آیا روند کاهش نرخ سود متوقف می‌شود؟

عبور تورم ماهانه از خط قرمز دولت

برخلاف گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه اردیبهشت 95 را 0.9 درصد اعلام کرده است؛ رقمی که بیش از خط قرمز تعیین‌شده دولت برای اجرای سیاست‌های انبساط پولی و پیگیری روند کاهشی نرخ سود بانکی (یعنی 0.8 درصد) است.
کد خبر: ۸۶۸۲۹۱۰
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک مرکزی گزارش تورم اردیبهشت ماه 95 را منتشر کرد. در گزارش منتشر شده دو نکته اصلی وجود دارد، اول افزایش 0.9 درصدی نرخ تورم اردیبهشت نسبت به ماه قبل و دیگری روند متفاوت تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار.


بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، تورم اردیبهشت نسبت به ماه قبل از آن در حالی 0.9 درصد افزایش یافته که در گزارش مرکز آمار تورم اردیبهشت نسبت به ماه قبل از آن 0.4 درصد کاهش یافته بود که اتفاقی کم‌نظیر به حساب می‌آمد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اما نکته قابل توجه دیگر این است که زمانی که دولت در پاییز پارسال سیاست‌های انبساطی ضدرکودی خود همچون کاهش نرخ سود بانکی را در پیش گرفت، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور تورم ماهانه 0.8 درصدی را به عنوان سقف تورم قابل تحمل برای دولت معرفی کرده و گفته بود اگر نرخ تورم ماهانه بیش از 0.8 درصد افزایش یابد، بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود را متوقف خواهد کرد.

وی گفته بود: بانک مرکزی اختیار دارد «با حفظ سقف تورم 0.8 درصد در ماه» از طریق بازار بین بانکی در جهت کاهش نرخ سود اقدام به افزایش حجم پول کند و ‌به جای اقدام اداری، به ‌صورت تعادلی این تغییر را ایجاد کند. این چارچوب نشان دهنده آن است که در محدوده «خط قرمز تورم تعیین شده» زمین بازی برای تحرک بیشتر مهیا می‌‌‌شود. بنابراین حفظ مسیر هدف‌گذاری شده تورم همچنان ملاک و معیار است و نباید تغییر کند.



اما اکنون بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، نرخ تورم اردیبهشت 0.9 درصد افزایش یافته است. هرچند بررسی آمارهای تورم ماهانه در یک سال گذشته نشان می‌دهد که در آذرماه پارسال نیز نرخ تورم ماهانه از خط قرمز دولت عبور کرده، اما دولت در سیاست‌های پولی خود تجدید نظر نکرده است.

در همایش پولی و ارزی امروز هم که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، هر دو مقام ارشد دولتی بر کاهش مجدد نرخ سود بانک‌ها تاکید کردند. ولی‌الله‌سیف رئیس کل بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد که سیاست کاهش نرخ تورم که از سال گذشته کلید خورده بود، همچنان ادامه می‌یابد.

حال باید دید در حالی که نرخ تورم از محدوده تعیین شده فراتر رفته؛ آیا همچنان بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود را درپیش خواهد گرفت و یا بر اساس وعده نیلی، این بار این روند متوقف می‌شود؟

از طرفی مشخص نیست که چگونه نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار دو نرخ کاملا متفاوت است که یکی نشان‌دهنده افزایش تورم است و دیگری نشان‌دهنده منفی شدن آن.

بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه 12 ماه منتهی به اردیبهشت امسال را 7.3 درصد و نرخ تورم میانگین را 10.4 درصد اعلام کرده‌ است. نمودار زیر جزئیات نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی برای اردیبهشت 95 را نشان می‌دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظرات