عبدالحسین بیات گفت: می‌توان همچون گذشته، تا راه‌اندازی کامل پالایشگاه‌ها از توان تولید داخل در بنزین پتروشیمی‌ها استفاده کرد، زیرا واردات بنزین مستلزم خروج ارز از کشور است.
کد خبر: ۸۶۸۶۱۴۹
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت که از بعد مسئولیت تاریخی، ما در مقابل نسل فعلی و حتی نسل آینده مسئول هستیم و افزود که باید نسبت به واردات  محصولاتی که امکان تولید داخلی آن وجود داشته، پرهیز کرد.

عبدالحسین بیات  اظهار داشت: می‌توان همچون گذشته، تا راه اندازی کامل پالایشگاه‌ها از توان تولید داخل در بنزین پتروشیمی‌ها استفاده کرد، زیرا واردات بنزین مستلزم خروج ارز از کشور است.

وی افزود: درشرایط کنونی اولویت اصلی، توجه به توسعه صنعت پالایشگاهی بوده که بر این اساس، باید تمامی امکانات کشور را برای بهره برداری زودتر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بسیج کرد. به گفته بیات، با بهره برداری از پروژه پالایشگاه  خلیج فارس، تراز تولید بنزین کشور نسبت به تراز مصرف مثبت شده و امکان صادرات بنزین هم به وجود خواهد آمد.

وی اعلام داشت: درحال حاضر امکان استفاده از تولید بنزین پتروشیمی‌ها وجود داشته هر چند که این امر بسته به نظر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است. مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه  کشور همچنان می‌تواند از پتانسیل صنعت پتروشیمی در جایگزینی بنزین تولید داخل در مقابل بنزین وارداتی  استفاده کرد به نسیم آنلاین گفت: برای پیشرفت در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید همه امکانات بسیج شوند.

به گفته بیات، به بهره برداری نرسیدن پالایشگاه ستاره خایج فارس منجر به استمرار در خام فروشی منابع هیدرو کربوری  کشور و پذیرش خسارت سنگین خواهد بود و ادامه داد که در حال حاضر، تامین ارز کشور با سختی همراه بوده که با واردات بنزین این ارزها هم صرف واردات بنزین می شوند.

وی افزود: با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این خسارتها در عین حال حذف می‌شود. این کارشناس  صنعت پتروشیمی، اظهار داشت که واردات هرنوع کالایی از جمله بنزین که توانایی تولید آن در داخل وجود دارد، مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

بیات بیان داشت که در شرایط حاضر، در صنعت پتروشیمی ظرفیت‌های جذب نشده فراوانی وجود داشته که ظرفیت اسمی پالایشگاه‌ها متناسب با سرمایه گذاری انجام شده نیست، بنابراین باید با حل معضلات فرارو، توان تولیدی پالایشگاه‌ها را به ظرفیت اسمی رساند و  اذعان اداشت که با ارتقای  کیفیت  پالایشگاهها می‌توان تولید بنزین‌های  پالایشگاه‌های قدیمی را افزایش داد.

ارسال نظرات