خبرهای داغ:

انتقال آب کارون ، انقراض ماهی های جنوب

کاهش آب کارون منجر به کاهش کیفیت و کمیت آب و در نهایت سبب انقراض ماهی‌های گرمابی مانند صبور و حلوا سفید می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۶۸۱۶
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرنگار بسیج از اهواز، رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور گفت: اگر از ورود آب شیرین به دریا جلوگیری کنیم ناحیه مصبی دریا دچار تزلزل شده و در ادامه باعث نابودی صیدگاه‌های ماهی می‌شود.


جاسم مرمضی در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون اظهار داشت: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور ایران 9کیلوگرم در سال است در حالی که متوسط نرمال آن در درسطح جهان 19 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم عمده بار افزایش متوسط سرانه مصرف ماهی شهروندان بر عهده استان خوزستان است، افزود: کاهش آب کارون منجر به کاهش کیفیت و کمیت آب و در نهایت سبب انقراض ماهی‌های گرمابی مانند صبور و حلوا سفید می‌شود.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور با بیان اینکه 3 هزار هکتار پرونده آبزی‌پروری به دلیل کمبود آب اجازه بهره‌برداری ندارند، گفت: کاهش آب رودخانه کارون تاثیرات جدی و جبران ناپذیری در چرخه تالاب‌ها و ماهی‌های مهاجر دارد.

وی با بیان اینکه عمده برنامه‌های توسعه شیلات در کنار رودخانه کارون است، افزود: کاهش کیفیت آب در سطح رودخانه کارون منجر به کاهش صید در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاها می‌شود.

مرمضی تصریح کرد: ماهی صبور به دلیل کاهش کیفیت و کمیت آب کارون در معرض انقراض است.  رودخانه کارون با کاهش میزان دبی مورد نیاز به یک فاضلاب تبدیل می‌شود و باعث عدم مهاجرت پذیری ماهی‌ها و درنهایت انقراض ماهی‌های موجود در ان به خصوص ماهی صبور منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه تالاب شادگان از طریق رودخانه کارون تغذیه و تامین می‌شود، گفت: تنها برای پرکردن تالاب شادگان به 52 متر مکعب آب بر ثانیه نیاز است و حال با انتقال آب کارون و کاهش میزان دبی آن چه اتفاقات زیست محیطی برای تالاب شادگان رخ می‌دهد. تالاب شادگان در سال‌های 74 و75 بدون هیچ گونه سرمایه گذاری سالانه 15 هزار تن ماهی و جانوران آبزی پرور را درون خود پرورش می‌داد.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور با اشاره به ناحیه مصبی، گفت: ناحیه مصبی به قسمتی از دریا گفته می‌شود که از تلاقی آب شور و آب شیرین با یکدیگر به وجود می‌آید. اگر از ورود آب شیرین به دریا جلوگیری کنیم این ناحیه دچار تزلزل شده و  در ادامه باعث نابودی صیدگاه‌های ماهی می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ماهی حلوا سفید که حاصل این اکوسیستم است به دلیل تغییرات اخیر در میزان تلاقی آب شیرین و شور دریا در حال انقراض است.

مرمضی عنوان کرد: کاهش کمیت آب بر میزان کیفیت تاثیر گزار است و باعث نابودی زیستگاه‌های آبزی‌پروری، کاهش راندمان آبزی‌پروری، مهاجرت و کاهش تخم ریزی ماهی‌ها، از بین رفتن تالاب‌ها و کاهش صید از تبعات جبران ناپذیر انتقال آب کارون است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار