حمید بهمنی از جمله فیلمسازان حوزه دفاع مقدس است که پس از انقلاب و در دهه ۷۰ فعالیت جدی خود را در این حوزه آغاز کرد و از جمله کسانی است که در پیشبرد فعالیت های مؤثر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس زحمات بسیار کشیده است. به بهانه همت او برای ساخت فیلم جدیدش که به گفته خود فیلمنامه اش به تازگی به پایان رسیده است با وی گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۸۶۸۲۹۹۰
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، حمید بهمنی راجع به فیلمنامه اخیرش گفت: فیلمنامه در فضای حماسی است، که موضوع آن ارتش است. فیلمنامه به پایان رسیده و به ارشاد داده شده و آماده است تا برای ساخت مشارکت بگیرد. همچنین نسخه ای از آن قرار است برای بررسی به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم داده شود.

کارگردان فیلم آخرین نبرد در ارتباط با فعالیت های انجمن بیان کرد: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید بجز تولید در بحث اکران و پخش هم مشارکت و همت داشته باشد، فعل خواستن کاری است که بچه های انقلابی باید در حوزه سینما انجام دهند. با شعار و دست روی دست گذاشتن کاری پیش نمی رود. متأسفانه برخی سازمان ها و موسسات دارند انرژی خود را به طور موازی با تولیدات و فعالیت های انجمن بکار می برند که می تواند با یکی شدن همه این بودجه ها و انرژی ها کارهای قابل قبول تر و بیشتری انجام شود. متأسفانه در همین نهادهای انقلابی که متولی فرهنگی هستند هم عدالت به معنای واقعی وجود ندارد و این فرصت نصیب همه نمی شود که فیلم انقلابی و دفاع مقدس و ارزشی بسازند.

این کارگردان فعال در حوزه دفاع مقدس افزود: در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این ظرفیت وجود دارد که ورود جدی در حوزه اکران داشته باشد. به عنوان مثال انجمن هنوز دارای یک سالن ویژه و مجهز برای نمایش فیلم هایش نیست. حتی سالن اسوه نیز برای نمایش فیلم ها به طور حرفه ای مناسب نیست. در صورتی که انجمن چنین بضاعتی را دارد و باید یک یا چند سالن مانند حوزه هنری داشته باشد و نه تنها از تولیدات خود در اکران حمایت کند که تولیدات دیگر را نیز که با سیاست انجمن همخوانی دارند در اکران حمایت کند.

کارگردان فیلم گام های شیدایی در ادامه با بیان این نکته که آموزش نیروی انسانی به تنهایی کافی نیست، افزود: به کار بردن این نیروها و استفاده از توانایی و ظرفیت آن ها است که برای سینمای انقلاب مهم و با اهمیت است.

یعنی دقیقا همان کاری که جبهه مخالف سینمای انقلاب درحال انجام آن است، آن ها به غیر از پرورش سینماگر و فیلمساز، بهترین امکان را برای فیلمسازی برایش فراهم می کنند، سپس با حمایت و نگاه ویژه ای که قطعا جهت دار است ایشان را حمایت می کنند و آن وقت جبهه خود را با ورود یک و چند فیلمساز مسلط و جایزه بگیر قدرتمند تر می کنند. آن ها دارند به سرعت کار می کنند و در همه حوزه های سینما همین طور هستند.

بهمنی در بخش دیگری از صحبت هایش در ارتباط با روند تولید فیلم های دفاع مقدس گفت: ما نباید همه ظرفیت سینمای انقلاب و دفاع مقدس را خرج یکی دو فیلم خاص و سفارش شده بکنیم. این حق همه فیلمسازان در این حوزه است که از این بودجه بهرمند شوند. به همین نسبت باید بودجه ای جدا از سهم سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای کارهای خاص که در آن ها عموما نام شخص هم مطرح است اختصاص یابد. به عنوان مثال کار اخیر آقالی حاتمی کیا که بسیار هم فیلم خوبی است می توانست در این بودجه دیده شود. همانند فیلم «محمد» آقای مجیدی که با عنایت و تأکید رهبری از جایی دیگر تخصیص بودجه شد.

این طور است که در فضای سینمای ارزشی عدالت رعایت می شود و همه با هر توانی می توانند از بیت المال بهرمند شوند. و البته تولیدات متنوع و بیشتری هم خواهیم داشت.

ما اگر به بیانات مقام معظم رهبری هم نگاه کنیم می بینیم که فوق العاده ظرفیت های باالقوه ای در این حوزه وجود دارد، موضوعات مهم و ارزشی که عملا روی زمین مانده است، خب این ها باید توسط چه کسانی کار شود. نمی توانیم دست روی دست بگذاریم که دشمن آن را تحریف کرده یا تغییر دهد. باید برای خودمان فرصت بسازیم و این امکان دست متولیان سینمای ارزشی و انقلابی است که آن را در اختیار همه نیروهای خود به مساوات تقسیم کنند.

حالا اگر شرایط برای ساخت یک پروژه ای خاص و گران بها فراهم شد نباید سبب از بین رفتن فرصت های دیگر شود، باید بخش و بودجه جدایی برای آن تعریف شود که نگران بازگشت سرمایه هم نباشد چون تولید خود این اثر یک سرمایه ملی و دولتی است.

کارگردان فلیم گلوگاه شیطان افزود: من به یاد دارم که در گذشته به عنوان مثال در سال ۷۶ فقط ۲۴ فیلم تولید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود. اما این روند با تغییر دولت سیر نزولی پیدا کرد و مدام افت کرد. ما اگر قرار است بر مبنای مطالبات رهبری پیش برویم باید خلاف این جریان حرکت کنیم، نباید مانع تراشی کنیم. متأسفانه اکنون نه در انجمن بلکه در موسسات دیگر هم که متولی سینمای انقلاب هستند مانع تراشی می شود و بجای اینکه فرصت های بیشتر و متنوع تری در اختیار فیلمسازان این حوزه قرار داده شود، موانع بیشتر می شود. ما اگر موانع را برداریم و کار را آسان تر کرده و با همت بیشتر جلو ببریم مطمئنا می توانیم به همان دوران از لحاظ قدرت و کیفیت تولید برسیم.

بهمنی همچنین در ارتباط با نسل جوان سینمای انقلاب ابراز نگرانی کرد و افزود: ما اگر فرصت در اختیار جوانان انقلابی در حوزه خودمان قرار ندهیم، این نیروها را از دست میدهیم. آن ها سوخت می شوند، تحلیل می روند و یا به جریانات دیگری سوق پیدا می کنند که خاستگاه اصلی آن ها نیست. این فضا باید مدیریت شود.

نباید اینطور باشد که برای تولیدات ویژه ای نظیر آثار فاخر بزرگان سینمای ما همانند آقای طالبی یا حاتمی کیا که به گردن ما هم حق بسیاری دارند فرصت جوان تر ها سوخت شود. باید به این بزرگواران عنایت ویژه ای شود، نه اینکه از سرانه بودجه ای که برای کل تولیدات سینمای دفاع مقدس و انقلاب در نظر گرفته شده هزینه شود. این صحیح نیست.

متأسفانه عاملی که نفس سینمای انقلاب و دفاع مقدس را گرفته است برخی مانع تراشی هاست که کار را عمدا برای فیلمسازان سخت می کنند. به نظرم باید اینطور باشد که اگر فیلمنامه ای که برای آن ماه ها و حتی سال ها پژوهش و نگارش انجام شده و در یک شورای مشخص هم نظرات مثبتی گرفته است، به مؤسسه ای ارزشی تحویل داده شد، باید برای گرفتن مشارکت در ساخت آن همت شود نه آنکه آنقدر شورای فیلمنامه یا شخص سد راه فیلمنامه تا ساخت کنند که بحث سلیقه ای و شخصی شود و در نهایت هم کار نفسش گرفته شده و بایگانی شود. ما اگر با همت عالی و اقدام و عمل وارد این حوزه نشویم قطع به یقین آسیب جدی از آن خواهیم خورد. کما اینکه تا الان هم این آسیب را خورده ایم ولی نمیخواهیم به روی خودمان بیاوریم.

وی ضمن گلایه از جریانی که باعث مهاجرت برخی سینماگران و عوامل سینما به خارج از کشور شده است اضافه کرد: چرا باید افرادی که سابقه حضور در سینمای انقلاب و دفاع مقدس را دارند و در این حوزه کار کرده اند میهن اسلامی را رها کرده و به شبکه «جم» بپیوندند؟ این برای تمامیت سینمای انقلاب و دفاع مقدس و متولیان آن بد است.

ما باید این نیروها را حفظ کنیم، باید دستشان را بگیریم. برای این نیروها زحمت کشیده شده است. ما باید سیستمی طراحی کنیم که مشکلات معیشتی سینماگران و فعالان سینمای انقلاب و دفاع مقدس در همین سیستم حل و فصل شود. مشکلات مسکن، بیمه و .... اگرچه سخت است و تشکیلات عریض و طویلی می خواهد اما شدنی است.

بهمنی در انتها ضمن تشکر از همه فعالان در سینمای انقلاب و دفاع مقدس افزود: من ایمان دارم وقتی نام مقدس و ملکوتی دفاع مقدس بر سر در یک مجموعه ای نقش می بندد همه اتفاق های خوب با توکل و همت عالی ممکن خواهد بود و دیر یا زود عملی خواهد شد، انشاالله.

ارسال نظرات