خبرهای داغ:
هر چند لقب دارالنشاط سالهاست به تاریخ سپرده شده، اما شادابی و نشاط همچنان یکی از ویژگی های بارز ارومیه است و ایرانیان مردم این شهر را به خونگرمی و مهمان نوازی می شناسند.
کد خبر: ۸۶۸۴۰۶۲
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، پیشینه و ویژگی های منحصر به فرد شهرها موجب شده بود تا در گذشته برخی از آنان را با لقب هایی خاص یاد شود، لقب هایی که برخی تا امروز نیز کاربرد دارند. اصفهان، نصف جهان، تبریز شهر اولین ها و شیراز، ملک سلیمان، از جمله این لقب ها بودند و در این میان ارومیه نیز دارالنشاط لقب گرفته بود. در این متن قصد داریم به دلایل به کارگیری این لقب بپردازیم.

دارالنشاط ارومی عنوانی است که از اوایل دوران قاجار رواج پیدا کرده بود.

طبیعت و محیط زیست نقش قابل توجه و تاثیر بسزایی در زندگی و روحیات انسان دارند. به عنوان مثال مردم مناطق معتدل کره زمین، از نظر ویژگی های رفتاری در قیاسه با مردم مناطق گرمسیر و سردسیر، تقاوت بسیاری دارند.

به تبع همین امر طبیعت سرسبز و پر آب ارومیه و وجود باغات فراوان را می توان یکی از دلایل شادابی و سرزندگی مردم این شهر عنوان کرد. سال هاست که کشاورزی پیشه اصلی مردم ارومیه بوده و انگور، این میوه انرژی زا و نشاط آور، یکی از محصولات اصلی آن است. آشیق قربانی، یکی از شعرای هم عصر با شاه اسماعیل صفوی، در وصف ارومیه و انگورش می گوید.

اورمو کروانی نین یوکو اوزومدور

اورمونون یوللاری دوزوم دوزوم دور

همچنین علاوه بر طبیعت زیبا و وجود باغات متعدد، ارومیه به دلیل زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر، همواره به عنوان نماد وحدت و همدلی شناخته شده است. به همین دلیل است که گذشت و صلح دوستی بین مردم این شهر نهادینه شده و میل به شادی و نشاط جای کینه توزی و عداوت های کور را گرفته است.

اما دشمنان از چند صد سال گذشته چه با تجاوز به این سرزمین و چه با اختلاف افکنی و فتنه انگیزی، جنگ ها و ناآرامی های متعددی را به ارومیه تحمیل کرده بودند. مصائب وارده بر مردم این شهر از خونریزی ها گرفته تا غارت و قحطی و... موجب شده بود تا مردم قدر آرامش خود را بدانند و از منازعات بیجا پرهیز کنند.

هر چند لقب دارالنشاط سالهاست به تاریخ سپرده شده، اما شادابی و نشاط، همدلی و وحدت همچنان یکی از ویژگی های بارز ارومیه است و ایرانیان مردم این شهر را به خونگرمی و مهمان نوازی می شناسند.

منبع: ندای ارومیه

ارسال نظرات