خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۶۸۴۳۹۲
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین چاپ کتاب «خرما» نوشته مهندس شهرام مقصودی از سوی انتشارات «آقای‌کتاب» در چهار فصل با عنوان‌های «کشاورزی»، «صنعت»، «تغذیه» و «درمان»  تدوین و منتشر شده است.
«خرما» را به زبان «آقای کتاب» بخوانید
در نخستین فصل کتاب درباره تفاوت رطب و خرما می‌خوانیم: «خیلی‌ها فکر می‌کنند رطب همان خرماست؛ اما این دو با هم تفاوت دارند. خداوند درخت نخل را این‌گونه آفریده که ابتدا شکوفه‌های نخل ماده تبدیل به میوه‌ای سبز و سفت و هسته‌‌دار می‌شود. که به آن (چاقالی) می‌گویند. در مرحله بعد چاقالی‌ها ممکن است زرد یا قرمز شود که به آن رطب می‌گویند. بعضی از انواع نخل‌ها میوه‌هاشان وقتی رطب هستند چیده و استفاده می‌شود‌: مثل رطب مضافتی و کبکاب (زرد طلایی) و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب،  20 روز درگرمای خرما‌پزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه‌خشک شود که به آن خرما می‌گویند،‌ مثل خرمای نیمه‌خشک زاهدی و پیارم. البته بعضی از انواع خرمای نیمه‌خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می‌فرستند.»
 
روش‌های نگهداری از خرما در دومین فصل کتاب تشریح شده که برخی از این روش‌ها شامل «1ـ خرمای خشک به یخچال احتیاج ندارد 2ـ بیشتر رطب‌ها و بعضی از خرما‌ها باید حتما در دمای صفر درجه نگهداری شود ــ یعنی یخچال ــ اما بعضی رطب‌ها و خرما‌ها احتیاج به نگهداری در یخچال ندارند 3ـ اگر می‌خواهید خرمایی را بیرون از یخچال نگه دارید، بهتر است خرمای خشک خریداری کنید که می‌شود آن را تا مدت بسیار طولانی، در هوای آزاد خانه نگه داشت.

4ـ اگر به خرما (نیمه خشک) علاقه ندارید و رطب را بیشتر می‌پسندید، باید بدانید که رطب دشتستان (کبکاب) اگرچه ظاهرش چندان زیبا و شکیل نیست و له شده (چه به‌صورت باز و چه به‌صورت بسته‌بندی) به‌نظر می‌آید اما اولا ارزش غذایی بالایی دارد و ثانیا بدون نگهداری در یخچال می‌توان تا مدتی آن‌ها را سالم نگه داشت 5ـ بعضی از انواع خرما و رطب‌ها در هوای خنک و با رطوبت بالا شکرک می‌زند. مصرف خرمای شکرک‌زده هیچ ضرری ندارد. اما اگر دوست ندارید که خرمایتان شکرک بزند، در زمستان آن را داخل یخچال قرار ندهد 6ـ بعضی از افراد رطب را بدون شست‌وشو مصرف می‌کنند اما بهتر است رطب شسته شده،‌ سپس مصرف شود.»
 
درباره فواید غذایی خرما در سومین فصل کتاب می‌خوانیم: «خرما را باید در هرم غذایی میوه به حساب آورد و با توجه به کوچکی هر عدد خرما،‌ هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرماست که چنانچه براساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به جای یکی از این واحد‌های میوه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خرما به‌علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود. افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند. خرما دارای 25 درصد ساکاروز، 50 درصد گلوکز و مواد آلبومینوئیدی،‌ پکتین و آب است. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف از‌ جمله ویتامین ABCE و مقداری املاح معدنی است که هرکدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.»
 
در چهارمین فصل کتاب در ذیل عنوان امتیازات غذا درمانی آمده است: «درمان غذایی از جهات گوناگونی بر دارو درمانی برتری دارد، از‌ جمله: 1ـ غذا‌های متنوع، به خلاف دارو‌های گوناگون، معمولا در اختیار همگان قرار دارند. 2ـ غذا‌های رنگارنگ،‌ مطبوع همه هستند و غذای طبیعی بشر به شمار می‌ر‌وند،‌ اما دارو‌ها چنین نیستند. 3ـ از نظر اقتصادی مخارج دارو با غذا مقایسه‌پذیر نیست. 4ـ غذا جنبه پیشگیری دارد و دارو بیشتر برای از بین بردن مرض به کار می‌رود. 5ـ اغلب دار‌و‌ها برای بشر مضرند،‌ اما غذا‌ها معمولا اثر زیان‌بار‌بخش ندارند. 6ـ استفاده از دارو در صورت اشتباه پزشک یا مریض، آثار سوء و حتی مرگ را در پی دارد.»

نخستین چاپ کتاب «خرما» با شمارگان 100 نسخه در 132 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات «آقای کتاب» به بازار کتاب عرضه شده است.

منبع: ایبنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها