مسئله تغییر كاربری زمین‌های كشاورزی به مسكونی اگر چه در همه جای كشور تهدیدی برای كشاورزی است اما در شمال كشور این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران است.
کد خبر: ۸۶۸۲۶۴۹
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران و به نقل از مشهدسر،وسوسه ویلاسازی بسیاری از زمین‌های كشاورزی شمال كشور را با چالش تغییر كاربری مواجه کرده است، به‌طوری‌که مدت‌هاست شالیزارها شكل و شمایل مسكونی به خودشان گرفته‌اند.

موضوع تغییر كاربری زمین‌های كشاورزی به مسكونی اگر چه در همه جای كشور تهدیدی برای كشاورزی است اما در شمال كشور این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

با وجود قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌های کشاورزی مصوب 1374 تاکنون برخورد جدی با این زمین‌خواران و واسطه‌گران سودجو نشده است و آنها همچنان به‌صورت قانونی یا غیرقانونی به معاملات و ساخت و سازهای خود ادامه می‌دهند.

البته در این بین کارشناسان معتقدند که راهکار اصلی در برخورد با این بحران در دست وزارت جهاد کشاورزی است، چراکه بیشتر این کشاورزان به دلیل عدم تخصیص یارانه مناسب به محصولات کشاورزی، بحران کم‌آبی، بالا بودن تعرفه‌های اولیه کشاورزی و همچنین پایین بودن ارزش این محصولات، سودای زمین فروشی و کسب درآمدهای راحت‌تر با سود بالاتر را در سر می‌پرورانند.

 



دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران طی گفت‌وگویی با اشاره به شکل‌گیری توریسم ویلایی در مازندران، اظهار کرد: این مسئله ضد گردشگری است و موجب شکل‌گیری معضل تغییر کاربری اراضی شده است.

وی با بیان اینکه هیچ کس جامعه مازندران را به عنوان یک جامعه صنعتی نمی‌شناسد، افزود: کشاورزی نیز در جایگاه بینابینی قرار دارد و این صنعت گردشگری است که می‌تواند این نقص را مرتفع کند.
 
بزرگ‌نیا با بیان اینکه معماری‌های ما هیچ تناسبی با معماری بومی ندارد، گفت: اگر بنا باشد روستاهای ما نمای شهری بگیرند، دیگر گردشگری روستایی معنایی نخواهد داشت.

 



مقداد نجف‌نژاد نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در چهار دوره مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین و مهمترین راه‌های جذب سرمایه و رونق اقتصادی تغییر کاربری اراضی است.

وی تصریح کرد: در تصویب و اجرای قانون تغییر کاربری اراضی نباید افراط و تفریط داشت چراکه این امر به ضرر مردم استان، مسافران و گردشگران تمام خواهد شد.

نجف‌نژاد با بیان اینکه مازندران و مناطق شمالی کشور نیاز دارند تا بخشی از سرمایه‌های کل کشور را به خود جذب کنند تا رونق بخش‌های مختلف اقتصادی در این استان با سرعت بیشتری شکل گیرد، خاطرنشان کرد: مازندران یکی از قطب‌های گردشگری کشور است که هنوز امکاناتی مانند هتل و مکان‌های تفریحی لازم برای گردشگر و توریست خارجی و داخلی ندارد.

نماینده مردم بابلسر و فریدوکنار در مجلس نهم اذعان کرد: به دلیل وجود چند استان پرجمعیت در کنار مازندران، به محض تعطیلی یکی دو روزه، جمعیت زیادی به این استان سراریز می‌شود و باید برای اسکان این افراد برنامه‌ریزی داشته باشیم و امکانات مناسب قائل شویم.

 



نجف‌نژاد ادامه داد: مازندران در سه بخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارای استعداد بالقوه‌ای است اما متاسفانه با ادامه کشاورزی به صورت سنتی برای جوانان اشتغال لازم فراهم نمی‌شود و در نتیجه نیاز به ایجاد فضاهای جدید در بخش‌های دیگری مانند گردشگری برای ایجاد اشتغال داریم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد: با طرح یک نقشه مهندسی شده باید بخش‌هایی از استان که اجازه ساخت شهرک‌های ویلایی و مجتمع‌های خدماتی و تفریحی وجود دارد، مشخص شود.

وی در پایان گفت: متاسفانه در این سال‌ها اعتدالی در این حوزه دیده نشد و برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای نیز برای ساخت ویلاها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود نداشته است که این امر موجب از بین رفتن بخشی از منابع طبیعی کشاورزی استان مازندران شده است.

به نظر می‌رسد در مازندران غلبه گردشگری بر کشاورزی دلیل مهمی برای تغییر کاربری اراضی در مازندران شده است. قطعا اقتصاد مشکل اصلی مردم است و این دولت است که باید با ورود به این مسئله و مرتفع کردن مشکلات کشاورزان، از تغییر اراضی کشاورزی جلوگیری کند.



انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها