خبرهای داغ:

انتقاد شدید یک استاد دانشگاه از شیوه پذیرش دانشجوی دکتری

یک استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که برگزاری آزمون متمرکز دکتری کاری بسیار اشتباه و به ضرر مملکت است، گفت: دانشجویان باید به‌جای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در پی یادگیری مهارت باشند.
کد خبر: ۸۶۸۴۴۱۱
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

پروفسور امیدعلی شهنی کرم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری بسیج، منطقه خوزستان، ضمن ابراز مخالفت شدید با برگزاری آزمون دکتری به‌صورت متمرکز، عنوان کرد: برگزاری آزمون متمرکز دکتری، چه به شیوه امسال یا به‌صورت سال‌های گذشته، سبب پذیرش تعداد زیادی دانشجو در این مقطع شده است؛ این نحوه‌ی پذیرش اشکالات زیادی دارد که در نتیجه‌ی آن مشاهده می‌کنیم تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دارای مدرک تحصیلی دکتری بیکار هستند.

وی با بیان این‌که بسیاری از دانشجویان خیال می‌کنند باید برای داشتن زندگی بهتر حتماَ مدارک تحصیلات تکمیلی داشته باشند، اظهار کرد: باید در جامعه فرهنگ‌سازی کرد تا چنین تفکری زدوده شود. دانشجویان باید به‌جای داشتن دغدغه تحصیلات تکمیلی، در جستجوی فراگیری یک حرفه و مهارت باشند چراکه تحصیلات سال‌های بسیاری از عمر آدمی را صرف می‌کند. تنها افراد محدودی که به دنبال تحقیق و پژوهش و تولید علم هستند، باید به‌واسطه علاقه و نه بر اساس تصور اشتباه عموم بر لزوم داشتن تحصیلات تکمیلی وارد این مقاطع شوند و برای تحصیل در آن وقت بگذارند.

این چهره ماندگار ریاضی کشور با اشاره به لزوم کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید با توجه به امکانات و توانایی و سطح توانمندی اعضای هیأت‌علمی خود درصدد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی برآیند.

کرم‌زاده خاطرنشان کرد: به‌طور کلی پذیرش دانشجوی دکتری از طریق برگزاری کنکور مانند مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و رتبه‌بندی دانشجویان کاری بسیار اشتباه و به ضرر مملکت، بودجه و ... است. کشور باید طور دیگری با دانشجویان برخورد کند تا به‌جای دغدغه دستیابی به تحصیلات بالاتر، مهارت کار و سازندگی را فرا بگیرند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها