خبرهای داغ:

7هزار و 200 خشت گنبد حرم مطهر علوی آماده طلاكاری

این کار یکی از بزرگترین پروژه های بازسازی عتبات مقدسه است كه با پیگیری های انجام شده افتخار مشارکت در بازسازی آن نصیب مردم استان خوزستان شده است
کد خبر: ۸۶۸۶۸۱۸
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرنگار بسیج از اهواز، جانشین ستاد بازسازی عتبات عاليات خوزستان با بيان اينكه کار بازسازی گنبد حرم امام علی(ع) با سرعت و در 3 شیفت کاری انجام می شود، گفت: تاکنون تعداد7هزار و200 قطعه خشت(ورق مس) صافکاری، لحیم کاری، شستشو و آماده طلاکاری شده است و ۱۵ ردیف دور گنبد که شامل بیش از 2هزار خشت(ورق مس) طلاکاری نصب شده است.


امیدوار آقایی،در تشریح پروژه بازسازی گنبد حرم مطهر امام علی(ع) اظهار كرد: این کار یکی از بزرگترین پروژه های بازسازی عتبات مقدسه است كه با پیگیری های انجام شده افتخار مشارکت در بازسازی آن نصیب مردم استان خوزستان شده است.

آقایی اظهار كرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر نیروی متخصص و ماهر شامل گروههای کارشناس مهندسی، صافکار، لحیم کار، داربست بند و .. از استان به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار بودهاند و تمامی اقلام مورد نیاز بازسازی گنبد از استان به نجف اشرف ارسال می شود.

وی با بيان اينكه بحمدالله کار با سرعت و در سه شیفت کاری انجام میشود، گفت: تاکنون تعداد۷۲۰۰ قطعه خشت(ورق مس) صافکاری، لحیم کاری، شستشو و آماده طلاکاری شده است و ۱۵ ردیف دور گنبد که شامل بیش از ۲۰۰۰ خشت(ورق مس) طلاکاری نصب شده است.

گنبد مطلای حرم مطهر امام علی(ع) با گذشت بیش از 3 قرن از ساخت آن به دست ایرانیان، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی اعتاب مقدسه، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش شده و نیازمند ترمیم و مرمت بود که پیرو توافق به عمل آمده با دیوان وقف شیعی عراق و تولیت حرم مطهر علوی، مقرر شد، گنبد مطلای این حرم مطهر توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

به همین منظور با مدیریت واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، کارگاه‌های مرمت و بازسازی خشت‌های قدیمی و آبکاری جهت اضافه کردن طلا روی خشت‌ها و نصب مجدد آنها بر روی گنبد دی‌ماه سال ۹۴ با حضور مقامات عراقی راه اندازی و تجهیز شد.

با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد، مقرر شد خشت‌های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آنها، ۱۷ میکرون افزوده شود. زمان اجرای این قرارداد به مدت ۱۸ ماه پیش بینی شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفته است.

مساحت گنبد حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) ۶۵۰ متر مربع است و ۱۰ هزار خشت طلا روی گنبد نصب شده است. بخشی از طلای موردنیاز بازسازی گنبد توسط تولیت حرم و وقف شیعی عراق و بخشی دیگر توسط مردم استان خوزستان تأمین می شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها