مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) از برگزاری اولین همایش زکات در ۱۱ خرداد خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۳۱ میلیارد تومان دریافت زکات داشته ایم.
کد خبر: ۸۶۸۳۲۶۲
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام مهدی دهقان در نشست خبری امروز که در ساختمان سوهانک کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: اولین همایش زکات کشور یازدهم خرداد ماه در سالن حج و زیارت کشور برگزار می شود.

وی افزود: این همایش در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار می شود که بهترین زمان تبلیغ و ترویج است.

دهقان تصریح کرد: در پایان ماه مبارک رمضان نیز همایشی با موضوع فطریه برگزار می شود و از این اجلاس یک دانشنامه استخراج خواهیم کرد و در اختیار مبلغین قرار خواهیم داد.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: ذیل این همایش ۵ کمیته فقه و زکات، زکات و حکومت صالحین، زکات و هنر رسانه، جایگاه زکات و دانشگاه، اقتصاد مقاومتی با رویکرد زکات تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ۳۲ بار زکات در قران قید شده است تصریح کرد: اما یک فصل و یا یک درس مربوط به بخش زکات در دانشگاه ها و کتاب های درسی آموزش و پرورش وجود ندارد.

دهقان  با اشاره به زکات های جمع آوری شده بیان کرد: به شورای مرکز زکات تعهد دریافت ۳۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ زکات را داشته ایم. رویکرد جدید ما در توزیع زکات هزینه کرد ۶۰ درصد به فقرا و ۴۰ درصد به پروژه ها است.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: دولت پرداخت اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان را به صورت تشویقی در سال ۹۴ متعهد شده بود اما این امر محقق نشد به این دلیل مقداری رکود در دریافت زکات داشتیم.

وی تصریح کرد: از مجموع ۳۲۰ میلیارد تومان تعهدی که داشتیم اعتبار ۲۳۱ میلیارد تومان محقق شد.

دهقان با تاکید بر اینکه دریافت زکات نیاز به تبلیغ و ترویج دارد گفت:اگر مردم زکات را پرداخت کنند دولت نیز باید اعتباری به صورت تشویقی برای هزینه کردن به بخش عمرانی در نظر بگیرد.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: از اعتبار ۲۳۱ میلیارد تومان ۱۳۱ میلیارد زکات واجب، ۳۰ میلیارد فطریه و ۷۰ میلیارد زکات مستحب بوده است.

وی اضافه کرد: اعتبار ۱۲۱ میلیارد تومان ظرف پروژه عام المنفعه، ۱۱۰ میلیارد تومان نیز صرف نیازمندان شده است.

دهقان ادامه داد: ۳۵۷۸ مورد جهیزیه در کل کشور از بخش زکات با اعتبار ۸.۵ میلیارد تومان تهیه شد. در بخش درمان نیز برای ۳۰۲۶ مورد با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در بخش تحصیلی ۱۷ هزار و ۱۴۲ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و همچنین ۱۲۲۷ مسکن با هزینه ۱۴ میلیارد تومان ساخته شد.

وی بیان کرد: اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی برای آزادی زندانیان در نظر گرفته شده است و ۸۰ میلیارد تومان نیز صرف پوشاک و افطاری و وسایل و ... شده است.

به گفته دهقان ۶۵۳ مسجد، ۱۹ حوزه علمیه، ۸ کتابخانه، ۱۰۱ خانه عالم و ۲۹۹ حسینیه با زکات های دریافتی احداث شده است.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: ۸۶ خانه عالم ۱۶۰۸ مسجد،۱۸ حوزه علمیه، ۳۹۲ حسینیه و دو کتابخانه نیز تعمیر شدند.

وی  با بیان اینکه ۳۰ هزار روستا مشمول زکات هستند گفت: موارد ۹ گانه زکات در این ۳۰ هزار روستا واجب است.

دهقان اضافه کرد: ۲۰ هزار روستا پرداخت کننده زکات هستند و ۵ هزار روستا نیز اقلام زکات را ندارند.

مدیر کل امور اجرایی زکات در کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: استان گلستان، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و مازندران ۵ استانی هستند که به ترتیب بیشترین پرداخت زکات را دارند.

وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۵۶۷ نفر مبلغ زکات داریم بیان کرد:۳۲ هزار و ۷۰۰ عامل افتخاری زکات نیز وجود دارد.

ارسال نظرات