روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تحریم‌های فعلی آمریکا که امکان مبادلات با دلار را نمی‌دهد و انتقال محموله‌های نفتی ایران از سوی کشتی‌های خارجی را محدود می‌کند، احتمالا صادرات نفت ایران را تا پایان امسال کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۸۶۸۴۵۷۰
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی به افزایش تولید و صادرات نفت ایران بعد از تحریم‌ها پرداخته اما نوشته است پابرجایی تحریم‌های آمریکا و محدودیت مبادلات با دلار در ادامه مانع از تداوم افزایش تولید خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی نوشته است طی ماه‌های گذشته بعد از تحریم تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز و صادرات به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است اگر چه مسئولان ایرانی قول داده‌اند که تولید همچنان افزایش خواهد یافت اما شواهد حاکی از این است با لغو نشدن کامل تحریم‌ها امکان افزایش و رقابت ایران با کشورهای دیگر امکانپذیر نخواهد شد.

در این گزارش همچنین تأکید شده است افزایش تولید نفت ایران احتمال دارد در ‌آینده به خالی شدن ذخایر بینجامد.

فایننشیال تایمز تصریح کرده است تلاش مقامات ایرانی برای افزایش تولید نفت در حال حاضر با وجود تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت مبادلات با دلار تحت فشار قرار گرفته است زیرا قیمت نفتی که تجارت می‌شود به دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران احتمالاً اواخر امسال کاهش می‌یابد چرا که کشتی‌هایی که اکنون انتقال نفت ایران را انجام می‌دهند فرسوده هستند و اگر چه ایران تلاش می‌کند این ناوگان فرسوده را ترمیم کند اما برای انتقال نفت ایران کافی نخواهد بود از سوی دیگر کشتی‌های خارجی به واسطه تحریم‌های آمریکا همچنان در انعقاد قرارداد انتقال محموله‌های ایرانی شک و تردید دارند. آنها نگران جریمه از سوی آمریکا و متهم شدن به دور زدن تحریم‌ها هستند.

در حالی که رقابت گسترده‌ای از سوی کشورهای صادرکننده نفت نظیر آمریکا وجود دارد که می‌تواند صادرات نفت سبک را در کنار تولیدات نفت شیل افزایش دهد،‌همچنین عربستان سعودی به عنوان عضو کلیدی اوپک به دنبال این است تا علیرغم کاهش قیمت نفت سهم خود را در بازار افزایش دهد.روی هم رفته شرایط بازار برای بازگشت دوباره به وضعیت قبلی و فروش بیشتر نفت با چالش مواجه است.

این روزنامه انگلیسی در پایان نوشته است ظاهراً رویکرد انعطاف‌پذیر ایران، به بازگشت دوباره این کشور به بازار انرژی جهانی کمک خواهد کرد و اشتیاق کشورهای بین‌المللی برای مبادله با ایران نسبت به هر زمان دیگری عمیق می‌شود و این مسئله ایران را برای رسیدن به هدف نزدیک می‌کند که نمونه آن هدف‌گذاری تولید 4 میلیون بشکه‌ای نفت ایران است،‌بدیهی است که ایران جدید شانس بالایی برای افزایش بهبود وضعیت خود به عنوان کشور عمده صادرکننده نفت دارد اما تحریم‌های آمریکا محدودکننده است.

ارسال نظرات