رئیس جمهور در جمع مردم ارومیه با بیان اینکه مسئله نخست کشور اشتغال و رونق اقتصادی است، گفت: ایران امروزه سراسر از امنیت، ثبات و نشاط است.
کد خبر: ۸۶۸۶۲۴۲
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، دکتر حسن روحانی در جمع مردم ارومیه و در ورزشگاه تختی این شهر با اشاره به اینکه ارومیه نگین آذربایجان است، اظهار کرد: در سرزمین ایران و به ویژه در خطه مرزبان آذربایجان غربی همواره شاهد افتخارآفرینی مردم دلاور این سرزمین بوده ایم.

وی در بیست و هشتمین سفر استانی خود افزود: آذربایجان غربی حراست از مرزهای ما با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان را در 37 سال گذشته به خوبی انجام داده است و این وظیفه را به نحو احسن چه در دوران جنگ تحمیلی 8 ساله و چه امروز که منطقه با ناامنی روبروست متقبل شده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروزه ایران عزیز سراسر از امنیت، ثبات و نشاط است.

روحانی ادامه داد: در ماههای گذشته مردم عزیر و غیور ایران دو انتخابات بزرگ به نام خبرگان و مجلس شورای اسلامی را همزمان پشت سر گذاشتند.

وی تصریح کرد: حضور پرشور مردم در آذربایجان و آذربایجان غربی نشانگر اعتماد مردم به نتیاج انتخابات و وجود رقابت سالم در سرزمین ماست.

روحانی یادآور شد: چنانچه اعتماد به مجریان و رقابت سالم نبود بی تردید انتخابات شکوهمند هم نداشتیم اما دیدیم که مردم در آذربایجان غربی حضوری 66 درصدی از خود نشان دادند و پای صندوق ها آمدند.

وی حضور مردم در پای صندوقها را اینگونه عنوان کرد: این به آن معناست که مردم ما اگرچه یکصدایی را نمی پسندند و صداهای گوناگون را می خواهند اما در عین حال حاکمیت ملی را هم قبول دارند.

روحانی تأکید کرد: مردم در این انتخابات آری هایی گفتند و نه هایی را نیز اعلام کردند و همانند انتخابات 92 بود.

به گفته وی مردم ما در این انتخابات آری به بهبود معیشت و آری به همصدایی همه مسئولان برایث توسعه و رونق اقتصادی دادند و اعلام کردند که به دنبال فرهنگ و هویت ملی و اسلامی هستند.

رییس جمهور اظهار کرد: نه مردم نیز به خشونت افراطی گری بود و نه به این منظور بود که در این سرزمین ما خواهان رشد و ترقی هستیم و نباید با شعارهای بی محابا رابطه مردم را با جهانیان دچار شکاف کنیم.

وی افزود: ما در سالهای گذشته به گونه ای عمل کردیم که دشمنان و رقبای ما متحد شوند و در شورای امنیت دست به تحریم بزنند اما باید بدانیم که دنیای سیاست دنیای امتیاز دادن نیست بلکه عرصه امتیاز گرفتن است.

روحانی تأکید کرد: امروزه رای مردم به کار، اشتغال و حرکت به سمت تعالی است و چرا باید کاری کرد که از حقوق خود محروم شوند.

وی درباره آذربایجان غربی این استان را دروازه ایران به اروپا و غرب معرفی و تصریح کرد: چرا آذربایجان غربی با این عظمت و شکوه و با همسایگی با سه کشور بزرگ جوانان تحصیل کرده باید نگران کار و اشتغال باشند؟

روحانی افزود: چرا در دورانی که آن همه وفور درآمد نفتی بود و نفت به بشکه ای بیش از 147 دلار فروخته می شد و سالیانه بیش از 80 میلیارددلار صرف واردات کالاهای خارجی می شد، برای مردم اشتغال ایجاد نشد و راه رونق اقتصادی فراهم نگردید.

رییس جمهور ادامه داد: مردم ما در این مقطع تاریخی به فکر آنند که راه صادرات کالا به کشورهای همسایه و جهان باز شود.

وی یادآور شد: اولین قدم در این راستا گشودن دروازه هایی است که دشمن به روی مردم ایران بسته و راه صادرات و رونق اقتصادی را مسدود کرده بودند که با برداشتن تحریم گشایشی شده و به حول و قوه الهی برداشته شد.

روحانی اظهار کرد: امروزه در شرایطی هستیم که شرکت ها و کشورهای مختلف به طور مداوم در رفت و آمد به کشور هستند و در ماههای اخیر شاهد سرمایه گذاری در ایران هستیم.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر که سهم ما را در نفت و میعانات گازی گرفته بودند و ما را تحریم کرده بودند در حال حرکت به شرایط قبل از تحریم هستند، یادآور شد: امسال دارای رشد اقتصادی مناسب خواهیم بود و اشتغال مهمترین هدف دولت است که باید با همکاری همه به آن دست یافت.

به گفته روحانی امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه ای پرداخته شود بلکه مسئله اول رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است و مسئله این جناح و آن جناح نیست و مردم نمی خواهند.

وی ادامه داد: باید نخست تنش زدایی داخلی را شاهد باشیم و ضروری است برای مسائل نه چندان مهم در مقابل هم نباشیم و با یکدیگر متحد باشیم.

رییس جمهور گفت: ترک، کرد، عرب، بلوچ و ترکمن باید به چشم واحد نگریسته شده و به صورت مساوی مثل برادر باشیم.

وی بیان کرد: به واسطه توطئه هایی که در سالهای گذشته بود در چاله تحریم انداخته بودند اما به حول و قوه الهی از این پیچ تاریخی عبور کرده ایم و امروزه شاهدیم که به بهترین نحو امنیت و ثابت برقرار است و این در حالی است که در منطقه کشتار، افراطی گری و قوم گرایی حاکم است.

روحانی با اشاره به اینکه اینجا ایران است سرزمین وحدت و برادری یادآور شد: آذربایجان نیز سمبل همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و غیرمسلمانان و شیعه و سنی و امروز بیشتر از گذشته است.

رییس جمهور ادامه داد: آذربایجان غربی با 978 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور می تواند به عنوان پایانه اصلی صادرات به کشورهای منطقه باشد و دولت یازدهم می کوشد و متعهد استا از بازرگان تا پلدشت در این باره رونق اقتصادی را برپا کند.

وی با بیان برنامه های دولت برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی گفت: به همین منظور برای صادات محصولات کشاورزی مشوق های لازم را در نظر گرفته ایم و صندوق توسعه کشاورزی مبلغ یکصدمیلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده است.

روحانی با اشاره به استعداد فراوان آذربایجان غربی در خصوص کشاورزی و توسعه کشاورزی ادامه داد: این استان با داشتن محصولات زراعی به حجم شش میلیون و 300 هزارتن استعداد وقابلیت بزرگی برای احیاء کشاورزی منطقه است و اعلام می کنم که برای توسعه کشاورزی و برنامه های مهار آب و ایستگاههای پمپاژ در سالهای 95 و 96 مبلغ 58 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با اجرای طرحهایی در این باره برای 12 هزار نفر به طور مستقیم و برای هزاران نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود و افزایش 200 هزار تنی در تولید محصولات را نیز شاهد خواهیم بود.

روحانی اعلام کرد: 15 هزار هکتار از اراضی آبی و مستعد به سیستمهای نوین و مدرن تجهیز خواهند شد.

وی همچنین اشاره ای به وعده های انتخاباتی خویش داشت و یادآور شد: در انتخابات سال 92 وعده داده بودم که پیگیر احیاء دریاچه ارومیه باشم که بعد از پیروزی در اولین جلسه هیئت دولت بحث دریاچه را مطرح و به وعده ام عمل کردم.

روحانی تصریح کرد: امروزه دریاچه ارومیه به همت همه مسئولان و مردم ده سانتی متر از مقدار آب سال 92 بالاتر است و شرایط را قدم به قدم تثبیت کرده ایم و احیاء دریاچه را دنبال خواهیم کرد چنانچه 17 دستگاه اجرایی مسئول برای این کار شده اند.

وی گفت: امروزه باید بگوییم دریاچه ارومیه به دست مردم غیور آذربایجان احیاء شده و نسبت به سال گذشته 46 سانتی متر افزایش سطح آب را شاهد هستیم و باید بدانیم دریاچه را احیاء خواهیم کرد و ایران نیز روز به روز آبادتر می شود.

روحانی درباره سفر استانی به آذربایجان غربی و طرحهای قابل افتتاح یادآور شد: دو طرح بزرگ پتروشیمی افتتاح خواهد شد و ده ها طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی نیز افتتاح می شود.

وی با انتقاد از امنیتی جلوه دادن آذربایجان غربی گفت: مسئولان اینجا را امنیتی تلقی نکنند و باید همه بدانند که امنیت استان و کشور در سایه توسعه خواهد بود.

روحانی تأکید کرد: ما وحدت و اتحاد را در این سرزمین شاهد بوده ایم و وحدت و اتحاد بیشتر را نیز شاهد خواهیم بودو باید بدانیم که اگر امنیت است به خاطر نیروهای مسلح است و به خاطر این است که زیر پرچم ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب است که زندگی می کنیم.

روحانی اظهار کرد: مبادا کسی به فکر تفرقه و اختلاف و شکاف بین شیعه و سنی و کرد و ترک باشد.

رییس جمهور در انتها با گفتن شعار زنده باد مردم آذربایجان سخنان خود را به پایان رسانید.

ارسال نظرات