سه دختر جوانی که اطرافش نشسته بودند صحبت می‌کرد.

ناخوادآگاه نزدیک شدم و سلام کردم و کنارشان نشستم و گفتم "شما خسته نیستید؟ بهتر است استراحت کنید فردا باید صبح زود حرکت کنید". اما خانم میانسال گفت "چرا؛ ولی وقت برای خواب زیاد است؛ دارم خاطرات جوانی و دوران جنگ را برای دخترها تعریف می‌کنم". برایم جالب بود که بانویی خاطراتی از جنگ داشته باشد. برای همین به صبحت‌هایش گوش سپردم.

او امدادگر دوران دفاع مقدس بود و خاطراتی از همراهی با شهید چمران در پاوه و شهادت پاسداران و رزمندگان مجروح توسط منافقین داشت؛ آنقدر گرم و گیرا صحبت می‌کرد که دخترها به وضوح گریه می‌کردند.

آخر همه حرف‌هایش به مهربانی و لبخند گفت:‌ همه اینها را گفتم تا شما جوان‌‌ها بدانید این انقلاب به سادگی به دست نیامده؛ ما که با گوشت و پوست و استخوان‌مان سختی‌های اوایل انقلاب را حس کرده‌ایم و با چشم خود دیده‌ایم که چه کسانی خواستند حرکت امام را وارونه جلوه دهند،‌ شاهد بودیم که جوان‌های همسن ‌و سال شما که اطاعت ازامام را امر واجب می‌دانستند،‌ خط اصلی حرکت را از ایشان و صحبت‌هایشان می‌گرفتند و به خوبی از آن پاسداری می‌کردند. می‌خواهم بگویم حالا امید ما به شما جوان‌هاست که انقلاب را حفظ کنید.

حق وردی گفت:‌ خاطراتی از این دست، در این سال‌های پذیرایی و استقبال از زائران امام خمینی (ره)‌ کم نداریم. آنچه که در همه این سال‌ها تصویر غالب ذهن ما شده است و از آن خوشحالیم این است که می‌بینیم هر سال که می‌گذرد ارادت و عشق مردم به امام و رهبر فقیدشان و مهمتر از همه نسبت به راه امام پررنگ‌تر از قبل است.

میزان اصلی،‌ فاصله شعار و عمل افراد با راه و اندیشه امام خمینی (ره)‌است

رضوان مشفقی‌فر، مربی بصیرتی سیاسی حوزه 248 ایمان و یکی از مسئولان ستاد ارتحال امام این حوزه است و امسال نیز همچون سال‌های گذشته در امر پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران امام (ره)‌ به فرماندهان پایگاه‌ها کمک می‌کند.

وی حضور پرشور هر ساله مردم را در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) دشمن‌شکن خواند و گفت: حضور همه زائران عزیز امام از شهرهای مختلف موجب می‌شود دشمنان شرقی و غربی بدانند ملت ایران هنوز یاد امام (ره)‌ را فراموش نکرده و راه ایشان را ادامه می‌دهند. این حضور پرشور که به ایران خلاصه نمی‌شود و همه ساله مهمان‌های رسمی و غیررسمی از سراسر دنیا در آن حضور می‌یابند، نشانه عشق ملت ایران و مسلمانان و آزاداندیشان جهان نسبت به امام عزیز است.

این شوق حضور نشان این است که ملت ایران  فهم درستی از "ولایت فقیه" دارد و ادامه‌دهنده اندیشه امام خمینی (ره)‌ است.

مشفقی‌فر با ذکر خاطره‌ای از حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) گفت:‌ بنده دوران دانشجویی‌ام را در تبریز گذراندم. زمان دانشجویی وقتی نزدیک سالگرد ارتحال امام می‌شد، با اشتیاق تدارک سفر را می‌دیدیم و حتی خیلی وقت‌ها هزینه ایاب و ذهاب را از جیب خودمان جور می‌کردیم چون حضور در مراسم سالگرد امام برای‌مان مهم بود. از تبریز تا تهران حدود 8 ساعت راه است، آن هم در گرمای خردادماه با اتوبوسی کوچک که امکانات تهویه و کولر نداشت؛ بدون اینکه شب را در جایی توقف کنیم به سمت تهران حرکت می‌کردیم.

این را هم بگویم که وقتی امام خمینی(ره) رحلت کردند، من 8 سالم بود اما در همان سن و سال موهبتی از امام در وجود من بود که تا 40 روز برای ایشان اشک می‌ریختم و حال خوبی نداشتم که این ریشه در رفتار و منش و نفوذ نور ولایت بود که در کودک خردسالی مانند من فقدان ایشان چنین اثری گذاشته بود.

وی با بیان اینکه باید از تحریف سخنان و اندیشه امام جلوگیری کنیم، گفت: ما بسیجی‌ها باید چشم و گوش خود را باز کنیم تا بتوانیم پیروان و همراهان بابصیرت ولایت باشیم. امروز دیگر نمی‌شود به عنوان و سمت و مسئولیت افراد اعتبار داد؛‌ میزان اصلی،‌ فاصله شعار و عمل افراد با راه و اندیشه امام خمینی (ره)‌است. این فاصله در هرمسئولی کمتر بود، قطعا او به آرمان‌های امام نزدیک‌تر و قابل اعتمادتر است.

تمرین همدلی و وحدت در سایه محبت ولایت و عشق به امام

جعفر نوروزی نیز فرمانده پایگاه انصار الحسین شهرک شهید شیرودی حوزه ابوذر غفاری اسلامشهراست؛ این پایگاه از سال 85 میزبان زائران حضرت امام بوده است. این پایگاه امسال میزبان حدود 300 تا 400 مسافر از استان کرمانشاه است.

به گفته نوروزی این حوزه 12 پایگاه بسیج دارد و هر سال در سالروز ارتحال امام (ره) حدود 4000 مسافر مهمان این حوزه هستند.

وی گفت:‌ در مدتی که زائران امام عزیز در حوزه‌ و مساجد تحت پوشش ما مهمان هستند،‌ متناسب با حال و هوای زائران و مهمانان حضرت امام مراسم‌ها و برنامه‌هایی را تدارک می‌بینیم تا هم‌وطنان عزیزمان در ساعات و ایامی که مهمان ما هستند، لحظات خوب  و معنوی را سپری کنند.

فرمانده حوزه ابوذر غفاری افزود: پخش فیلم و مستند از زندگی حضرت روح‌الله، برگزاری مسابقانی همچون آشنایی و بازخوانی وصیت‌نامه امام، سخنرانی مذهبی و برپایی حلقه صالحین بخشی از این برنامه‌هاست.

نوروزی به ضرورت حضور پرشور مردم در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)‌ اشاره کرد و بیان داشت:‌ این حضور را باید تجدید بیعت با بنیان‌گذار انقلاب خواند؛ هر چند که مشکلات و مسائل زندگی ممکن است در اندیشه و باور انسان تغییراتی ایجاد کند اما وقتی مناسبتی مانند سالگرد ارتحال امام (ره)‌ پیش می‌آید فرصتی است تا روح و جان‌مان را به نور یاد حضرت امام صیقل دهیم. شاید در این حضورها و در این شب‌های اسکان سخنی از یک واعظ تلنگری برای یک گوش شنوا پیدا شود؛ کمااینکه ما تلاش می‌کنیم در خط و محور برنامه‌ها توجه دادن به اصل ولایت فقیه و اندیشه‌های ناب حضرت امام گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ وقتی این جمع کثیر برای برپایی بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره)‌ و زیارت حرم ایشان مهیا می‌شوند، در واقع این پیام را می‌رساند که ما همه مطیع امر ولایتیم و دشمنان ما بدانند که اندیشه و آرمان امام عزیز با رگ و خون ما آغشته است.

نوروزی به نکته جالبی نیز اشاره کرد و گفت: در واقع پذیرایی و اسکان از مهمانان کرمانشاهی برای ما یک وجهه تقریب مذاهب هم دارد؛‌ چرا که هم‌وطنان شیعه، سنی، حنفی و مالکی بسیاری از این استان برای مراسم ارتحال شرکت می‌کنند و ما توفیق پذیرایی از آنها را در مساجد منطقه داریم و این گردهم جمع شدن‌ها ان‌شاءالله به وحدت و همدلی بیشتر مردم در سایه محبت ولایت و عشق به امام عزیز می‌انجامد.

انتهای پیام/ت

ارسال نظرات