قانون تخریب محیط زیست هنوز خلاء‌هایی دارد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
کد خبر: ۸۶۸۶۵۸۱
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان زنجان دو منطقه را برای افزودن به مناطق حفاظت‌شده پیشنهاد داده، ولی افزایش تعداد این مناطق، مستلزم افزایش کیفیت حفاظت است.
دکتر فرهاد دبیری با بیان این‌که یوزپلنگ، پلنگ، خرس سیاه، گوزن زرد و گورخر به شدت از خطر انقراض محافظت می‌شوند، افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ پستانداری در کشور منقرض نشده است ولی از آن‌جایی که حشرات و گونه‌های گیاهی تنوع بسیار بالایی دارند، نمی‌توان گونه‌های در معرض خطر انقراض را به طور دقیق عنوان کرد.
وی اظهار داشت: ما در طول سال‌های 53 و 54، یکی از مترقی‌ترین قوانین زیست‌محیطی را داشتیم ولی این موضوع نیاز به بازنگری قوانین در گذر زمان را پوشش نمی‌دهد. البته برخی از همین قوانین با تصویب اصل 59 قانون اساسی، تصویب قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 74، همچنین تصویب قانون مدیریت پسماندها در سال 83 تا حدودی به‌ روزرسانی شده‌اند، ولی قانون تخریب محیط زیست هنوز خلاء‌هایی دارد که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص متخلفانی که بدون هیچ ترسی، تصاویر شکارهای خود را در فضای مجازی پخش می‌کنند، تصریح کرد: تعداد این متخلفان زیاد نیست و هدف از چنین اقداماتی فقط می‌تواند تشویش اذهان عمومی و انتقام‌گیری باشد؛ در واقع عده‌ای از متخلفان این‌طور وانمود می‌کنند که هیچ حفاظتی در کار نیست. در حالی که برخی از این افراد شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.
دبیری با اشاره به وجود 278 منطقه حفاظت‌ شده در سطح کشور، خاطر نشان ساخت: سیاست‌های سازمان حفاظت از محیط زیست به سمت حفاظت کیفی مناطقی از این دست پیش می‌رود؛ در واقع ما برای حفظ مناطق نباید فقط به آمار کمی تکیه کنیم، بلکه باید منطقه مذکور را از جهات مختلف حفاظت کنیم. به همین‌خاطر، بهتر است قبل از افزودن مناطق جدید به مناطق حفاظت‌شده قبلی، حفاظت از مناطق موجود را به سطح کیفی مطلوب برسانیم.

ارسال نظرات