خبرهای داغ:
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هرگونه زنده‌گیری و صید انواع پرندگان زینتی ممنوع و هیچگونه مجوزی در زمینه صید و زنده‌گیری این پرندگان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است.
کد خبر: ۸۶۸۵۹۸۹
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

حسن آقا شیرمحمدیدر گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج منطقه خوزستان، اظهار کرد: زنده‌گیری پرندگان زینتی موجب خروج پرنده از زیستگاه طبیعی خود و در نهایت عدم تولیدمثل و کاهش جمعیت گونه خواهد شد.

وی افزود: هرگونه زنده‌گیری و صید انواع پرندگان زینتی ممنوع و هیچگونه مجوزی در زمینه صید و زنده‌گیری این پرندگان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است. بنابراین از زنده‌گیری این پرندگان و عرضه و فروش آنها بدون مجوز قانونی در راستای حفاظت از نسل پرنده مذکور جلوگیری به عمل می‌آید.

آقا شیرمحمدی با تاکید بر این که با هر گونه تخلف در زمینه زنده‌گیری و خرید و فروش پرندگان زینتی و وحشی برخورد می‌شود، ادامه داد: در همین راستا بازار خوزستان و پرنده‌فروشی‌های محلی تحت بازرسی قرار می‌‌گیرند وهفته گذشته نیز بازار پرنده‌فروشی که به صورت سنتی در زیر پل کابلی اهواز برپا می‌شود، بازرسی و با 6 متخلف این بازار برخورد شد.

وی گفت: برخی پرندگان، مانند مرغ عشق و فنچ قفسی هستند و در حالت اسارت، زادآوری می‌کنند؛ خرید و فروش این پرندگان بنا بر قانون مجوزهایی دارد ولی مشاهده می‌شود که پرنده‌فروشان در کنار آن، اقدام به زنده‌گیری پرندگان وحشی از حیات وحش فروش در بازار می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشاهده زنده‌گیری کبک وحشی در مناطق تحت حفاظت در استان اظهار کرد: برای کارشناسان، کبک وحشی قابل تشخیص از کبک پرورشی است و حتی حمل و نگهداری آن جرم است. گاهی نیز دیده شده که بلبل را در فصل جوجه‌آوری با آشیانهاز درخت جدا کرده و هر قطعه بلبل را در بازار به مبلغ 15هزار تومان به علاقمندان پرندگان دست‌آموز می‌فروشند.

وی افزود: با سهره طلایی و مرغ مینا نیز چنین برخوردهایی می‌شود. سهره‌ها پرندگانی شاخه‌نشین، کوچک‌جثه، آوازخوان، رنگارنگ، متعلق به راسته گنجشک‌سانان و از خانواده سهره‌ها هستند و در سراسر خوزستان و حتی همه مناطق شهری اهواز دیده می‌شوند.

آقا شیرمحمدی ادامه داد: به منظور جلوگیری از فعالیت پرنده‌فروشان غیر مجاز، همه پرنده فروشان در ابتدا احضار شده و از آنان تعهد گرفته شده است. دستورالعملی نیز در حال تدوین است که به کلیه فعالان در بازار پرنده‌فروشی ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: با ورود یگان حفاظت محیط زیست به مقوله جلوگیری از زنده‌گیری و خرید و فروش غیرمجاز پرندگان زینتی و وحشی، با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها