عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با «بسیج»:

وابستگی به سوئیفت مشکلی را حل نخواهد کرد

قاسم رستم پور گفت: وابستگی به سوئیفت مشکلی را حل نخواهد کرد و باید مسوولان دولتی اعتقاد بر راهکارهای جایگزینی برای سوئیفت داشته باشند.
کد خبر: ۸۶۸۳۴۲۰
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

قاسم رستم پور عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه سوئیفت کمتر از 20 درصد گشایش داشته است اظهار داشت: سوئیفت مانند یک پنجره جهت تراکنش های مالی بین المللی به وجود آمده است. که مرکز آن در کشور بلژیک است. که  غالبا تراکنش دلاری را انجام می دهدحال با وجود اینکه صدور دلار از  محل خزانه داری آمریکا صورت می گیرد و علاوه بر صادر نمودن دلار  نظارت کامل  بر روند معاملات دلاری را دارد این سوال در ذهن شکل می گیرد  چرا سوئیفت باز نشده است علی رغم اینکه مسوولان دولتی ادعای بازشدن نرم افزار مالی بین المللی دارند؟!

وی با بیان اینکه رهبری معظم تاکید بر عدم رفع موانع بانکی داشتند افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی که به مناسبت سال جدید در حرم رضوی ارائه داشته اند بیان کردند: امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروتهای ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال میکنیم، تحقیق میکنیم و میگوییم چرا این‌جور است، معلوم میشود از آمریکایی‌ها میترسند.

رستم پور با انتقاد از رفتار متناقضی که توسط مسوولان دولتی شکل گرفته است گفت: آقای ظریف در برنامه تلویزیونی رفع موانع مالی سوئیفت را برداشت شدنی دانست و یا آقای سیف در نشست آمریکا هیچکدام از تعهدات توسط آمریکا شکل  نگرفته است و مردم از واقعیت سوئیفت آگاه نشدند بلاخره باز شده است یا خیر.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: «هاینتس فیشر» رئیس جمهور اتریش در گفتگویی با خبرگزاری صدا و سیما در وین به بحث سوئیفت پرداخت و آمریکا مانع مهم و اصلی در گشایش سوئیفت است.

رستم پور در خاتمه افزود: وابستگی به سوئیفت مشکلی را حل نخواهد کرد و باید مسوولان دولتی اعتقاد بر راهکارهای جایگزینی سوئیفت داشته باشند.

ارسال نظرات