رئیس جمهور گفت: با توجه به این که همه ساله یک میلیون نفر وارد بازار کار می شوند باید هر سال یک میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، البته در سال جاری طبق برنامه ریزی صورت گرفته کار ایجاد شده پایین تر از این رقم خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۸۶۹۶۹
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت الاسلام حسن روحانی در پایان بیست و هشتمین سفر استانی خود در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بسیار خوشحالم که آذربایجان غربی از نظر امنیت در بهترین شرایط به سر می برد و هماهنگی بسیار خوبی بین مسئولین استان وجود دارد.

وی افزود: انسجام و همزیستی مناسبی را بین ادیان و اقوام از ترک و کرد و ارمنی و آشوری در آذربایجان غربی شاهد هستیم و این همزیستی بین تمامی این کسانی که خودشان را زیر خیمه ایران اسلامی احساس می کنند موجب شده تا این استان از انسجام خوبی برخوردار باشد.

رئیس جمهور افزود: گزارشی که در شورای اداری استان از وضع دریاچه ارومیه داده شد بسیار خوشحال کننده است، خوشبختانه با تالاش های صورت گرفته موفق به تثبیت دریاچه شده ایم و سطح آب آن نسبت به سال گذشته 47 سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشیمی در مهاباد گفت: در مناطق کردنشین غرب کشور از کرمانشاه و ایلام و سنندج گرفته تا مهاباد همه جا این خط تولیدی پتروشیمی در مسیر ساخت است و خط تولیدی که امروز در مهاباد افتتاح شد ظرفیت تولید 330 هزار تن محصول در سال را دارد.

وی افزود: در بخش آب و کشاورزی سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده است 28 هزار هکتار از اراضی استان برای مقابله با معضل بی آبی مجهز به آبیاری مدرن شوند.

روحانی گفت: دولت در این استان در حوزه آب سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و معتقدیم برای صرفه جویی در آب در حوزه کشاورزی حتما باید به مدرن سازی آبیاری کشاورزی اقدام کنیم و به همین خاطر 28 هزار هکتار از اراضی این استان برای ابیاری مدرن مد نظر قرار گرفته است.

رئیس جمهور گفت: در این سفر 369 طرح وپروژه افتتاح شد و علاوه بر آن 49 طرح با 949 میلیارد تومان در این سفر به تصویب رسید که تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که ‌برنامه دولت برای حمایت از صادرکنندگان چیست گفت: برنامه دولت همواره بر مبنای تشویق سرمایه گذاران و اختصاص جایزه صادراتی بوده و تسهیلاتی برای صادرات مدنظر قرار دادیم.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی هموار کردن مسیر صادرات غیر نفتی است، گفت: خوشبختانه صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات بوده است و مواد اولیه و کلیه واردات ما امسال هم کاهش پیدا می‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه حدود 65 درصد واحدهای صنعتی و معدنی استان به دلیل مشکلات مالی و بدهی‌های مالیاتی تعطیل شده‌اند و برخی از کارگرها بیکار و سرانه درآمد ناخالص کاسته شده است بنابراین دولت برای احیای صنعت کاهش فقر وبیکاری چه تمهیداتی اندیشیده و برای جذب سرمایه گذراران داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت‌های مرزی چه برنامه هایی را مدنظر قرار داده است؟ گفت: تلاش دولت راه اندازی واحدهای صنعتی نیمه تعطیل و تعطیل بوده و با بررسی های انجام شده قصد داریم با تسهیلات بانکی نسبت به فعال کردن بنگاه های اقتصادی اقدام کنیم.

روحانی افزود: برخی وام های معوقه برای واحد های صنعتی مشکل ایجاد کرده است که در در این راستا به کمیته ها در استان ها اجازده دادیم مشکلات را حل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که دولت چه برنامه‌ای برا حل مشکل کشاورزان استان دارد بیان کرد: مبلغ 100 میلیارد تومان به منظور صادرات محصولات کشاورزی از صندوق توسعه اختصاص یافته است که به صورت وام با سود 10 درصد در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

رئیس جمهور ضمن بیان این که بخش عمده ای از محصولات این استان که بالغ بر 6 میلیون تن است باید به خارج از کشور صادر شود، گفت: اگر این اتفاق صورت نمی گیرد به دلیل مشکل کمبود اعتبار است و امیدواریم با اختصاص وام شاهد صادارت محصولات باغی از جمله سیب باشیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت برای برقراری یک نظام مدیریت یک نظام مدیریت اکوسیستمی در دریاچه ارومیه و بهره برداری از نمک آن چه برنامه‌ای دارد اظهار داشت: باید از این منبع خداداد در کنار دریاچه ارومیه استفاده کنیم و کشورهای همسایه پیشاپیش خریدار آن هستند، البته در این مورد اختلافاتی بین بخش صنعت و محیط زیست اختلاف‌هایی وجود دارد فلذا باید نکات زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این مورد که با عنایت به اینکه ارومیه دارای ظرفیت‌های گردشگری مناسبی است. اولویت دولت برای برنامه‌ریزی و بستر سازی برای ظرفیت‌های گردشگری در این استان چیست؟ گفت: یکی از منابع بزرگ برای جذب گردشگر همین دریاچه ارومیه است که باید احیا شود، در کل استان ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد یک امر زیربنایی مهم استان مسئله امنیت است که به خوبی وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به این که مهمان نوازی و همزیستی بین اقوام مختلف از شرایط منحصر به فرد این استان است، گفت: صنعت گردشگری استان نیازمند اقدماتی از جمله توسعه راه‌آهن، توسعه فرودگاه‌ها و هتل‌ها است که در همین راستا 2 هتل در استان افتتاح شد و هتل‌های بسیاری در دست ساخت است باید به اندازه تمام هتل هایی که در کشور ساخته شده طی 5 تا 6 سال آینده هتل ساخته شود.

روحانی اضاف کرد: برای اشتغال جوانان به دنبال توسعه گردشگری هستیم و در همین راستا باید به فناوری های نوین بپردازیم که 2هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان این بحث را تحت پوشش قرار داده اند.

وی با بیان این‌که ما بدون یک حرکت بزرگ حریف مسئله بیکاری نمی شویم خاطرنشان کرد: با توجه به این که همه ساله یک میلیون نفر وارد بازار کار می شوند باید هر سال یک میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، البته در سال جاری طبق برنامه ریزی صورت گرفته کار ایجاد شده پایین تر از این رقم خواهد بود.

ارسال نظرات