روحانیونی که خانواده را نیز همراه خود کرده اند و با استقرار دائمی در مناطق حاشیه شهر مشهد، خدمت فرهنگی به حاشیه نشینان را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۵۴۶۵
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، چند سالی است که اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری سایر نهادهای فعال در ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد با اجرای طرح روحانی مستقر در حاشیه شهر و روستاهای اطراف مشهد توانسته است، همگرایی و پیوند فرهنگی مناسبی را با تلاش های شبانه روزی ۸۰ روحانی مستقر در مناطق هفت گانه پهنه حاشیه شهر پدید آورد. روحانیون جوان و جهادگری که رسالت «خدمت رسانی» و «غم خواری» برای مردم را در بیانات رهبر فرزانه انقلاب یافته اند و نه برای یک دهه یا یک ماه، بلکه به همراه خانواده برای چند سال متمادی زندگی در جمع مردم این مناطق را انتخاب کرده اند.

 انتهای رسالت؛ محله حکمت

در ظهر یکی از روزهای بهاری، همزمان با نماز ظهر و عصر به مسجد جامع الحسینی(ع)، قرارگاه پهنه شهید بخشی، یکی از  7 پهنه تقسیم بندی شده حاشیه شهر مشهد در منطقه ای معروف به قرقی می روم تا شاهد فعالیت های یکی از ۸۰ طلبه با روحیه و جهادگر مستقر در حاشیه شهر و روستاهای اطراف مشهد باشم.

حجت‌الاسلام «علی ساروزه رستمی» امام جماعت مسجد جامع الحسینی(ع) متولد ۱۳۶۳ است. از سال ۸۷ مفتخر به پوشیدن لباس روحانیت شده است. او با هدف تربیت نسل مومن و انقلابی توانسته است، همگرایی خوبی بین اهالی محله حکمت، واقع در نزدیکی شهرک مهرگان به وجود آورد. برای آشنای بیشتر از فعالیت های این طلبه جهادگر به سراغ اهالی این محله می روم.

 نمازهای جماعت که با حضور حاج آقا رونق گرفت

«مهدی جعفرزاده» یکی از جوانان مسجدی ساکن در محله قرقی، حضور روحانی جوانی مانند حاج آقا رستمی را باعث استقبال بیشتر مردم از مسجد برای اقامه نماز جماعت می داند و می‌گوید: حدود ۷-۶ سال قبل حتی نماز های جماعت مرتب برگزار نمی شد، اما اکنون با تلاش روحانی مستقر و همت مردم نمازهای جماعت در این مسجد اقامه می‌شود.

 غمخواری و خدمت

 «سید علیرضا حسینی» هم یکی از کاسبان محله است که در مجاورت مسجد جامع الحسینی(ع)، مغازه دار است و می‌گوید: نقش محوری مسجد در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در صورتی محقق می‌شود که فردی غمخوار و خدمت رسان پیوسته، ارتباط موثر با مردم در این فعالیت ها داشته باشد.
 
آثار مثبت طرح روحانی مستقر در حاشیه شهر را ما با حضور حاج آقا به خوبی لمس می‌کنیم، هرچند در حاشیه شهر و مناطق مستضعف انجام کارهای فرهنگی سختی های خودش را دارد اما باید این برنامه و طرح تداوم داشته باشد.

 پیگیری ها برای کتابخانه

«مهدی»، جوان پشت کنکوری محله حکمت، از پیگیری های دلسوزانه حاج آقا برای راه اندازی کتابخانه عمومی تا وعده های نهاد کتابخانه های عمومی مشهد و معضل نبود زمین برای تاسیس کتابخانه عمومی می‌گوید و می افزاید: یکی از دغدغه های دانش آموزان و دانشجویان این منطقه، نبود کتابخانه است.

امسال برای کنکور ثبت نام کرده ام اما متاسفانه مکانی برای درس خواندن در محله نیست. همه روزه برای چند ساعت درس خواندن در کتابخانه عمومی باید از منطقه قرقی تا پارک فجر مسافت زیادی را طی کنم. حاج آقای رستمی بارها برای حل این مسئله پیگیری کرده اند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 همراهی با جوانان

بعد از صحبت با اهالی محل و نمازگزاران فرصتی می‌شود تا دقایقی با حجت‌الاسلام رستمی در مسجد جامع الحسینی(ع)، گفت وگو کنم.

این روحانی بانشاط که مسئول پهنه شهید بخشی است، از دغدغه های حضورش در حاشیه شهر برای تربیت نسل جوان هم تراز با انقلاب اسلامی برایمان می‌گوید: جوان امروز نیازمند همراهی در تمامی عرصه هاست و نباید تنها کار فرهنگی را محدود به محیط شبستان مسجد کرد بلکه از تمامی ظرفیت های موجود باید برای تربیت یک نیروی مومن و انقلابی در کار فرهنگی استفاده کرد.

وی با اشاره به ۸۰ مسجد و ۶۰ تشکل فرهنگی مذهبی فعال در پهنه شهید بخشی اظهار کرد: زمانی می توانیم مدعی شویم اقدام موثری انجام شده است، که بازخورد آن را در فضای اجتماعی مشاهده کنیم.

از برگزاری کارگاه کتابخوانی تا بازی های گروهی

 حجت‌الاسلام رستمی، به آموزش مفاهیم دینی در کارگاه های کتابخوانی و بعد از آن بازی جمعی کبدی برای جذب نوجوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: هر هفته شب های زوج برنامه ویژه ای در مسجد با محتوای اندیشه و ورزش برگزار می‌کنیم. ابتدا با جوانان و نوجوانان درباره محتوای کتاب «شیعه پاسخ می دهد»، گفت و گو و هم اندیشی می‌کنیم. در پایان هم مسابقه «زو» برگزار می‌کنیم که طرفداران زیادی هم دارد و معمولاً احمد، مبین و محمد تا آخرین نفس در میدان می‌مانند.

اجرای اعتکاف علمی و برنامه های هنری

حجت‌الاسلام رستمی به اقدامات خوب نهادهای فعال در ستاد حاشیه شهر مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول سال با همکاری نیروی مقاومت بسیج، شهرداری منطقه و دیگر نهادهای مرتبط صدها برنامه متنوع حمایتی و فرهنگی اجرا می‌شود. توزیع بن دانش آموزی، بن های نقدی، اعتکاف علمی با حضور استادان دانشگاهی در ایام امتحانات دانش آموزان، برنامه های ویژه کودک و نوجوان، تشکیل گروه تئاتر و اجرای نمایش در اعیاد و مناسبت های مذهبی، کلاس های آموزشی مهارت های سبک زندگی و مهارت های اولیه رایانه و همچنین برگزاری باشکوه سنت حسنه اعتکاف در ماه رجب از جمله مهم ترین اقدامات فرهنگی قرارگاه فرهنگی مسجد جامع الحسینی(ع) در پهنه شهید بخشی است.

وی با تاکید بر تاثیر حضور مسئولان در حاشیه شهر مشهد می‌گوید: امروز ما بیش از گذشته نیازمند کار تربیتی هستیم و باید مسئولان برای تربیت نسل انقلابی و مومن وارد میدان اقدام و عمل شوند و لازمه آن نیز ارتباط مستقیم با مردم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها