خبرگزاری بسیج: نرخ های بالای انجام آزمایشات و تست های ژنتیکی موجب شده است که زوج های جوان در شرف ازدواج، از انجام تست تشخیص اختلالات احتمالی ژنتیکی خودداری کنند.
کد خبر: ۸۶۸۷۶۴۱
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

خانم دکتر سامانیان با اعلام این مطلب خاطر نشان کرد: مشاوره ژنتیک گامی موثر در کاهش معلولیت ها است. پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادر زادی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد. بیماری های ژنتیکی بسیاری مانند عقب ماندگی های ذهنی، نابینایی، تالاسمی و ... وجود دارند که همگی را مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و حین بارداری قابل پیشگیری هستند و می توان از تولد فرزندان بیمار پیشگیری کرد؛ در حالی که پس از تولد فرزند بیماری های قابل درمان نیستند و فرد تا پایان عمر خود از این بیماری رنج می برد، ضمن اینکه نگهداری و مراقبت از این فرزندان هزینه های گزافی بر دوش خانواده ها تحمیل خواهد کرد.

وی، با اشاره به اینکه بنیاد ژنتیک استان تهران موسسه خیریه ای است که از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: این موسسه کار مشاوره ژنتیک و کلیه آزمایشات ژنتیک پزشکی را با تعرفه های پایین تر از وزارت بهداشت ارائه می دهد.

وی با قدردانی از مسئولان اداره بهزیستی شهرستان ری از برگزاری همایش تخصصی آموزشی مشاوره ژنتیک، نسل سالم، اظهار داشت: پزشکان عمومی جامعه هدف این همایش است و ضمن افزایش آگاهی نسبت به این موضوع، از موارد نیازمند ارجاع به مشاوره ژنتیک آکاهی پیدا می کنند.

سامانیان، یکی از شایع ترین معلویت ها در ایران را عقب ماندگی ذهنی و ناشنوایی دانست و گفت: با توجه به اینکه آمار ازدواج های فامیلی در کشور ما خیلی بالا است، به همین نسبت هم، بیماری های ژنتیکی و معلولیت ها در ایران بالاتر از آمار جهانی است که با انجام به موقع آزمایشات تخصصی ژنتیک از تولد نوزادان معلول ناشی از اختلالت ژنتیک پیشگیری خواهد شد.

وی، با بیان اینکه خانواده هایی با فرزندان چند معلول در کشور ما شایع است، افزود: یکی از راه های برطرف کردن قطعی این بیماری مشاوره ژنتیک است که می توان با تشخیص قبل از تولد، از تکرار بیماری در خانواده جلوگیری کرد و در نهایت با برگزاری این همایش ها سطح آمادگی عمومی و نحوه پیشگیری از معلولیت ها از طریق دریافت خدمات مشاوره ژنتیک ارتقاء می یابد و می توان به کاهش نرخ معلولیت در کشور کمک کرد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار