خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های جدید آموزشی گفت: با توجه به بازنگری در برنامه‌ریزی‌‌های آموزش عالی کشور، باید این کار در سطح استان نیز انجام و بدون توجه به مسائل سیاسی، تصمیمات بهینه کارشناسی و مدیریتی لازم از کمیته توسعه آموزش عالی استان خارج شود.
کد خبر: ۸۶۸۲۵۴۰
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری بسیج منطقه خوزستان، امید حاجتی در کارگروه آموزش عالی استان که امروز، چهارم خردادماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد،اظهار کرد: باید یک نگاه هم‌افزایی داشته باشیم که چگونه می‌توان خروجی‌های مناسب‌تری در سطح استان و کشور ایجاد کرد.

وی افزود: با توجه به ضرورت بازنگری در برنامه‌ریزی‌‌های آموزش عالی کشور، باید این کار در سطح استان نیز انجام و بدون توجه به مسائل سیاسی، تصمیمات بهینه کارشناسی و مدیریتی لازم از کمیته توسعه آموزش عالی استان خارج شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: اگر چنین مجموعه‌ای بخواهد تشکیل شود، لازم است در ابتدا اهداف و اولویت‌ها مشخص شوند؛ همچنین نباید به ملاحظات سیاسی توجه کرد و باید واقع‌بین بود چراکه وظیفه‌ی اصلی آموزش عالی استان پاسخ‌گویی به نیازهای استان است. شاید باید رویکردها به سمت توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای تغییر کند.

حاجتی با بیان این‌که یکی از ظرفیت‌هایی که به میزان زیاد در استان خوزستان وجود دارد زمینه‌ی گردشگری است، گفت: حوزه گردشگری، 2.6 درصد از اشتغال ملی را شامل می‌شود در حالی که فقط 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی در کشور مربوط به این بخش است، یعنی می‌توان این بخش را به‌نوعی موتور تولید اشتغال دانست.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از زیرشاخه‌های گردشگری مانند صنایع دستی، ارزش افزوده تولیدات بسیار بالاست. سهم این بخش در صادرات کشور حدود 1.7 درصد است که صادرات آن در تولید ناخالص نزدیک به همین سهم است. سهم گردشگری در دنیا در تولید ناخالص جهانی 10 درصد است و به عبارت دیگر ما به‌طور متوسط می‌توانیم چند برابر به این ظرفیت بپردازیم؛ همچنین کشور ایران از نظر جاذبه های تاریخی رتبه 9 بین کشورهای جهان را دارد اما با توجه به تفاوت‌های فرهنگی ایران با بسیاری از کشورها، آیا توانسته‌ایم که فقط تقاضای کشورهای مسلمان را پاسخ دهیم؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های جدید در برنامه‌ریزی آموزشی، عنوان کرد: اگرچه علوم پایه لازم و ماهیت دانشگاه است، نباید به شکل سنتی عمل کنیم.

حاجتی با اشاره به کمیته توسعه آموزش عالی استان خاطرنشان کرد: برای تشکیل چنین کمیته‌ای برگزاری جلسات متعدد لازم است و تنها دانشگاهیان نیستند که باید در این جلسات حضور داشته باشند و باید تمام افرادی که حرفی برای گفتن دارند و فعالان بخش خصوصی نیز حاضر باشند تا نظر آن‌ها را نیز بدانیم و در آموزش عالی عرضه‌محور برخورد نکنیم چراکه وضعیت کنونی و ظرفیتها، صندلی‌های خالی و توسعه‌ی بی‌رویه کمی آموزش عالی در مراکز دولتی و غیردولتی، نتیجهعرضه‌محوربودن است. باید نظر ذی‌نفعان خروجی آموزش عالی را نیز جویا شویم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها