خبرهای داغ:
گزارشی درباره خودکشی نوجوانان وجوانان؛

11 درصد علل مرگ نوجوانان و جوانان خودکشی است/ تاثیر مهم اعتقادات مذهبی در جلوگیری از این پدیده شوم

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت:بعد از تصادفات و قتل سومین عامل مرگ میر جوانان و نوجوانان خودکشی است به طوریکه 11 و 2 درصد از علل مرگ این بازه سنی را تشکیل می دهد.
کد خبر: ۸۶۸۶۲۴۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، خودکشی، موضوعی که متاسفانه طی سال های اخیر در بین جوانان و نوجوان کشور به تازگی هرچند در سطح محدود رواج پیدا کرده و به عنوان واقیعت تلخ نگرانی های زیادی را به جان والدین و مسئولان انداخته است.

بطوریکه بر اساس آمار پزشکی قانونی، میزان خودکشی در ایران طی چند سال اخیر 11 درصد بیشتر شده است.

در همین ارتباط میلاد عابدی روانشناس و استاد دانشگاه ارومیه معتقد است خودکشی معضلات اجتماعی زیادی دارد معضلاتی که به دلیل تفاوت بین وضعیت موجود در جامعه و وضعیت مطلوبی که افراد جامعه از آن انتظار دارند به وجود می آید.

وی می گوید: بدون شک خودکشی یکی از مهمترین معضلات اجتماعی و جز ارژانس های روانپزشکی و روانشناسی بالینی است.

عابدی ادامه می دهد: خودکشی تبعات و اثرات بسیار زیادی برای جامعه دارد بطوریکه افراد مولد و نیروهای جامعه در اثر خودکشی از بین می روند اما اثرات دیگری که خودکشی دارد این است که به دلیل اینکه همه خودکشی ها موفق نیستند هزینه های نگهداری معلولین و آسیب دیدگان روانی که از خودکشی جان سالم به در بردند تا سال های سال بر دوش کشور وجود دارد.

این روانشناس و ماور خانواده می گوید : پزوهشی که در سال 90 انجام شد در کشور نشان داد که 27 درصد افراد جامعه به خودکشی فکر می کنند و 16 درصد افراد برای خودکشی نقشه و فقط 8 درصد آنها اقدام به خودکشی می کنند.

وی در رابطه با جوانان 11/2 درصد علل مرگ را به دلیل خودکشی عنوان کرد و افزود: بعد از تصادفات و قتل سومین عامل مرگ میر جوانان و نوجوانان است.

این استاد دانشگاه خودکشی را به سه مولفه کلی تقسیم کرد و گفت: یکی از مولفه ها افکار خودکشی ، دیگری اقدام به خودکشی و سومین مولفه اتمام خودکشی است.

وی تصریح کرد: افکار خودکشی فکرهایی است که در ذهن برخی افراد جامعه برای از بین بردن خودشان وجود دارد و پژوهش ها نشان می دهد کسانی که اقدام به خودکشی می کنند کسانی هستند که از قبل به خودکشی فکر کردند.

24 درصد افرادی که افکار خودکشی دارند اقدام به خودکشی می کنند اما فاکتور اقدام به خودکشی یعنی اینکه فرد از چه راهی اقدام نماید که یکی از راه ها کم خطر و یکی راه پرخطر می باشد.

وی افزود: راه های کم خطر شامل زدن رگ و استفاده از داروهای معمولی است که اکثر جنس مونث استفاده می کنند و راه های پرخطر نیز شامل استفاده از اسلحه، سموم و پرت کردن از بلندی که این اعمال را نیز اکثرا پسران مرتکب می شوند.

به گفته این روانشناس معمولا دختران سه برابر پسران اقدام به خودکشی می کنند اما چون دختران راه های کم خطر استفاده می کنند پسران بیش از سه برابر جان خود را از دست می دهند.

عابدی می گوید: استان همدان با 13 و نیم نفر در هر صد هزار نفر بیشترین نرخ خودکشی در مردان و استان ایلام 15 و نیم نفر در صد هزار نفر بیشترین خودکشی زنان را به خود اختصاص می دهد.

این استاد دانشگاه می افزاید: بسیاری از صاحب نظران معتقدند در ایران فشار فرهنگی و اجتماعی نقش بیشتری در خودکشی دارد اما در مجموع مهمترین مولفه ها و اقدامی که در خودکشی افراد تاثیر دارد حمایت اجتماعی است که در این راستا سیاست گذاران کلان کشوری گروه دوستان و خانواده ها نقش مهمی دارند.

وی معتقد است: ولی مهمترین نقش متعلق به خانواده ها است لذا توصیه می کنیم خانواده ها به جوانان خود اهمیت و ارزش دهند و آنها را بپذیرند و با آنها مدارا کنند و هرگز آنها را تردد نکنند.

عابدی تصریح می کند: معمولا بین رفتارهای بزهکارانه و اقدام به خودکشی همبستگی بالایی وجود دارد و سیاست گذاران کشوری باید برای تولید اشتغال امنیت اقتصادی ملت و امنیت روانی جوانان فکری کنند تا نرخ بزهکاری در کشور بین جوانان کاهش یابد تا به تبع آن افکار و اقدام به خودکشی هم کم تر شود.

وی تاکید می کند: هرچه خانواده نظارات بیشتر و بهتری روی جوانان داشته باشه به همان اندازه می تواند فاکتور کنترل کننده ای برای خودکشی باشد لذا خانواده ها نظارت بیشتری به کار نوجوانان داشته باشند.

این روانشناس اظهار کرد: مذهب گرایی و تقدیر گرایی پشتوانه ای برای کنترل به خودکشی است چراکه فرد اگر اعتقادات مذهبی بیشتری داشته باشد می تواند اقدام به خودکشی خود را کنترل کند لذا خانواده ها باید در دوران طول رشد فرزندان خود آن ها را از لحاظ مذهبی پربار کنند تا پشتوانه برای جلوگیری بسیاری از انحرافات اجتماعی و در راس آن خود کشی باشد.

با این حال افزایش روند خودکشی در میان نوجوانان و جوانان که همه آمارها گواهی بر آن است این ضرورت را ایجاب می کند که بایستی به دنبال عوامل و در صورت امکان راهکارهایی برای مقابله با این معضل اجتماعی بود.

منبع: ندای ارومیه

ارسال نظرات
آخرین اخبار