«اقتصاد مقاومتی» به عنوان اساسی ترین نیاز فعلی برای سازندگی و پیشرفت کشور، از سوی مقام معظم رهبری در سال 89 مطرح شد. وظیفه خود دانستیم تا با طرح مسائلی که به نظر می رسد برای پیاده سازی شاخصه های اقتصاد مقاومتی در حیطه آموزش و پرورش مفید فایده باشند، نقش کوچکی را برای آغاز حرکت در این زمینه ایفا کنیم.
کد خبر: ۸۶۸۴۷۵۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، از همان زمان که اولین روزنه های زندگی شهر نشینی و پیش از آن یک جا نشینی دیده شد، نیاز به ایجاد یک هماهنگی برای یکپارچه ساختن اقتصاد خانوار ها و نیز یک مدیریت همه جانبه برای سازمان دهی تعاملات جامعه هویدا شد. با گسترش زندگی شهر نشینی و پیشرفت هایی که بشر به آن ها دست یافت، "اقتصاد یکپارچه و هماهنگ" به عنوان اصلی ترین نیاز جامعه بشری خود نمایی کرد.

در کشور ما با وقوع انقلاب اسلامی و پس از آن با پیشرفت های روز افزون و گسترش بنگاه های اقتصادی، شاهد رشد بسیاری در بخش های اقتصادی کشور بوده ایم اما در نتیجه مدیریت افسار گسیخته و برنامه ریزی نشده، نیاز به یک برنامه راهبری و هدفمند برای مدیریت اقتصادی کشور، بیش از پیش احساس شد و درنهایت این اتفاق منجر شد تا اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راهکاری برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، برای نخستین بار در سال 89 توسط مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح شود.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب، «اقتصاد مقاومتی» را مترادف با کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

در سال جاری و با گذشت 6 سال از طرح مسئله «اقتصاد مقاومتی»، علی‏رغم تلاش های عده ای از مردم در راستای تحقق این مهم، همچنان شاهد قصور و کم کاری مسئولان در این خصوص هستیم و این امر تا جایی پیش رفت تا رهبر معظم انقلاب با نام گذاری سال 95 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خواستار بسیج همه جانبه مسئولین و مردم برای پیاده سازی شاخصه های تبیین شده برای اقتصاد مقاومتی باشند.

در همین راستا بر آن شدیم تا با طرح مسائلی که به نظر می رسد برای پیاده سازی شاخصه های اقتصاد مقاومتی در حیطه آموزش و پرورش مفید فایده باشند، نقش کوچکی را برای آغاز حرکت در این زمینه ایفا کنیم.

 

چند پیشنهاد به وزارت آموزش و پرورش

** مدرسه به عنوان اولین جامعه ای که هر فرد تجربه می کند، نقشی اساسی در شکل دهی شخصیت و هویت فرد بازی می کند و معلم به عنوان فردی که شاید پس از مادر، تربیت کننده دوم کودک باشد، هدایتگری مهم به حساب می آید. گشودن ابعاد مختلف تربیتی از حوصله و هدف این مطلب خارج است اما نتیجه ای که از طرح این موضوع مدنظر است، نقش مهمی است که معلم در فرهنگ سازی برای نسل آینده ایفا می کند.

تا زمانی که فردی، که در جایگاه معلم قرار گرفته است، خود آگاهی لازم را در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشته باشد، بالطبع انتظار تربیت نسلی با اهداف مد نظر در برنامه جامع اقتصاد مقاومتی، عبث و باطل است. از این رو یکی از اساسی ترین راهکارها برای پیاده سازی شاخصه های اقتصاد مقاومتی در آموزش و پروش، در وهله اول آموزش دبیران برای آشناسازی آنان با اهداف و راهکارهای اقتصاد مقاومتی است.

در همین راستا، نیاز به برگزاری دوره های ضمن خدمت موثر، راهبردی و با بازدهی بالا برای آشناسازی فرهنگیان با اهداف و شاخصه های اقتصاد مقاومتی به عنوان اولین راهکاری که وزارت آموزش و پرورش باید در دستور کار قرار دهد، به شدت احساس می شود. یکی از اساسی ترین مواردی که در دوره های ضمن خدمت باید به آن پرداخته شود، آموزش فرهنگیان برای سوق دادن هرچه بهتر و کارآمدتر دانش آموزان به تحقیق و پژوهش است.

در فضای امروز جامعه که نسل جوان با هجمه های عظیم برنامه های ضد فرهنگی و ضد ارزشی از طریق ابزارهای نوین ارتباط جمعی که به سهولت در دسترس همگان است، از سوی دشمن قرار دارد که همواره در تلاش است تا راحت طلبی، بی انگیزگی، عدم تلاش و کوشش و بی هدفی را در جسم و جان افراد نهادینه کند، لزوم به فرهنگ سازی برای مقابله با این هجوم همه جانبه، بسیار احساس خواهد شد. لذا سوق دادن دانش آموزان به امر تحقیق و پژوهش نیازمند دبیری کارآزموده و مطلع است تا بتواند سوالات ذهن کنجکاو دانش آموزان را پاسخگو بوده و در مقابل بمباران تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن، نقش هدایتگر را بازی کند.

** به نظر می رسد به دلیل همه گیر بودن مفهوم اقتصاد مقاومتی، درسی نیز تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برای آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه به عنوان چند واحد عمومی به دانش آموزان توسط اساتید آموزش دیده تدریس شود.

** لزوم توجه به درآمدزایی، خود اشتغالی و ایجاد ارزش افزوده توسط سازمان آموزش پرورش که به بیان مقام معظم رهبری تحت عنوان «اقتصاد آموزش و پرورش» از آن یاد شد، برای پیاده سازی یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی تحت عنوان «کارآفرینی»، به عنوان وجه تکمیل کننده این برنامه در سازمان آموزش و پرورش، غیر قابل اغماض است.

از این سو راه اندازی کارگاه های کوچک، مقطعی و زود بازده تابستانی در مدارس می تواند به عنوان یکی از راهکارها مورد بررسی قرار گیرد. این کارگاه ها نه تنها در جهت مهارت آموزی به دانش آموزان بسیار موثر خواهند بود و اوقات فراغت دانش آموزان را پر خواهد کرد، بلکه با ایجاد ارزش افزوده و خود اشتغالی روحیه کار کردن را در دانش آموزان تقویت کرده و هدایتگر دانش آموزان و دانشجویان به سوی برتری فرهنگ کار و تلاش بر آسایش، رفاه طلبی، ثروت اندوزی و تجمل گرایی خواهد بود.  

**«استفاده از تولید داخل» نیز به عنوان یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی باید در بطن وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزات خانه ای که هدف بحث در این مطلب است نهادینه شود.

**برای افزایش سطح بهره‏ بری از کارگاه های دانش آموزی، ملزم به استفاده از اساتید مجرب برای کنترل کیفیت تولیدات هستیم، از این رو استفاده از نیروهای متخصصی که اکنون به صورت مازاد در مدارس شهرک ها و روستاهای هم جوار شهرک های بزرگ قرار دارند، علاوه بر دستیابی به هدف کنترل کیفیت تولیدات دانش آموزان و اشتغال زایی، منجر به بکار گیری این نیروهای مازاد خواهد شد.

** همچنین تعدادی از نیروهای شاغل در آموزش پرورش هستند که علیرغم بیماری و ناتوانی جسمی همچنان مشغول هستند، سازمان آموزش و پرورش باید با سامان دهی به این نیروها با بازنشستگی پیش از موعد موافقت کرده و نیروی جوان و توانمند را جایگزین کند.  

**بدیهی است تا زمانی که فرهنگیان با مشکلات و دغدغه های معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، بازده مورد نظر را برای نیل به اهداف مورد نظر در اختیار سازمان قرار نمی دهند. از این رو رعایت و اجرای نظام هماهنگ حقوق برای مرتفع سازی دغدغه های معیشیتی این قشر آینده ساز، از اوجب واجبات است.

 

پیشنهاداتی برای فرهنگیان

 **تقویت روحیه فداکاری در میان معلمان و فرهنگیان در حوزه امور محوله به آن ها به خصوص در امر تعلیم و تربیت، به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه هایی به عنوان کلاس های تقویتی، می تواند یکی از راهکارهایی باشد که در نهایت منجر خواهد شد تا از هزینه های غیر ضرور جلوگیری به عمل آمده و ضمن استفاده مفید از ساعات تعیین شده برای هر درس، موجب افزایش بازده علمی دانش آموزان شده و علاوه بر صرفه جویی مادی، منجر به صرفه جویی دروقت و هزینه های معنوی نیز خواهد شد.

**کیفیت بخشی به امر آموزش و تعلیم و تربیت باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد تا منجر به تکرار پایه از طرف دانش آموز نگردد.  

**در کنار کیفیت بخشی به امر تعلیم و تربیت، باید در استفاده از ملزومات مورد استفاده در مدارس نیز صرفه جویی لازم اعمال شود تا از انجام هزینه های غیر ضرور جلوگیری به عمل آید

استفاده صحیح از بیت المال و جلوگیری از ایجاد هزینه های اضافی تا جایی در اسلام مورد اهمیت است که امیر المومنین(ع) می فرمایند: «ادقوا اقلامکم و قاربوا بین سطورکم و احذفوا عن فضولکم و اقصدوا قصد المعانی و ایاکم و الاکثار فان اموال المسلمین لا تتحمل الاضرار» «قلم ها را نازک کنید، فاصله سطرها را کم کنید، مطالب اضافی را حذف کنید و به معانی توجه داشته باشید، از پرنویسی دوری شود زیرا اموال مسلمین تحمل ضرر ندارد.»

  **برای نیل به این هدف تشویق ادارات و مدارسی که در زمینه کاهش هزینه ها در تمام بخش ها از جمله حذف کلاس های فوق برنامه و آموزشی بی مورد و بی بازده، کاهش هزینه های غیر ضرور همچون همایش ها، برنامه ها و سمینارهای بی مورد، پرهیز از تجمل گرایی و اشراف گرایی و تعویض بی دلیل لوازم مدارس و ادارات آموزش و پرورش، کاهش هزینه ها در زمینه صرفه جویی در استفاده از ملزومات اداری و آموزشی و همین طور بسیاری موارد دیگر موفق حاضر شده اند، می تواند بسیار کارآمد بوده و یکی از شاخصه های الگوی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان «اصلاح الگوی مصرف» را در سطح آموزش پرورش و در حد خود پیاده سازی کند.

**علاوه بر وظیفه وزارت آموزش و پرورش برای ملزم ساختن خود و نهادهای زیر دستش برای استفاده از کالا و تولید داخلی، این وظیفه معلمان و فرهنگیان است تا این هدف رابرای دانش آموزان فرهنگ سازی کنند.

در نهایت بیان این مطلب خالی از لطف نیست که اگرچه این مطلب و بسیاری مطالب دیگر با موضوع اقتصاد مقاومتی نوشته می شود و همایش ها و نشست های مختلفی در این زمینه برگزار می شود اما تا زمانی که «اقدام و عمل» برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در دیگر وزارت خانه ها و سازمان ها صورت نگیرد، این فعالیت ها تنها هزینه فرصتی است که نویسندگان این مطالب و برگزار کنندگان همایش ها صرف می کنند و نتیجه ای نخواهند گرفت و نتیجه آن بستگی به همت همه جانبه مسئولان و در راس آن ها، قوه مجریه کشور دارد.  

انتهای پیام/

ارسال نظرات