خبرهای داغ:
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی:

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند حکومت اسلامی است

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: برای ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمند ابزاری مانند حکومت اسلامی هستیم.
کد خبر: ۸۶۸۲۲۶۷
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

حجت‌الاسلام‌ داوود رنجبران در همایش ملی تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران که در دانشگاه این شهر برگزار شد اظهار داشت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیاز به تشکیل حکومت بر مبنای اسلام و ایجاد ساختار و نهادهایی بر مبنای تفکر اسلامی است.

وی ادامه داد: برای تحقق چنین تمدنی باید به گذشته و آینده توجه کرد زیرا هنگامی به گذشته نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که پیامبر تا زمانی که در مدینه نهادهای حکومتی ایجاد نکرد موفق به اجرای اندیشه‌های تمدن اسلامی نشد.

رنجبران افزود: البته نظام‌سازی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است اما باید با تلاش به دنبال امت واحده اسلامی بر پایه دین، عقلانیت، علم و اخلاق بود که لازمه آن توجه به تحقق حاکمیت اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی عنصر دانش را در ایجاد تحقق تمدن نوین اسلامی لازم دانست و بیان داشت: تمدن زمانی ساخته می‌شود که تولید دانش بومی اتفاق افتد که در حال حاضر ما در جمهوری اسلامی در برخی از رشته‌ها توانستیم در این امر موفق عمل کنیم.

رنجبران ادامه داد: با نگاهی در تاریخ تمدن اسلامی به این نتیجه می‌رسیم که تلاش‌های امامانی مانند امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) در تربیت دانشجویان و طلاب به صورتی کیفی و کمی در راستای پایه‌گذاری تمدن اسلامی نقش بارزی داشته است به‌گونه‌ای که اگر ما به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم باید توجه ویژه‌ای به بحث تولید علم داشته باشیم.

معاون پژوهش و آموزش نهاد رهبری در ادامه عنصر امنیت را به‌عنوان یکی دیگر از عناصر مهم ایجاد تحقق نوین اسلامی معرفی کرد و بیان داشت: تمدن بدون امنیت هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد و حتی حکومت اسلامی و تولید دانش نیز در سایه امنیت معنا پیدا می‌کند.

رنجبران به وضعیت امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: امروز به برکت رشادت‌های فرزندان این مرزوبوم درعین‌حال وضعیت نامطلوب منطقه شاهد امنیت پایدار در جمهوری اسلامی هستیم و امیدواریم این امنیت زمینه‌ساز ایجاد تمدن مدنظر ما شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی یکی دیگر از زمینه‌های ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی را مبحث آزاداندیشی دانست و خاطرنشان کرد: همان‌طور که درگذشته ما شاهد مناظره‌های علمی ائمه با دانشمندان زمان خود برای گسترش علم بوده‌ایم امروز نیز باید زمینه را برای استفاده از نظرات گوناگون با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشیم و تأکید مقام معظم رهبری بر کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی گواهی بر این امر است.

وی در پایان با گلایه از کمبود منابع در برخی مباحث، خواستار تلاش اندیشمندان در رفع این کمبودها شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار