ترابی گفت: وقتی مرکز آمار هنوز نرخ رشد اقتصادی ۹۳ را اعلام نکرده اعلام نرخ رشد اقتصادی ۹۴ منطقی و امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۸۶۸۴۹۷۴
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، تقی ترابی رئیس اسبق پژوهشکده آمار  در خصوص اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 94 از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: وقتی هنوز رشد اقتصادی سال 93 به صورت فصل بندی چهار فصل اعلام نشده و GDP آن مشخص نیست، اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 94 به صورت شش ماهه، 9 ماهه و یکساله امکان پذیر نیست و به لحاظ منطقی غیر ممکن است.

وی افزود: بایدGDP  سال 93 هم از سوی مرکز آمار اعلام شود تا بتوان رشد اقتصادی سال 94 را محاسبه کرد. اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 94 در صورتی امکان پذیر است که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی و GDP سال 93 را قبلا محاسبه کرده باشد ولی به دلایلی از اعلام آن خودداری کرده باشد.

این کارشناس آمار با اشاره به اختلاف بانک مرکزی و مرکز آمار بر سر اعلام نرخ رشد اقتصادی به نسیم آنلاین گفت: برای اعلام آمار حسابهای ملی و رشد اقتصادی سالهای سال است که میان بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف وجود دارد. براساس قانون محاسبه تورم و اعلام نرخ رشد اقتصادی بر عهده مرکز آمار است. ولی به دلیل مسائل تاریخی و سهل انگاری‌های که قبلا در مرکز آمار انجام شده بود، بانک مرکزی به دلیل نیازی که به آن دارد خودش نرخ رشد اقتصادی را محاسبه می کند.

ترابی عنوان کرد: در حال حاضر مرکز آمار از سال 1373 در اعلام GDP و نرخ رشد اقتصادی حضور فعال دارد. محاسبه نرخ رشد اقتصادی در مرکز آمار هم با توجه به محاسبات دقیق و به روزی که انجام می شود خیلی از بانک مرکزی دقیق تر بوده و  پوشش آماری مرکز آمار هم بسیار قوی تر است.

وی گفت: در دورانی به دلایل سیاسی و اجتماعی مرکز، آمارها را اعلام نکرد و در دولت نهم و دهم هم شاهد بودیم که در اعلام آمارها سهل انگاری می شد. اکنون متاسفانه در دولت یازدهم بعضا این اتفاق افتاده است.

رئیس اسبق پژوهشکده آمار خاطرنشان کرد: درباره نرخ رشد اقتصادی یک درصدی که مرکز آمار اعلام کرده نمی‌توان اظهار نظر کرد اما بعید می دانم که نرخ رشد اقتصادی ما در سال گذشته منفی بوده باشد.

ترابی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت نمی‌تواند دلیلی بر کاهش رشد اقتصادی باشد زیرا مسئله که در رشد اقتصادی اثر می گذارد کاهش تولید نفت است که ما با آن رو به رو نشدیم.

وی افزود: بازار سرمایه هم با این که وضع نامناسبی دارد هیچ گاه آینه تمام نمای اقتصاد ایران نبوده است زیرا مردم در مقاطعی ممکن است به جای سرمایه گذاری در بورس به سمت خرید مسکن، ارز، طلا و یا اتومبیل بروند.

رئیس اسبق پژوهشکده آمار گفت: رکود در اقتصاد ما وجود دارد ولی نسبی است به شکلی که با نرخ رشد اقتصادی یک یا دو درصد ما در اقتصادمان رکود داریم و هنوز از رکود خارج نشده ایم.

ارسال نظرات