خبرهای داغ:
بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در پاساژهای شهر؛
معرفی کالای وطنی پیشکش، تبلیغ برندهای خارجی چرا؟!
کد خبر: ۸۶۸۷۶۶۲
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، همین چند روز پیش بود که گذرم به یکی از پاساژهای مرکزی شهر اُفتاد؛ قصد و غرض اما خرید لباس بود آن هم در پاساژی که دو سه سالی است رسماً کار خود را آغاز کرده و در سبد تبلیغات رسانه ای نیز جایگاه پررنگی به خود اختصاص داده است.

در این گشت و گذار و حین عبور از کنار مغازه ها و نیز به هنگامه ی استفاده از پله برقی پاساژ به منظور دیدن سایر طبقات، آن چه در یک نگاه کلی بیشتر به چشم می آمد، نصب انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی بر سر در بوتیک ها و مغازه ها بود که متاسفانه خیلی کم در بین آن ها می شد ردی از کالاهای ایرانی را پیدا کرد.

مشاهده این وضع در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی آن هم با قید " اقدام وعمل" نامیده شده، چندان جالب توجه نبود. خلاصه آن که کنجکاوی رسانه ای و تاسف از وجود چنین وضعیتی ، نگارنده را مُجاب کرد که زحمت رقم خوردن این سطور را  در این وجیزه بر خود هموار کند!

بی شک و قبل از ورود به بحث اصلی باید توجه داشت که چنین جلوه هایی در مراکز و مجتمع های تجاری و تفریحی آن هم در هسته مرکزی شهر قم که خیل عظیمی از مردم را روزانه به خود می بیند، حرکتی بر خلاف هدف و غایت اقتصاد مقاومتی است که در آن در حد امکان باید از واردات کالای خارجی اجتناب کرد و به تبلیغ و ترویج مصرف کالای ایرانی اهتمام ورزید ، خاصه آن جا که در داخل نمونه های مشابه اجناس خارجی وجود دارد.

چندان نیاز هم به تاکید ندارد که به ویژه در حوزه البسته و کیف و کفش در داخل ، اجناس و کالاهای وطنی وجود دارد که متاسفانه به علت عدم توجه به برندسازی ایرانی ، شاید در این اوضاع و احوال آن طور که باید و شاید مورد توجه و استقبال مردم قرار نگرفته است.

از سویی از حیث روان شناختی نیز توجه به این اصل مهم ضروری و بایسته است که مشاهده تبلیغات جذاب و پر آب و رنگ یک کالای خارجی آن هم در یک بازه زمانی قابل توجه در اماکن مدرنی چون پاساژهای شیک، تاثیر غیرقابل انکاری در فرآیند ذائقه سازی مردم و جهت دهی به آن ها در خرید و مصرف کالا دارد و این در حالی است که مسئولان اقتصادی و فرهنگی شهر از یک سو و فروشندگان و مردم از سوی دیگر می بایست به این نکته توجه کنند که تلاش برای تبلیغ کالاهای ایرانی و معرفی برندهای وطنی علاوه بر آن که مبین تغییر فرهنگ ملی به سمت اهداف و غایات مطلوب است در رونق کسب و کار تولیدی های شهر و اشتغال زایی نیز بسیار موثر می باشد.

از دیگر سو، تبلیغ برندها و مارک های خارجی در فضای مجازی و سایت ها و شبکه های ماهواره ای آن چنان پررنگ به روندی ادامه دار تبدیل شده است و حال آن که قاعدتاً ما که در شعار دغدغه اقتصاد مقاومتی را داریم باید برعکس کالای ایرانی را در چنین فضاهایی به موازات تبلیغات فیزیکی در پاساژها و مرعی و منظر عمومی ، ملموس و مشهود کنیم.

از این منظر البته توجیه مناسب و منطقی فروشندگان و مغازه داران یکی از بایسته ها در این خصوص است که به ویژه طرح تشویق کسانی که اهتمام ویژه ای به فروش کالای ایرانی دارند در این خصوص بسیار مفید است البته به شرط آن که این امر به سان دیگر حرکت های فرهنگی و اجتماعی به یک حرکت نمایشی و کوتاه مدت تبدیل نشده و در قاموس یک فرهنگ و خواستی ملی در دزارمدت درآید.

از همه مهم تر ، همان طور که اشاره شد، تلاش هدفمند رسانه ای ، تبلیغاتی و فرهنگی در راستای ذائقه سازی شهروندان قمی برای میل و رغبت به خرید و مصرف کالای ایرانی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در این میان ناگفته پیداست که ما جماعت رسانه ای نیز وظیفه مهمی برعهده داریم که اگر جایی ترویج کالای ایرانی را می بینیم آن را در دستور کار برجسته سازی رسانه ای خود قرار داده و از آن سو اگر با هجمه تبلیغات کالای خارجی روبرو هستیم و همچون شاهد مثال فوق ، با حجم عظیم تابلوهای کالاهای خارجی مواجه می شویم، دست کم تذکر و هشداری بدهیم به قدر وُسع و توان خویش، اگر جسارت فریاد نداریم!

سید محمد مهدی موسوی


ارسال نظرات
پر بیننده ها