خبرهای داغ:
مروری بر رهنمودهای فرهنگی مراجع تقلید به وزارت ارشاد
فرهنگ از آن دسته مقولاتی است که نیاز حداکثری به نظارت و راهبری دارد، بر این اساس توصیه حضرات آیات عظام به وزارت ارشاد این است تا همه همت خود را در این سرفصل به کار گیرد و به آن پایبند باشد و البته نظارت بر رسانه‌ها را هم در صدر توجه خود قرار دهد.
کد خبر: ۸۶۸۳۹۰۰
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، «مسؤولیت این وزارتخانه با توجه به پسوند اسلامی، با همه وزارتخانه‌ها متفاوت است». این جمله، جمله تامل برانگیز آیت‌الله مکارم شیرازی درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در دیدار اخیر علی جنتی با وی بیان شده است.

باید گفت ماهیت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای است که وزیر این وزارتخانه، بیش از سایر وزارتخانه‌ها به رهنمودهای بزرگانی مانند مراجع معظم تقلید نیازمند است و بر همین اساس، در سال‌های گذشته هم شاهد این بوده‌ایم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از سایر وزرای دولت به محضر مراجع معظم تقلید رسیده و از توصیه‌های آنان بهره لازم را برده است.

و اما در دیدار اخیر علی جنتی با برخی از حضرات آیات عظام، وزیر ارشاد به نکاتی مانند «برنامه ریزی برای راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگ»، «برنامه‌ریزی برای فرهنگسازی در زمینه اقتصاد مقاومتی» و البته «برنامه‌ریزی برای تحکیم بیشتر بنیان خانواده» اشاره کرد و آماری هم از وضعیت نشر و کتاب و رسانه‌ها ارائه داد.

در این بین مراجع معظم تقلید هم، نکاتی را یادآور شدند که سرفصل مهم‌ترین آن‌ها چنین است:

1 . بررسی مسائل مربوط به حج

باید گفت با توجه به تعریف سازمان حج و زیارت به عنوان زیر مجموعه‌ای برای وزارت ارشاد و البته همراهی رئیس این سازمان در سفر وزیر ارشاد به قم، بیشتر آقایان مراجع در بیانات خود به این نکته مهم اشاره داشته و این نکته را متذکر شده‌اند که حفظ امنیت و عزت زائر ایرانی یک ضرورت است؛ چراکه حج، فریضه‌ای صرفا عبادی نیست، بلکه فریضه‌ای عبادی – سیاسی است که با کرامت، عزت و سیاست ما پیوند خورده است.

همچنین با توجه به مشکلات پیش آمده اخیر با عربستان، برخی از حضرات آیات عظام به این نکته اشاره داشته‌اند که لازم است تا ضمن جمع آوری اسناد مربوط به همکاری عربستان با داعش و گروه‌های تکفیری و ضرورت ارائه آن‌ها به نهادهای بین المللی برای در اختیار گرفتن اهرم فشار بر عربستان، همچنین لازم است تا واگذاری مدیریت حرمین شریفین به سازمان همکاری اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

البته باید اذعان کرد که پیگیری این امور تنها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و لازم است تا رایزنی‌های فرهنگی و البته دستگاه دیپلماسی کشور، همکاری و تعاملی حداکثری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت داشته باشند.

با همه این اوصاف و با توجه به آنکه به نظر می‌رسد امسال با عدم همکاری سعودی‌ها برای پذیرش زائران ایرانی مواجه باشیم، مراجع معظم تقلید به این نکته هم اشاره فرمودند که بر این اساس، حج امسال برای مستطیعان واجب نخواهد بود.

2 . اهمیت نظارت در امور فرهنگی

فرهنگ از آن دسته مقولاتی است که نیاز حداکثری به نظارت و راهبری دارد. بر این اساس توصیه حضرات آیات عظام به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است تا همه همت خود را در این سرفصل به کار گیرد و به آن پایبند باشد و البته نظارت بر رسانه‌ها را هم در صدر توجه خود قرار دهد.

3 . ضرورت توجه ویژه وزارت ارشاد به فضای مجازی

گسترش خیره کننده فضای مجازی و افزایش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، مراجع معظم تقلید را بر آن داشت تا توجه خاص وزارت ارشاد را به این مقوله معطوف دارند و بر این نکته تاکید ورزند که برای اصلاح مسائل فرهنگی، ناگزیر از اصلاح فضای مجازی هستیم و به بیان دیگر، اصلاح حوزه فرهنگ بدون اصلاح فضای مجازی محقق نخواهد شد.

4 . اولویت دادن به امور مساجد در بودجه فرهنگی

مسجد را باید پایگاه و مرکز اصلی فرهنگی دینی و مذهبی دانست. بر این اساس لازم است تا با یک برنامه ریزی جامع و با محور قرار دادن امامت جماعت مساجد در کنار فعالیت حداکثری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بیشترین گام عملی برای اصلاح فرهنگ عمومی با استفاده از ظرفیت شگرف مساجد کشور برداشته شود.

این نکته‌ای است که به طور خاص و در دیدار وزیر ارشاد، مورد توجه دو تن از مراجع عظام تقلید قرار گرفت که در یک مورد، اولویت دادن به بودجه مساجد مورد توجه بود و در مورد دیگر، این بحث مطرح شود که چرا برخی مساجد کشور از امام جماعت محرومند؛ نکته‌ای که ستاد ائمه جمعه و جماعات کشور و البته مرکز رسیدگی به امور مساجد باید جواب قانع کننده‌ای برای آن داشته باشد.

کوتاه سخن آنکه فرهنگ دینی ما، اساس هویت ماست و مراجع معظم و حوزه‌های علمیه، پاسبان این فرهنگ هستند. شایسته است تا این بحث را با رهنمودی از رهبر انقلاب به پایان بریم که خطاب به روحانیون می فرمایند:

«مردم را هدایت کنید؛ ذهن مردم را روشن کنید؛ مردم را به فراگرفتن دین تشویق کنید؛ دین صحیح و پیراسته را به آن‌ها تعلیم دهید؛ آن‌ها را به فضیلت و اخلاق اسلامى آشنا کنید؛ با عمل و زبان، فضیلت اخلاقى را در آن‌ها به وجود آورید؛ مردم را موعظه کنید؛ از عذاب خدا، از قهر خدا، از دوزخ الهى بترسانید؛ انذار کنید - انذار سهم مهمى دارد؛ فراموش نشود – آن‌ها را به رحمت الهى مژده دهید؛ مومنین و صالحین و مخلصین و عاملین را بشارت دهید؛ آن‌ها را با مسائل اساسى جهان اسلام و با مسائل اساسى کشور آشنا کنید. این مى‌شود آن مشعل فروزانى که هر یک از شما عزیزان این مشعل را در هرجا روشن کنید، دل‌ها روشن خواهد شد؛ آگاهى به وجود خواهد آمد؛ حرکت به‌ وجود خواهد آمد؛ ایمان عمیق خواهد شد.

موثّرترین حربه علیه این تهاجم فرهنگى و شبیخون نامردانه‌ دشمن همین است؛ از این به ‌شدت نگرانم. مى‌خواهند نگذارند که روحانیون جوان، مومن، شجاع، آگاه و خوشفکر، در محیط‌هاى مختلف - در محیط دانشگاه، در محیط بازار، در محیط روستا، در محیط شهر، در محیط کارگاه - کار خودشان را انجام دهند. درست نقطه مقابل کار آن‌ها، همین کار و مجاهدت فى‌سبیل‌اللَّه شماست که با اتقان و با دقّت و بالاتر از همه با اخلاص انجام گیرد.»
ارسال نظرات
پر بیننده ها