در سالی که مقام معظم رهبری درآغاز آن تأکید کردند "دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم، وارد کنیم یا افرادی بیاوریم برایمان نیروگاه درست کنند" واگذاری اجرای پروژه‌های نیروگاهی به شرکت‌های دسته چندم خارجی به‌موازات فعالیت شرکت‌های داخلی درحال پیگیری است.
کد خبر: ۸۶۸۳۴۱۴
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 95 با حضور در حرم مطهر رضوی 10 اقدام اساسی اقتصاد مقاومتی را برای نجات کشور برشمردند.

در بند 6 اقدامات لازم برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی آمده است: "احیای بخشهای اقتصادی که قبلاً در آنها سرمایه گذاری شده؛ بعضی از بخش‌ها را ما در گذشته رویش سرمایه‌گذاری کردیم، از آنها استفاده بشود، مثلاً در زمینه نیروگاه‌سازی یا در زمینه پتروشیمی سرمایه‌گذاری خوبی کردیم. امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد. کشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی که ما می‌سازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم وارد کنیم یا افرادی بیاوریم برایمان نیروگاه درست کنند".

شرکت مپنا مصداق این فرموده مقام معظم رهبری است. این شرکت که در سالهای بعد از انقلاب با عنوان "مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران" و با سرمایه گذاری ملی و تمرکز بر توان داخلی شکل گرفت، اکنون یک برند مطرح نیروگاه سازی در منطقه و جهان است و می‌تواند صفر تا صد یک پروژه نیروگاهی را با تکیه بر توان داخلی و تعریف ارتباطات راهبردی در جهت بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز جهان و بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات نیروگاهی به اجرا درآورد.

توجه رهبر معظم انقلاب به توانمندی کسب‌شده در صنعت نیروگاهی به‌اندازه‌ای است که ایشان اردیبهشت ماه سال 93 به بازدید از شرکت مپنا پرداختند و پس از انجام بازدید از توانمندیهای این شرکت دست‌نوشته‌ای برای این مجموعه تمام‌ایرانی به یادگار گذاشتند.

"بسم الله الرحمن الرحیم
این مجموعه مایه مباهات صنعت کشور است و در آن تلاش و مدیریت جهادی و عزم و علم و ابتکار و اعتماد به نفس موج می‌زند. بی‌شک کمک و هدایت خداوند دستگیر شما مدیران و طراحان و کارگران بوده است و خواهد بود، ان‌شاء‌الله.
93/2/13 سید علی خامنه‌ای"

استراتژیک بودن صنعت نیروگاهی و توانمندی کسب‌شده در این صنعت موجب شد تا تنها نیروگاه‌ساز ایران میزبان دیدار رئیس جمهوری با کارگران در روز گرامیداشت کارگر شود. رئیس جمهوری اردیبهشت ماه سال جاری پس از بازدید از مجموعه مپنا در جمع کارگران حضور یافت و این شرکت را مایه افتخار ایران دانست و توانمندی کسب‌شده در صنعت نیروگاهی را مورد ستایش قرار داد.

یک ماه و اندی پس از صحبت‌های نوروزی مقام معظم رهبری در حرم رضوی و تأکید ایشان به توجه به توان داخلی در ساخت نیروگاه و تنها چند روز پس از مهر تأیید رئیس جمهوری بر توانمندی داخلی در این صنعت، دفتر یک شرکت نیروگاه‌ساز کره‌ای در ایران بازگشایی شد و توافقنامه‌ای با این شرکت کره‌ای برای احداث نیروگاههای حرارتی در ایران به امضا رسید.

مذاکرات شرکت‌های ایتالیایی نیز برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های نیروگاهی در ایران ادامه دارد و در سالی که مقام معظم رهبری در شروع آن تأکید کردند "دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم، وارد کنیم یا افرادی بیاوریم برایمان نیروگاه درست کنند"، واگذاری اجرای پروژه‌های نیروگاهی به شرکت‌های دسته چندم خارجی به‌موازات فعالیت شرکت‌های داخلی در صنعت نیروگاهی کشور، در حال پیگیری است.


ارسال نظرات