وی با اشاره به فرهنگ مردم کشور در عدم ترک محل زندگی خود حتی بعد از بحرانهایی همچون زلزله تصریح کرد: در تمامی بحرانها مردم تمایلی به ترک محل زندگی خود نداشتند پس باید در تعیین اماکن اسکان اضطراری به جای تعیین یک نقطه خاص برای خیل عظیمی از مردم باید محل محور بوده و برای هر محلی یک اسکان اضطراری مختص اهالی همان محل پیش بینی کنیم.
مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر ارومیه با تاکید بر لزوم وجود کد دوم همه افراد دخیل در مدیریت بحران بیان کرد: باید پیش از هر چیزی برای تمامی افراد کد دوم صادر شود تا که در مواقع بحرانی با مشکل مواجه نشده و هرکس به خوبی به وظیفه خود آگاه باشد.
وی با یادآوری استفاده از تجربیات حوادث قبلی افزود: باید تمامی نقاط ضعف و قوت بحرانهای قبلی شناسایی شوند تا بتوان با یک نگاه واقعبینانه در مواقع بحرانی مدیریت کرد برای مثال در حادثه بم برای 60 هزار نفر از کل مردم شهر 250 هزار قلم کالا اخذ شد که این دو عدد سنخیتی باهم ندارند.
محبوبی با اشاره به لزوم آموزشهای مدیریت و اقدامات بحرانی به مردم اظهار داشت: باید مردم از قبل اطلاع داشته باشند که در صورت وقوع بحران چه کارهایی انجام دهند برای مثال اگر در زلزلهای بیمارستانی آسیب دید همه مردم بدانند که کدام مکان جایگزین بعدی آن بیمارستان است.