آیت الله اعرافی در جمع اساتید حوزه علمیه خواهران میبد:

حوزه باید مکانی انقلابی باشد/جلوی هضم شدن فرهنگ اسلامی در فرهنگهای مهاجم گرفته شود

آیت الله اعرافی در جمع اساتید حوزه علمیه خواهران میبد گفت:حوزه ها باید نقش صیانتی وغنی سازی خوبی داشته باشند و جلوی هضم شدن فرهنگ اسلامی در فرهنگهای مهاجم گرفته شود.
کد خبر: ۸۶۸۴۸۹۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، موسس حوزه های علمیه میبد "حضرت آیت الله اعرافی(دامت برکاته)" در جمع اساتید ومجموعه کادر حوزه های علمیه خواهران میبد ضمن تاکید بر این مطلب که :«حوزه جایی است که باید انقلابی باشد و ضرورتی است که نباید از آن غفلت شود » گفت:ما باید نماد وهویت اسلامی ایرانی خود را حفظ کنیم واجازه تهاجم زبانهای مسلط دنیا بر فرهنگ بومی وزبان تاریخی کشور را ندهیم ودر این راستاحوزه ها باید نقش صیانتی وغنی سازی خوبی داشته باشند و جلوی هضم شدن فرهنگ اسلامی در فرهنگهای مهاجم گرفته شود.

بررسی علل از بین رفتن زبانهای بومی حدود 50 کشور آفریقایی وتبدیل آن به زبانهای فرانسوی وعربی از دیگر موارد اشاره شده در این جلسه بود.

در ادامه شاخص های حوزه انقلابی از نظر امام جمعه این طور عنوان شد که:«حوزه علمیه انقلابی باید جهان را بشناسد و معادلات علمی ومعرفتی دنیا را تشخیص بدهد ونقش خود را ایفا کند همچنین دین را بعنوان دین تمدنی تفسیر کند تا از نظر زمانی ومکانی، به تناسب ابعاد وجودی بشر پاسخگو باشد و طبق اندیشه دین تمدنی، ظرفیت بشر باید در امور ثابت ومتغییر، در حوزه ها پاسخگو باشد، تا گفتمان تمدنی اسلام استخراج شود و مهم ترین عنصر در حوزه،باید جزء ذات حوزه باشد واین هویت اصلی حوزه ها ست که باید به این تراز در ساختار و ذات برسند چون فکر ومعرفت سطح بشر را تعیین می کند احیائ اجتهادی که بتواند در تمام ابواب پاسخگو باشد خود یک نوع احیائ دین تمدنی است . »

وی در ادامه چهار سطح اجتهاد را این طور مطرح کرد که:

اجتهاد اول؛اجتهاد فقهی متعارف که بیشتر در تقلید بحث شده است .

- اجتهاد دوم ،اجتهاد نظام ساز است که مرحوم شهید صدر مطرح نمودولی کار اجتهادی دقیقی در این زمینه انجام نشد این اجتهاد دارای 15 ویژگی است که در کتاب در دست چاپمعنوان شده استودر سایت اشراق هم بار گذاری شده است.

-اجتهاد سوم ،تمدنی است که از حکم شرعی بالاتر است واز گزاره های فقهی عبور کرده است .

اجتهاد چهارم ،خروجی مراحل قبل که در فن آوری های زندگی بشر باید معلوم شود . یعنی مثلابتوان در زمینه سلامت وبهداشتاز منظر فقهی مطالب مورد نیاز روز را بیرون آورد یا قواعد اسلام در جنگ ،چندین قاعده می توان برای آن مطرح کردوباید اجتهاد را از قلمرو علمی به لایه های اخلاقی وتوصیفی بیاوریم .

آیت الله اعرافی با محور قرار دادن صاحبان علم تاکید کرد :«صاحبان علم در حوزه ودانشگاه باید در نظر داشته باشند که فکر ومنطق ،جغرافیایخاصی ندارد باید طوری در علم پیشرفت داشت که مرکز علم را تحت تاثیر قرار دهند وهیچ وقت خود را در حاشیه قرار ندهند و محدود به افق های کوتاه نباشند وآنقدر توان علمی را بالا ببرند تا تعداد مجتهدین در استان به حد بالایی برسد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر بهره گیری از فرصت های باقیمانده ماه شعبان تاکید کرد و گفت: خواندن مناجات شعبانیه در این روزهای پایانی ماه شعبان از دست ندهیم واز برکات این دعا در زندگی خود بهره ببریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار