منبع آگاه اعلام کردند عربستان قصد دارد تا با همکاری یک بانک آمریکایی و یک بانک انگلیسی اولین سری سهام شرکت آرامکوی این کشور را عرضه کند.
کد خبر: ۸۶۸۳۴۰۹
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از دیل استریت آسیا، دولت سعودی طی ماه های گذشته از تصمیم خود برای فروش سهام شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، خبر داده است.

ارزش آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفت جهان ده ها میلیارد دلار برآرود شده است.

 منابع آگاه اعلام کردند که دولت عربستان قصد دارد تا با همکاری بانک جی پی مورگان آمریکا،؛ HSBC انگلیس  و بانک ریاض این کشور، اولین بخش از اوراق سهام صکوک اسلامی این شرکت را طی سال جاری عرضه کند.

قرار است این سه بانک به سعودی‌ها کمک کنند تا اوراق صکوک را بر مبنای ریال تشکیل داده و طی سال جاری بخشی از آن را عرضه کنند.

این منابع آگاه اعلام کردند حجم اولین عرضه این شرکت هنوز مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که دیگر بانک ها نیز به این عرضه سهام بپیوندند.

منابع آگاه تأکید کردند این احتمال نیز وجود دارد که سهام آرامکو به دلار نیز عرضه شود.

بنا به اعلام شاهزادگان سعودی، فروش سهام این شرکت نفتی، یکی از اصلی ترین اقدامات این کشور در راستای تغییر ساختار اقتصادی محسوب می شود.

دولت عربستان قصد دارد تا 5 درصد از سهام آرامکو را به صورت عمومی عرضه کرده و مابقی سهام آن را در اختیار صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور قرار دهد.

عربستان در نظر دارد تا با واگذاری شرکت های دولتی این کشور به صندوق سرمایه گذاری عمومی خود ارزش این صندوق را به حدود 2 هزار میلیارد دلار افزایش دهد.

این اقدام با هدف دور کردن وابستگی بودجه این کشور به نفت صورت گرفته و سعودی ها قصد دارند تا بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را از سرمایه گذاری بدست آورند.

در ماه فوریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که آرامکو مذاکراتی را با چند بانک برای فروش سهام اسلامی این شرکت آغاز کرده است.

سه بانک مذکور و شرکت آرامکو تاکنون از هر گونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده اند.

ارسال نظرات