پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت: رسانه ها برای اینکه بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند بهتر است فعالیت های اینترنتی خود را از فضای مجازی به سایت های داخل کشور همچون سروش منتقل کنند و باید این کار از سوی آنها انجام پذیرد.
کد خبر: ۸۶۸۶۲۸۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، روح الله مومنی نسب پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در نشست خبری با مضمون فضای مجازی و آسیب های اجتماعی که عصر امروز در خبرگزاری نسیم برگزار شده بود، گفت: متاسفانه هنوز تعریف واحدی از فضای مجازی در کشور وجود ندارد و هنوز نحوه مقابله و مواجهه شدن با این موضوع در کشور ما اهمیتی ندارد.

 مومنی نسب اظهار کرد: یکی از متخصصان حوزه فن آوری اطلاعات کشور اذعان داشت "اگر در کشور خودمان، همانند کشورهایی که با ما دشمن هستند در حوزه آی‌تی برخورد کنند، ما در طول سه ماه بیش از آنها و حتی از کشورهای خودشان عضوگیری می‌کنیم".

وی افزود: یکی از مسئولان نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی داخلی هم می‌گفت "بعد از اینکه امکان انتخاب زبان انگلیسی در نرم‌افزار شبکه اجتماعی داخلی‌مان فراهم شد، تعداد کاربران انگلیسی‌‌زبان که شبکه اجتماعی ایرانی را انتخاب کردند، به دو برابر تعداد کاربران ایرانیِ استفاده کننده از این شبکه اجتماعی ایرانی رسید"! حال سؤال اینجاست: با وجود این ظرفیت بزرگی که در حوزه فناوری اطلاعات در کشور ما وجود دارد، چرا مسئولان از پیشرفت آن حمایت نمی‌کنند تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، شاهد شبکه اجتماعی مناسب با آداب و رسوم خودمان باشیم؟

آمار و اعدادی که خواب راحت را از انسان می‌گیرد

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: آمار و اعدادی در خصوص استفاده از فضای مجازی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی در کشور و جهان  وجود دارد که با شنیدن آن، خواب راحت را از هر انسان باغیرت و کسی که آینده کشور و فرزندانش برایش مهم باشد، خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: جالب است بدانید قانونی در سال 1998 در آمریکا تصویب شد که طبق آن، اگر خانواده‌ آمریکایی اجازه دهد فرزند زیر 13 سال او از هر شبکه اجتماعی استفاده کند یا فرزند زیر 18 سال او در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی یا حتی امکانات سخت‌افزاری چون موبایل به‌اندازه والدین خود دسترسی داشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند فرزند را از خانواده گرفته و به پرورشگاه دهد زیرا این خانواده صلاحیت نگه‌داری از فرزند خود را ندارد! 

مؤمن‌نسب ادامه داد: مؤسسه Covenant Eyes آمریکا با بیان آمارهای جالب توجه و البته تأسف برانگیزی می‌گوید دولت آمریکا در سال 2013 از صادرات فیلمهای پورنوگرافی در یک سال، 13 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است، 68 درصد طلاقها در 150 کشور تنها به‌علت ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی بوده است که بیانگر تعداد طلاق فیزیکی بوده است و طلاقهای عاطفی که متأسفانه تعداد آنها چند برابر تعداد طلاق فیزیکی است در آمار نیامده است؛ در دنیا 60 درصد دختران و 90 درصد پسران حتماً فیلمهای پورنوگرافی دیده‌اند در حالی که وزارت ارتباطات کشور ما اعلام می‌کند که نزدیک به 19 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران زیر 18 سال سن دارند! که نتیجه‌اش می‌شود پایین آمدن متوسط سن بلوغ فرزندان ما در کشور به 11.5 سال و قربانی شدن زندگی 6 هزار خانمی که زندگی خود را به‌واسطه فضای مجازی از دست داده‌اند و اتفاقاتی چون قتل ستایش و ... روی داده است.

وی افزود: مؤسسه Family Safe آمریکا در آماری می‌گوید 12 درصد سایتهای دنیا پورنوگرافی هستند، سالانه 420 میلیون صفحه پورنوگرافی به صفحات اینترنت اضافه می‌شوند، 89 درصد از محتوای چت‌ها و محتوای شبکه‌های اجتماعی غیر‌اخلاقی است، بیش از یک میلیارد و 200 میلیون بار (طبق آمار قدیم) مطالب پورنوگرافی در اینترنت جستجو شده است، 34 درصد از کل فیلمهای دانلود شده پورنوگرافی هستند، 2 میلیارد و 500 میلیون ایمیل پورنوگرافی هرروز ارسال می‌شود؛ 35 درصد از کاربران ناخواسته به‌سراغ فیلمهای پورنوگرافی می‌روند و 90 درصد کودکان 8 تا 16 سال در دنیا به‌دور از چشمان والدین خود فیلمهای پورنو را می‌بینند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به میزان استفاده از تلگرام در کشور اذعان داشت: جالب است بدانید 60 درصد از اینترنت کشور در اختیار تلگرام قرار دارد و بنده با محاسباتی که انجام دادم، اعلام می‌کنم که سه هزار و 500 میلیارد تومان به‌واسطه دانلود فیلم‌های غیراخلاقی درآمد برای ارتباطات زیرساخت به دست آمده است!

وی افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت کشور که صددرصد سهامش متعلق به وزارت ارتباطات است، پهنای باند کاربران تلگرام را از کشور انگلستان می‌خرد که این پول پرداختی توسط شرکت زیرساخت به شرکت تلگرام می‌رسد.

شورای عالی فضای مجازی به بیراهه حرکت می‌کند

این کارشناس فضای مجازی در خصوص شورای عالی فضای مجازی گفت: با اینکه از 27 نفر عضو این شورا، فقط هفت نفر از اعضای آن از دولت هستند اما متأسفانه این شورا به‌شکل یک شورای دولتی درآمده است و در جهت خواست دولت حرکت می‌کند.

وی متذکر شد: متأسفانه از 40 دستوری که رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی دادند، حتی یک دستور هم اجرایی نشده است؛ من از صدا و سیما تقاضا می‌کنم که دیدار رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی فضای مجازی را از تلویزیون پخش کند.

دولت از وضع کنونی فضای مجازی سود می‌برد

مؤمن‌نسب تصریح کرد: 80 درصد از درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از فروش اینترنت به دست می‌آید که 60 درصد آن از استفاده کاربران اینترنت از شبکه اجتماعی تلگرام به دست می‌آید.

کاپیتولاسیون مجازی در کشور وجود دارد

مؤمن‌نسب افزود: تلگرام را روس‌تبارهای صهیونیست مهاجر به آلمان تأسیس کردند؛ سرمایه‌گذار  و مدیرعامل آن فردی به‌نام «راش فلر» است که همزمان، مسئولیت کنگره صهیونیست‌ها را هم به‌عهده دارد؛ این شرکت بدون پرداخت هرگونه مالیات و عوارض و حق السهم و بدون رعایت کردن قوانین کشور، آزادانه در حال فعالیت است اما شرکتهای ایرانی که پایه‌گذاران آنها جوانان نخبه کشور خودمان هستند و در ارائه خدمات کاملاً قدرت رقابت با نرم‌افزارهای مشابه خارجی را دارند، به‌ازای تأسیس یک نرم‌افزار اجتماعی ایرانی که نه‌تنها مطابق فرهنگ کشورمان است بلکه از لحاظ اقتصادی و امنیتی نیز به‌مراتب در مقایسه با نرم‌افزار های خارجی بهتر است باید از پنج نهاد مجوز بگیرند، مالیات و عوارض و حق‌السهم بدهند؛ حق‌السهمی که طبق قانون شرکت تنظیم مقررات حدوداً 2 میلیارد تومان می‌شود؛ این‌گونه وزارت ارتباطات از شرکتهای ایرانی حمایت می‌کند؟! شورای عالی فضای مجازی چه‌اقدامی در حمایت از شرکتهای ایرانی انجام داده است؟

چرا در اینترنت تحریم نشدیم؟!

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در بازه زمانی که تحریمها مدام افزایش پیدا می‌کرد و به اوج خود رسید، شاهد افزایش سرعت اینترنت در کشور بودیم.

وی یادآور شد: در سال 1389، در حالی که کنگره آمریکا در حال تصویب مصوبه تحریم اینترنت ایران بود، اوباما به کنگره آمریکا رفت و اعلام کرد که افزایش سرعت اینترنت در ایران حاصل استفاده از بودجه جنگ نرم علیه ایران بوده است و افزایش استفاده اینترنت در ایران و افزایش سرعت آن هدف آمریکاست؛ سؤال اینجاست: وقتی مسئولان ما این مطالب را می‌شنوند چرا هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

مؤمن‌نسب تصریح کرد: چرا هیچ‌وقت کشور در تلفن‌های همراه هوشمند دچار مشکل نبوده است؛ در سال 1388 تعداد کاربران فضای مجازی 2 میلیون نفر بودند و این آمار در سال 92 به 62 میلیون رسید؛ آیا این آمارها اتفاقی است؟

وی افزود: متأسفانه کاری که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد، همان کاری است که وزارت بازرگانی در واردات انجام می‌دهد؛ وزارت ارتباطات به‌صورت واسطه توزیع اطلاعات در کشور در آمده است در حالی که تاکنون متأسفانه 14 میلیارد بسته اطلاعاتی از کشور خارج شده است.

این کارشناس فضای مجازی در خصوص انحصار خطوط ترافیک اینترنت در کشور گفت: خطوط ترافیک کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است که با اصل 44 در تضاد است.

بی‌تفاوتی خانواده‌ها نسبت به فضای مجازی فاجعه است

مؤمن‌نسب در خصوص نظارت خانواده‌ها بر استفاده فرزندانشان از فضای مجازی گفت: میشل اوباما (همسر رئیس جمهور آمریکا) در مصاحبه با شبکه mbc news آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر چرایی عدم اجازه به فرزندانش برای حضور و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «شما چگونه می‌توانید اجازه بدهید که فرزندتان در جایی که هیچ کسی را نمی‌شناسید و نمی‌دانید آنجا چه‌جایی است و اگر فرزند شما در آن محیط با مشکل مواجه شود، نمی‌توانید مشکل او را حل کنید، فعالیت کند؟»؛ در حالی که متأسفانه خانواده‌های ایرانی کاملاً نسبت به استفاده فرزندشان از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بی‌تفاوت هستند و پایین آمدن متوسط سن بلوغ فرزندان ما در کشور به 11.5 سال نتیجه همین بی‌تفاوتی است.

وی افزود: جالب است بدانید که تعبیر رئیس جمهور فرانسه از اینترنت، «جهنمی با دروازه‌های بهشتی» و تعبیر نخست‌وزیر انگلیس از اینترنت «اینترنت کثیف» است.

اتلاف وقت؛ یکی از آورده‌های فضای مجازی برای جوانان

مؤمن‌نسب با اشاره به میزان اتلاف وقت ناشی از استفاده ناصحیح از فضای مجازی در جوانان کشور گفت: متأسفانه به‌طور متوسط 20 میلیون ایرانی هرروز 144 دقیقه وقت خود را به پای بازی "کلش" هدر می‌دهند در حالی که بیش از 70 درصد از کاربران اینترنت در ایران زیر 29 سال سن دارند یعنی درست در سنینی که باید بیشترین بازده کاری را داشته باشند، مشغول بازی کلش هستند.

در انگلستان مردم حق استفاده از مودم‌های WiFi را در خانه‌های خود ندارند!

این کارشناس فضای مجازی در خصوص استفاده از مودمهای WiFi گفت: در انگلستان در نقاط مختلف شهرها، دستگاههای مودم نصب شده تا مردم از این دستگاهها با توجه به ضررهای متعدد ناشی از امواج مضر آن در خانه‌هایشان استفاده نکنند اما در ایران متأسفانه این مودم‌ها به‌صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری «فوموبیا» بر اثر استرس و ترس شدید در انسان به وجود می‌آید؛ وابستگی شدید مردم به تلفن همراه باعث شده است تا آنها کنار موبایل بودن را جزء لاینفک زندگی خود بدانند که باعث شده است در هنگام دوری از تلفن همراه خود، دچار استرس شدید شوند که در نتیجه باعث افزایش این بیماری شده است.

ایرانی‌ها؛ بزرگترین مصرف‌کننده گوشیهای هوشمند وارداتی!

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به میزان استفاده ایرانیها از گوشیهای هوشمند متذکر شد: کشور آمریکا که خود سازنده و مخترع گوشیهای هوشمند است، فقط 12 درصد از مردم کشورش از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند؛ در حالی که در ایران 52 درصد از مردم از گوشیهای هوشمند وارداتی استفاده می‌کنند.

مؤمن‌نسب با بیان اینکه از طریق فروش «جِم»در فضای مجازی، روزانه 50 تا 500 میلیون تومان ارز از کشورمان خارج می‌شود، تصریح کرد: میزان مصرف اینترنت در کشور ایران، 12برابر مصرف اینترنت در ژاپن است؛ این آمار نشان می‌دهد که میزان استفاده از اینترنت ربطی به پیشرفت ندارد.

وی در ادامه با تاکید براین مطلب که رسانه ها نباید به فضای مجازی تک بعدی نگاه کنند گفت: اگر بخواهیم فضای مجازی را ناقص مورد توجه قرار دهیم همان عرصه که دیده نشده فضای نفوذ دشمنان قرار خواهد گرفت و از آن ناحیه صدمه خواهیم کرد و باید این مسئله را از نظر دور نداریم که صدمه زدن به کشور چه قدر می تواند خسارت بار باشد.

مومنی نسب در ادامه با اشاره به اینکه هر چیزی که در فضای حقیقی وجود دارد همان در فضای مجازی نیز وجود دارد گفت: امروز تجارت به تجارت الکترونیک تبدیل شده که در تجارت الکترونیک هیچ مبحثی در خصوص اخذ مالیات و یا پرداخت مالیات وجود ندارد و حتی در خصوص عوارض و تعرفه های صادرات و واردات برای آن در نظر گرفته نشده است.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: امروزه نباید این موضوع را از نظر دور بداریم که مسئله ترافیک در فضای مجازی وجود نداردو نیاز دارد که در این موضوعات نیز در فضای مجازی ورود پیدا کنیم و نباید این موضوعات را رها کنیم چرا که امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و اگر به دنبال این هستیم که در تجارت و اقتصاد پیش رو باشیم نباید از تجارت الکترونیکی دور باشیم.

وی افزود: چرا اجازه نمی دهیم تا بخش خصوصی در خصوص پهنای باند و ترافیک اینترنتی در کشور ورود کنند آیا این امر خلاف اصل 44 نیست چرا که امروز اینترنت ما از کشور خارج وارد می شود این در حالی است که کشور ما از نظر ثوق الجیشی در جایگاهی قرار دارد که می تواند اینترنت را به کشورهای دیگر صادر کند و امروز در کشور ما ترانزیت اینترنت و ترافیک و پهنای باند شکل نگرفته است.

مومنی نسب تصریح کرد: از نظر شبکه ملی فناوری اطلاعات اینترنت به معنای این است که اینترنت باید سالم و سریع و امن و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد اما امروز در فضای مجازی 14 میلیارد اطلاعات خود را از کشور خارج کرده ایم آیا می توانیم با این همه صادرات اطلاعات امنیت کشور را به امنیت فضای مجازی گره نزنیم.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی با تاکید براینکه امسال گوشی های هوشمند همراه تا اتاق خواب و حتی رختخواب های ما نیز با ما همراه هستند گفت: وقتی این گوشی های هوشمند اطلاعاتشان از اطلاعاتی که ما در اختیار داریم بیشتر است چگونه می توانیم امنیت فضای مجازی را نادیده بگیریم.

وی گفت: فتنه 88 نیزاز طریق اینترنت کنترل می شده و مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود بیان داشتند که تویتر، فیس بوک این شرکت ها شرکت های اسرائیلی آمریکایی هستند که فتنه 88 را کنترل می کردند.

مومنی نسب در ادامه با بیان اینکه فرهنگ ما تغییر پیدا کرده است گفت: ما نمی توانیم بی فرهنگی ها، بداخلاقی ها را نادیده بگیریم و من به اسناد روسای اینترنت اشاره می کنم و می گویم به دنبال این هستند که پیران کودک و کودکان پیر به وجود بیاورند و باید همه سنین را در فضای مجازی یکی ببینیم و در فضای مجازی بزرگ و کوچک و سلسله مراتب دیگر وجود دارد مثلا کودک می تواند در فضای مجازی مادر خود را بلاک کند این در حالی است که در فضای حقیقی مادر در منطق و آیین ما این گونه رفتارها وجود ندارد.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه با بیان این مطلب که تکنولوژی و فناوری بد وجود ندارد گفت: ما در فناوری و تکنولوژی به دنبال این هستیم که اطلاعات و فناوری های نو را وارد کشور کنیم و از این فناوری وارد شده به کشور محصول تولید می شود مثلا فناوری هسته ای موضوع خوبی است و ما می توانیم رادیو رادیو و حتی بمب هسته ای دست یابیم و من با فناوری اطلاعات و تکنولوژی صددرصد موافقم و معتقدم بستن فناوری اطلاعات کار احمقانه ای است.

وی با اشاره به وایبر، واتس آپ،تلگرام و... گفت: همه این مواردی که نام بردم محصولات تکنولوژی هستند و اگر هر کسی بخواهد این محصولات را برای مقابله با فرهنگ محدود بسازد این محصول بدی خواهد بود و ما مخالفیم و حتی اگر لیون آبی که تولید می شود مضرات برای کشور داشته باشد آن لیوان محصول بد محسوب می شود.

مومنی نسب با بیان این مطلب که غرب به دنبال مهندسی افکار عمومی است گفت: روزنامه گاردین در مقاله ای به صراحت اعلام کرد که کاربران تلگرام و اینترنت در ایران فرصت بسیار مناسبی برای انگلستان هستند و ما می توانیم از طریق این کاربران اهداف خودمان را در ایران پیاده کنیم چرا که سرور تلگرام در کنار بی بی سی قرار دارد و مرکز اصلی آن در اسرائیل است و آنها می توانند به راحتی اطلاعات را به دست آورند چرا اگر یک خبرنگاری می خواهد با سردبیر خود ارتباط برقرار کند و یا اینکه فردی بخواهد با فرد دیگر خانواده ارتباط برقرار کند چرا باید عکس و یا متن به آمریکا برود و بعد به ایران بازگردد و هر بستر و پیامی در اینترنت در شانزده محل کپی و سیو می شود سپس در اختیار فرد دیگر قرار می گیرد که سه مرکز آن در اختیار ایران است و بعد از آن در سیزده منطقه جهان است.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان کرد: علت پایین بودن سرعت اینترنت نیز همین سیو شدن اینترنت در شانزده نقطه و محل است این در حالی است که وضعیت فناوری و ایتالیا در کنیا ده ها برابر بهتر از وضعیت اینترنت در ایران است در حالی که ما ایرانیان قبل از اروپاییان به اینترنت دسترسی داشتیم و آن زمانی که ما اینترنت داشتیم کشورهای منطقه و حتی کره اینترنت نداشتند. چین و روسیه و ژاپن اینترنت نداشتند و ما زودتر از آنها به اینترنت متصل شدیم در آن زمان ما جز ده کشور اول دنیا بودیم اما 24 سال است که همه دارایی خود را پای اینترنت می ریزیم و حتی تا دورترین نقاط روستاها نیز پهنای باند داریم و واردات اینترنت ما بسیار افزایش یافته است. اما آیا این نکته را باید بدانیم که در مسئله اینترنت ما پیشرفت داشته ایم و یا پس رفت.

وی اظهار داشت: در دو سال گذشته در رده جهانی در زمینه اینترنت ما شش پله سقوط کرده ایم در همین دو سالی که شش پله سقوط کردیم بیشترین استفاده از اینترنت را داشتیم چرا که معتقدم هر چه مصرف بالاتر رود پس رفت را به دنبال دارد.

مومنی نسب بار دیگر رسانه ها را خطاب قرار داد و گفت: در بررسی فضای مجازی نباید تنها به یک بعد آن توجه کنیم.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه با بیان این مطلب که تعداد روانشناسان امروزه در کشور افزایش یافته گفت: افرادی که امروزه به این رواشناسان مراجعه می کنند افرادی هستند که دچار اختلال هویتی شده اند و کسانی که دچار اختلالات هویتی می شوند در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار مشکلاتی خواهند شد و فضای مجازی فرزندان ما را بیشتر به این سمت و بی هویتی سوق می دهد.

وی در ادامه به طلاق های عاطفی اشاره کرد و گفت: امروزه طلاق های عاطفی در کشورمان افزایش یافته اند و به غیر از طلاق های عاطفی امروز اعتمادها نسبت به مسئولین و مسئولین نسبت به مردم کاهش یافته و حتی اعضای خانواده نیز اعتماد و اطمینان ندارند.

مومنی نسب در ادامه به فعالیت شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز شورای عالی فضای مجازی از انفعال به سمت کمک برای سایت ها و فضاهای مجازی بیگانگان تبدیل شده است و اگر بخواهیم با مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی توجه کنیم خواهیم دید که مقام معظم رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی انتقادهای بسیاری داشتند و امروزه دستگاه های بسیاری همراه با شورای عالی فضای مجازی فعالیت می کنند و حتی دستگاه های و نهادهایی که موازی با این شورا بودند منحل شدند به اسم های دیگری وارد بازار شدند.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: شورای عالی فضای مجازی کار خود را به خوبی انجام نداده و  جلساتش نیز به خوبی شکل نگرفته است و شورای عالی فضای مجازی هشت شورا داشته که از این هشت شورا 4 شورا را در مصوبات آوردند این در حالی است که این 4 شورا 3 شورا قبلا منحل شده بودند اما به نام دیگری دوباره بر روی کار آمدند.

 

وی بیان داشت: در فضای مجازی تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران نقض می شود اما اگر فردی در داخل کشور بخواهد وارد تولید فضای مجازی و سایت ها شود باید 39 درصد از سهم خود را به دولت بدهد و سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز پرداخت کند و حتی مالیات نیز بدهد اما در فضای مجازی هیچ کدام از این قوانین اجرا نمی شود حتی در فضای مجازی موارد اخلاقی نیز نقض می شوند.

مومنی نسب افزود: امروزه گروه های تروریستی داعش در فضای مجازی به شدت ورود کردند و دارند در ایران عضو می گیرند این در حالی است که دولت نه تنها با تلگرام برخورد نمی کند بلکه به ازای هر کاربری که وارد تلگرام می شود به شرکت تلگرام پول پرداخت می کند.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: رسانه ها برای اینکه بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند بهتر است فعالیت های اینترنتی خود را از فضای مجازی به سایت های داخل کشور همچون سروش منتقل کنند و باید این کار از سوی آنها انجام پذیرد.

وی انتقادی را بر صدا و سیما وارد دانست و گفت: اگر صدا و سیما بخواهد کانال ها اینترنت داخلی را نام ببرد مجازات می شود اما اگر نام کانال های خارجی برده شود هیچ اتفاقی نمی افتد بهتر است اول از خودشان شروع کنند.

ارسال نظرات