استان زنجان یکی از مراکز تولید فرش در کشور است و می تواند نقطه کانونی در صادرات فرش شمالغرب کشور باشد ولی منحصر نمودن صادرات به فرش زنجان صحیح نیست.
کد خبر: ۸۶۸۳۸۲۹
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در این جلسه به موضوع راه اندازی پایانه صادرات فرش شمالغرب کشور در استان اشاره کرد و گفت: در طراحی پایانه صادراتی فرش شمالغرب کشور در زنجان نباید تنها بر روی صادرات فرش زنجان متمرکز شویم و باید با خلق مزیت ها و مشوق های جدید امکان جذب و صادرات فرش سایر استان ها و مناطق شمالغرب کشور از این پایانه صادراتی فراهم شود.

مهندس انصاری افزود: استان زنجان یکی از مراکز تولید فرش در کشور است و می تواند نقطه کانونی در صادرات فرش شمالغرب کشور باشد ولی منحصر نمودن صادرات به فرش زنجان صحیح نیست.

وی در ادامه به هدفگذاری های صادراتی استان اشاره نمود و اظهارداشت: امکان تحقق هدفگذاری های صادرات بدلیل محدودیت هایی که برخی از واحدهای تولیدی استان در شرایط کنونی دارند، وجود ندارد و برای افزایش صادرات استان تا 100 میلیون دلار ، باید واحدهای صادراتی جدیدی در استان شناسایی و فعال شود.

استاندار زنجان صادرات محصولات کشاورزی مازاد استان را یکی از روش های تحقق اهداف صادراتی برشمرد و اظهار داشت: می توان برخی از محصولات کشاورزی از جمله میوه و تره بار را که مازاد مصرف استان تولید می شود، حتی اگر این صادرات از طریق سایر گمرکات استان انجام شود، در بازار کشورهایی نظیر روسیه به فروش رساند.

مقام عالی استان در ادامه به گزارش گمرک استان از میزان واردات و صادرات انجام شده طی دو ماهه نخست سالجاری اشاره نمود و افزود: بر اساس گزارشات ارائه شده، ارزش کالاهای صادراتی استان به نسبت 12 ماهه سال گذشته کاهش یافته و ارزش کالاهای وارداتی در این مدت بالا رفته که نشان می دهد، کالاهای گران قیمت تری وارد کشور شده و یا قیمت کالاهای وارداتی استان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: باید رصد مستمر در کنترل صادرات و مدیریت واردات از گمرکات استان صورت پذیرد و همه گمرکات کشور باید تلاش نمایند تا مجموع تراز بازرگانی ملی افزایش یابد.

انصاری با بیان این مطلب که حدود 80 درصد قاچاق در کشور از طریق ترانزیت کالا و ترخیص در گمرکات داخلی اتفاق می افتد، تصریح نمود: یکی از گرایشات سیاست های اقتصاد مقاومتی به سمت محدود نمودن حوزه عمل در گمرکات درون سرزمینی و فعال تر نمودن گمرکات مرزی پیش می رود تا از این طریق با ورود کالای قاچاق به کشور مقابله شود.

استاندار زنجان در پایان پس از استماع برنامه های عملیاتی ارائه شده از سوی دبیرخانه گروه خاطرنشان کرد: برنامه های عملیاتی سال جدید که از سوی دستگاهها و اعضا ارائه شده است باید در قالب چند محور دسته بندی شده و همه برنامه ها به سمت افزایش صادرات استان جهت گیری شود.

در این جلسه فغفوری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان به برنامه های ابلاغی از سوی معاونت ریاست جمهوری درخصوص افزایش صادرات در سالجاری اشاره نمود و گفت: پیش بینی شده میزان صادرات کالا و خدمات غیرنفتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به حدود 10 میلیارد دلار برسد و در جهت تحقق این برنامه همه استان های کشور باید در افزایش سهم صادراتی خود تلاش نمایند.

فغفوری جمعیت استان زنجان را 1.3 درصد جمعیت کل کشور دانست و افزود: سهم صادرات استان زنجان باید به 74 میلیون دلار افزایش یابد که در برنامه های استانی افزایش تا 100 میلیون دلار پیش بینی شده تا ضمن مثبت نمودن تراز تجاری استان، در ارتقاء سطح صادرات کالا و خدمات غیرنفتی کشور سهم موثری داشته باشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه 73 واحد و شرکت تجاری صادرکننده در استان زنجان فعالیت می نماید اظهار داشت: از مجموع 277 میلیون دلار صادرات انجام شده این شرکت ها، حدود 200 میلیون دلار از گمرک زنجان صادر شده و برنامه ریزی می شود در سالجاری حدود 100 میلیون دلار صادرات استان افزایش یابد.

فغفوری افزود: صادرات شمش چُدن وپوشاک کامل کودک دوقلم صادراتی جدید است که از استان زنجان صادرمی شود.

ارسال نظرات