خبرهای داغ:
بسیج گزارش می دهد

آئین اختتامیه جشنواره نمایش نامه نویسي استان سمنان با تقدیر از نفرات برتر

آئین اختتامیه نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی و نمایش نامه خوانی استان سمنان با تقدیر از نفرات برتر رشته های مختلف به میزبانی شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۸۶۵۳۶
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود ، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود ضمن خوش آمد به مهمانان و مسئولین حاضر در مراسم ، بیان کرد: هدف از برگزاری این نوع همایش ها کشف متون جدید و غیرتکراری با چاشنی بومی بودن است.

جان محمد خوب پور گفت: نکته ای که سالهاست مورد انتقاد هنرمندان قرار دارد و برگزاری این نوع همایش ها می تواند به کشف استعدادهای بومی، متون بومی و نمایش های غیرتکراری کمک کند.

وی افزود: نوشتن جسارت می خواهد چرا که کار سختی است و وقتی کسی اثری مکتوب را از خود به جای می گذارد یا نقد می شود و یا تحسین که در هر دوحالت نشان می دهد که هنرش مدنظر قرار داشته است.

خوب پور گفت : برگزاری جشنواره هایی از این دست با حمایت بخش خصوصی و اجرای موسسات غیر دولتی که در سیاست های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می تواند به کشف آثار متعدد مناسب بیانجامد.

مدیر اجرایی جشنواره افزود: ۴۰ نمایش نامه نویس ازسطح استان برای نخستین بار درجشنواره نمایش نامه نویسی استان شرکت کردند که ۴۸ اثر به دبیر خانه ارائه شد ، آثاری که در رده های مختاف شامل هنر و دفاع مقدس، هنر و حماسه عاشورا، هنر و مقاومت، هنر و انقلاب و هنر و شهروندی به داوری استادانی چون خسرو حسن رابط و محسن جابری نشستند و در نهایت نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان سمنان را به ملقمه ای از شور، استعداد، عشق و هنر بدل ساختند.

وی افزود: در جشنواره نمایش نامه نویسی استان سمنان هفت اثر برگزیده پس از دو دور داوری را اعلام کرد که در پایان این مراسم از برگزیدگان و شرکت کنندگان در جشنواره با حضور پیشکسوتان فرهنگی ، هنری و مسئولین در جلسه تقدیر به عمل آمد .

پرده اول؛ فضای بیرونی فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود

در این بین اما چه زیباست حضور عاشقانی که از لابلای کلمات، مهر می بافند و بر کاغذ میهمان می سازند تا جادوی عبارات در مخاطب کار خویش را کرده و اثر هنری از استعداد، خاک صحنه، عشق و مهر به مخاطب عرضه شود آنانی که امروز دل در گرو قلم و مرکبی نهاده اند که سال هاست در میان هنرهای هفتگانه مظلوم واقع شده و چه زیباست چنین گردهمایی هایی که در آنها جوانان این عرصه بیایند، بدرخشند و مورد تشویق قرار گیرند.

از چهره های متفاوتشان می توان دریافت کدام هایشان دل در گرو صحنه دارند با این عاشقان که سخن می گویی وجه مشترکشان یک چیز است آن هم این که دنیا را به چشمی دیگر می بینند، شاید در قاب تصویر، شاید در صحنه تئاتر و شاید در عرصه هنر... اما در این میان انگیزه همه شان یکی است ... عشق به صحنه و عشق به تئاتر.

پرده دوم بیرونی؛ فضای مقابل کتابخانه مهر

نوای دف و آوای موسیقی سنتی همه جا پیچیده است و حاضران غرق در توجهی خاکستری رنگ، نیم نگاهی به میهمان ویژه این مراسم دارند او که به قول خودش رنج سفر را تنها برای حضور در این جشنوراه به خود خریده است و چه زیبا تصویرش می کند جوان شاهرودی حاضر در این جشنواره که می گوید: حضورش مایه مباهات تک تک ماست.

این جوان شاهرودی که در عرصه نمایش نامه مونولوگ حضور دارد، تاکید می کند: حضورش اینجا مایه قوت قلب هایمان است کسی که با امام علی(ع) اش کودکی کردیم و با مختارش به دنیای صدر اسلام رفتیم.

داوود میرباقری در میان همهمه حضار از صحنه دور می شود ... نوای دف و آواز همچنان برگوش می رسد...

پرده سوم درونی؛ سالن مهر ارشاد اسلامی شاهرود

صندلی های سالن مهر شاهرود که گویی از خستگی پاهایشان را در سینه جمع کرده اند، یکی یکی باز می شوند و حضار تک تک برآنها تکیه می زنند شور و همهمه در نوای ملکوتی قرآن کریم گم می شود آنجا که قاری از روز قیامت می خواند و لحظه ای سکوت برای همه قوت قلب می شود.

مراسم با لحظاتی تاخیر آغاز می شود و در کنار داوود میرباقری، چهره هایی مانند حجت الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، احمد خرم معاون فرماندار شاهرود، جان محمد خوب پور رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود، سیما رجبی معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و حجت الاسلام حمید عبدالهیان امام جمعه موقت و رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود به چشم می خورند.

پرده سوم؛ درونی، داوود میرباقری

میهمان ویژه جشنواره نمایش نامه نویسی استان سمنان بالاخره پشت میکروفون قرار می گیرد با همان متانت همیشگی که از او در زادگاهش به یاد داریم سخن خود را خطاب به برگزار کنندگان این همایش آغاز می کند و می گوید: برگزاری این همایش ها فرصت خوبی است چرا که شاهرود دیار عارفان، هنر و ادب است و نمایش متعلق به حوزه اندیشه لذا همه مکاتب دنیا امروز اگر حرفی برای گفتن داشته باشند، از طریق نمایش و ساخته های مکتوب این حوزه مانند نمایش نامه و رمان، آنرا بیان می کنند لذا باید به این هنر اهمیت ویژه ای بخشید.

داوود میرباقری سخنی هم با جوانان این حوزه دارد آنجا که انگشتانش را نشان می دهد و می گوید: بسیار بنویسید من برای اجرای پروژه ماه تی تی روزها و شب ها می نویسم تا آنجا که پینه را بر انگشتانم می بینم و توصیه من به شما جوانان هم این است که فراوان بخوانید و فراوان بنویسید چرا که امروز عرصه هنر و اندیشه با نمایش میسر است و زبان نمایش، زبانی بین المللی است.

وی از استعدادهای ذاتی درونی انسان نیز سخن می گوید و می افزاید: برای خلق اثر محتوا را به نوشتن بسپارید، فرم را نیز می توان با کلاس، دانشگاه، دوره آموزشی، مطالعه و تجربه آموخت اما چیزی که در درون انسان وجود دارد، بخش خلق هنر و اندیشه است که این مقوله اکتسابی نیست و باید در درون فرد باشد.

کارگردان سینما و تلویزیون در طولانی ترین سکانس جشنواره نمایش نویسی استان سمنان، راهکارهایی را نیز برای بهتر نوشتن خطاب به جوانان ارائه کرد و گفت: نوشته هایتان را برای خود بلند بلند بخوانید تا ببینید کجای کارتان ایراد دارد شاید باور نکنید اما همسرم که اکنون در سالن حضور دارد، می تواند شهادت دهد که برای نوشتن این موضوع روزها و شب ها بی وقفه می نویسم و نوشته هایم را برای خودم می خوانم از سوی دیگر باید گفت در این قبیل همایش ها بیشتر شرکت داشته باشید چرا که می توان در میان آثار حاضر در آنها، استعدادهایی را نیز کشف کرد. نمایش نامه نویسان در ایستگاه آخر/میرباقری از تجربیاتش می گوید

پرده چهارم؛ درونی، سالن مهر، میرباقری

داوود میرباقری تنها بازیگر سکانس چهارم از جشنوراه نمایش نامه نویسی استان سمنان نیست این سکانس بازیگر دیگری به نام محمد دارد که از نوجوانان مستعد تئاتر و گویندگی است محمد در حضور استاد میرباقری شعری را تقدیم می کند که اشک حضار گره در تحسینش می خورد و از گونه ها فرو می ریزد و شاید میرباقری این بار خطاب به محمدهای شهر و دیارمان می گوید: یکی از ویژگی برپایی این جشنواره ها کشف همین استعدادهای درون شهرستانی و استانی است.

وی معتقد است: توسعه این جشنواره می تواند به نحوی صورت بپذیرد که در سال های آتی از همه کشور آثار ارسالی به این همایش داوری شود چرا که شاهرود و استان سمنان این ظرفیت را دارد که در مقوله نمایش نامه نویسی و تئاتر، سری در سرها در بیاورد و کم کم شاهد رونق این جشنواره در سطح کشور باشیم که این مقوله اهتمام ویژه مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را می طلبد.

میرباقری با خوش بینی ویژه ای از روزهایی می گوید که این جشنواره می تواند در کشور نامی برای خود دست و پا کند چرا که اهمیت نمایش در دوران امروزی بر هیچکس پوشیده نیست؛ وی می گوید: ویژگی هر ملت هنر نمایشی آن است که خوشبختانه این امر در ایران با وجود نمایش تعزیه و روحوضی قدمتی دیرین دارد لذا ما بر این اعتقاد هستیم که جریان نمایش ریشه در اندیشه دارد و جریان های کلان فکری در قالب آن به جهان عرضه می شوند.

پرده پنجم؛ درونی، تقدیر و تشکر

«امرالله احمد جوی در سالن است؟»پرسشی که میرباقری با حیرت مطرح می کند چرا که نور موضعی سالن مهر شاهرود بر ردیف صندلی ها می تابد و برای لحظاتی میرباقری را به دوران رفاقتش با این اصفهانی موی سپید عرصه سینما می برد اما در میان تعجب حضار متوجه می شود که او را با شخصی دیگر اشتباه گرفته...

نوبت تقدیر است استاد صحنه را ترک نمی کند ... حسن سرچاهی دبیر اجرایی جشنواره نمایش نامه نویسی استان سمنان هفت اثر برگزیده پس از دو دور داوری را اعلام می کند و در میان آنها سه اثر بدون اولویت خاص تقدیر می شوند نسیم زارع ناصر، حکایت معرکه پهلوان دیار ما، نشانه های بی پایان، بچه های پارک، ریجکت، مورچه ها و شغادنامه...

اما در این جشنواره همه تقدیر می شوند چرا که به قول سرچاهی در این جشنواره همه ۴۰نمایش نامه نویس مورد تقدیر قرار می گیرند و با لوح و جایزه نقدی شاهرود را ترک خواهند کرد چرا که این جشنوراه در نخستین سال برگزاری است و امیدواریم بتوانیم برای جلب انگیزه هنرمندان در سال های آتی اقدامات بهتری را انجام دهیم.

زبان هنر، تاثیر به سزایی در جامعه دارد

سیما رجبی معاون فرهنگی ، هنری مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن تشکراز آقای میرباقری پیشکسوت کارگردان سینما و تلویزیو ن دیگر مسئولین دستگاه های اجرای در مراسم بابیان اینکه هنر نمایش تاثیر به سزایی در جامعه دارد ، بیان کرد : باید تلاش نمائیم این هنر تاثیر گذار در جامعه پویا بماند قطعا برگزاری این جشنواره ها زمینه تشویق و بروز استعداد و خلاقیت علاقمندان در زمینه هنر نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی را مهیا می سازد.

رجبی ضمن تشکر ازرئیس و همکاران در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و مدیرآموزشگاه آزاد هنری تی آرت در برگزاری بسیارمناسب نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نو یسی و نمایشنامه خوانی در شاهرود ، گفت: امیدواریم بر گزاری این جشنواره هر ساله در تقویم برنامه های فرهنگی ، هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان شاهرود با همکاری و حمایت دیگر دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی افزود : توسعه این جشنواره می تواند به نحوی صورت پذیرد که در سال های آتی بصورت منطقه ای و ...آثار ارسالی به جشنواره داوری و برگزار گردد.

پرده آخر؛ بیرونی فضای محوطه ارشاد اسلامی شاهرود

همهمه حضار بیرون سالن همایش های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود مشهود است درب سالن مهر زمانی که باز می شود، بیشتر به کلونی مورچه ها شبیه است و در این بین مشایعت داوود میرباقری حال و هوایی دیگر دارد میرباقری نیز در میان مشایعت حضار و در حالی که برای یافتن همسر خود در بین جمعیت سر می چرخاند، از میان درب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد.

مجالی برای سخن با برگزیدگان جشنواره محیا است اما بسیاری شان امروز در این مکان حضور ندارند چرا که در این همایش دو روزه از بین ۴۸اثر، تنها ۲۴اثر از شاهرود حضور دارند و مابقی از دیگر شهرستان های استان سمنان هستند و در این بین دوری راه و کمبود امکانات حتی یکبار دیگر برای هنر و هنرمند مانعی درست کرده است.

عده ای خوشحالند و در این بین بوسه تبریک مادر بزرگ یکی از حضار در این جشنواره جلوه ای ویژه دارد ...

دایره آدم های عاشق به تئاتر و صحنه کم کم به خط هایی موازی در دل خیابان کارگر شاهرود بدل می شود و آخرین سکانس جشنوراه نمایش نامه نویسی استان سمنان همین جا به اتمام می رسد تا شاید یکبار دیگر سال دیگر، همایشی دیگر بازهم عاشقان قلم، کاغذ، اندیشه و خاک صحنه را گردهم آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها