هر ساله در آستانه فصل گرما برداشت بادام کوهی از کوه های گیسکان بخش ارم دشتستان شروع می شود و مردم بومی آن منطقه برای برداشت این محصول طبیعی روانه کوهستان می شوند.
کد خبر: ۸۶۸۵۹۷۹
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵




به گزارش خبرگزاری بسیج از  دشتستان،هر ساله در آستانه فصل گرما برداشت بادام کوهی از کوههای گیسکان بخش ارم شروع می شود که مردمان بومی آن منطقه برای برداشت این محصول طبیعی روانه کوهستان های سخت می شوند.

یکی از اهالی محل که کار فصلی آن برداشت بادام کوهی است در گفت‌گو با خبرنگار "ناصرون " بیان کرد: در اصطلاح به این محصول"الوک" می گویند، این محصول مورد استقبال خیلی از مردم است.

بهنام نورزوی درباره برداشت بادام کوهی از کوههای گیسکان اظهار داشت: زمان برداشت این محصول معمولا از نیمه اول اردبیهشت آغاز  و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد که معمولا از هر درختی حدود 10 کیلو برداشت می شود.

 

 

این جوان درباره کاربرد این نوع گیاه تشریح کرد: بعضی ها از این محصول به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می کنند و با سختی های فراوان به طور سنتی روغن آن را می گیرند و می فروشند یا جهت استفاده شخصی به کار می برند.

این جوان بومی به قیمت این محصول اشاره کرد و یادآور شد: قیمت این محصول حدود چهارده هزار تومان به فروش می رسد، بادام کوهی اول تلخ می باشد که باید طی چند مرحله آن را شیرین کرد و مورد استفاده قرار داد.

بادام کوهی نام درختچه ای با برگ های باریک و کوچک با ارتفاع دو ونیم تا سه متر در اقلیم نیمه خشک ایران و در دامنه ارتفاعی 800تا دوهزار و700متر از سطح دریا بیشتر در مناطق زاگرس بختیاری می روید.


این درختچه در خاک های عمیق و نیمه عمیق، سنگ ریزه دار و روی تشکیلات آهکی، سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها رویش دارد.
خواص این گیاه از جمله مواردی چون ضدعفونی کننده بودن، تسکین دهنده درد، تقویت ریه و طحال، ملین و نرم کننده سرفه های خشک، استفاده به عنوان سرمه چشم، ضماد آن برای زخم های کهنه و زخم های عصبی اشاره کرد.

    برداشت بادام کوهی از کوه های گیسکان دشتستان+تصاویر


برداشت بادام کوهی از کوه های گیسکان دشتستان+تصاویر

ارسال نظرات