خبرهای داغ:

گروه فولادمبارکه با ظرفيت توليد 11ميليون تن آهن اسفنجي، بزرگترين توليدکننده جهان

نخستين گردهمايي مديران ايميدرو در سال 95 با محوريت " برنامه ها و چشم انداز معدن و صنايع معدني در اقتصادمقاومتي " به ميزباني فولاد مبارکه برگزار گرديد.
کد خبر: ۸۶۸۲۱۰۶
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، در اين گردهمايي رييس هيأت عامل ايميدرو به تشريح برنامه ها و چشم انداز معدن و صنايع معدني در اقتصاد مقاومتي پرداخت و مديران عامل شرکت ها و مجريان طرح هاي ايميدرو نيز به ارائه اهدف و برنامههاي مجموعههاي خود در سال 95 پرداختند.

در اين گردهمايي مديرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان ضمن خوشامدگويي به حضار با اشاره به شرايط فولادمبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه بزرگترين توليدکننده ورق هاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا است که با سهم بيش از 50 درصدي در کشور و 22 درصدي در خاورميانه و شمال آفريقا توانسته بخش عمده اي از نياز بازار داخل و خارج را تأمين نمايد.

سبحاني فولادمبارکه را بزرگترين توليدکننده آهن اسفنجي در جهان با ظرفيت بيش از 11ميليون تن در سال خواند و افزود: ارزش فعلي گروه فولادمبارکه معادل 200 هزار ميليارد ريال است که به عنوان بزرگ ترين شرکت بورسي نيز شناخته شده است و توانسته سهم يک درصدي توليد ناخالص داخلي و سهم 5 درصدي در توليد ناخالص ملي در بخش صنعت را از آن خود نمايد.

مديرعامل فولادمبارکه، اين شرکت را تنها شرکت فولادي خواند که به صورت زنجيره اي از سنگ معدن تا محصول نهايي در حال فعاليت است و افزود: فعاليتهاي متعدد و مهمي تاکنون در اين بنگاه صنعتي صورت گرفته اما برخي از مهمترين فعاليتهايي که در مدت اخير با همکاري و همدلي کارکنان فولادمبارکه به آن دست يافتيم را ميتوان چنين برشمرد: توسعه سبد محصولات در راستاي پاسخگويي به نياز خودروسازان و صنايع نفت و گاز در محيطهاي ترش و شيرين و همچنين اجراي طرحهاي توسعه با ساخت و بهره برداري واحدهاي فولادسازي مانند هرمزگان ، فولادسپيد دشت و .... البته در همين راستا توسعه ظرفيت هاي گروه فولادمبارکه با امضاي سه قرارداد در سفر رييس محترم جمهور به رم شامل توسعه فولادهرمزگان، فولادسپيد دشت و خط دوم نورد گرم از ديگر فعاليتهاي مهمي است که در فولادمبارکه محقق گرديده است.

دکترسبحاني توليد و فروش حدود 10 ميليون تن فولادهاي ويژه در طي 10 سال گذشته را يکي ديگر از فعاليتهاي مهم فولادمبارکه ذکر کرد و ادامه داد: با امضاء سند همکاري با شرکت فولاداکسين و توليد ورق هاي خاص توانستيم قطع وابستگي به ورق هاي مورد نياز صنعت نفت و گاز در کشور را شاهد باشيم، علاوه بر اين با توليد ورقهاي آج دار و رنگ چروک به سوي توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر نيز رفته ايم.

سبحاني درآمد فولادمبارکه از محل فروش محصولات خود را از سال 82 تاکنون قابل توجه خواند و گفت: در سال 93 با 10 هزار ميليارد تومان بيش از همه سالهاي گذشته درآمد کسب کرديم و در سال 94 به دليل رکود بازار داخل و افت قيمتهاي جهاني فولاد با کاهش 19درصدي فروش مواجه شديم تا جاييکه بازار جهاني با افت 60 درصدي قيمت ورق از 550 دلار به 260 دلار رسيد که در داخل هم مجبور شديم با توجه به انجام واردات کاهش قيمت و کاهش درآمد داشته باشيم در حالي که هزينهها افزايش داشته است.

وي درباره فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: در طي سالهاي پس از بهره برداري، ميزان فروش محصولات 70 ميليون تن در بازار داخل و 16 ميليون تن در بازار خارج بوده که ارزش اين فروش بالغ بر 35 ميليارد دلار ميباشد که با صادرات حدود 16 ميليون تن محصولات فولادي از ابتدا تاکنون باعث ارزآوري بيش از 6.5 ميليارد دلار براي کشور شده ايم و برند فولادمبارکه توانسته در بازارهاي جهاني تثبيت شود.

سبحاني ادامه داد: يکي از مواردي که به ناروا به فولادمبارکه تهمت زده ميشود خشک شدن زايندهرود است ولي سهمي که فولادمبارکه از برداشت آب زاينده رود داشته 29 ميليون مترمکعب بوده که حدود يک درصد سهم آبريز زايندهرود است. در واقع مصرف آب فولادمبارکه 3 صدم درصد از آب قابل استحصال کل کشور و 16 درصد آب مصرفي فولادسازان داخلي است در صورتيکه حدود 50 درصد فولاد توليدي در کشور تنها در فولادمبارکه توليد ميشود.

دکتر سبحاني با اشاره به کاهش مصرف آب در فولادمبارکه گفت: با اقداماتي که در شرکت فولادمبارکه انجام شده توانستيم براي توليد هر تن فولاد، ميزان مصرف آب را 68 درصد نسبت به طراحي اوليه کاهش دهيم يعني از 16.6 مترمکعب بر تن به رقم 5.33 مترمکعب بر تن برسانيم که همين رقم در يک شرکت توليدکننده فولادي مطرح در جهان مانند تاتااستيل 6 مترمکعب بر تن فولاد است و اين رقم کاهش مصرف آب در حالي عملي شده که طي 25 سال گذشته شاهد رشد توليد بودهايم و تمامي آب مصرفي در فرآيند توليد، دوباره مورد استفاده قرار ميگيرد.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنين در راستاي توجه به اقتصاد مقاومتي، درباره تأمين قطعات فولاد از داخل کشور اظهار داشت: کارخانه فولامبارکه توسط شرکتهاي اروپايي طراحي و راهاندازي شد که به منظور تأمين قطعات يدکي و مصرفي از داخل،گروهي با عنوان بومي سازي و مهندسي معکوس در فولادمبارکه شکل گرفت که مسئوليت اين را داشت که تمام اطلاعات و نقشههاي قطعات يدکي و مواد مصرفي را بررسي کنند تا در اختيار سازندگان داخلي قراردهيم و نتيجه اين اقدامات اين شده که با سعي و تلاش مجدانه کارکنان فولادمبارکه از سال 1390 موضوع بوميسازي و استفاده از توان سازندگان داخلي در فولادمبارکه قوت گرفت تا جاييکه توانستيم در سال 94 بيش از 82 درصد از قطعات مورد نياز فولادمبارکه را از توليدکنندگان داخلي تأمين کنيم که اين امر با تکيه بر تجارب مديران داخلي کشور و همت توليدکنندگان عملي شده است و صرفه جويي حاصل از بومي سازي قطعات يدکي و تجهيزات به صورت تجمعي در فاصله 81 تا 94 به بيش از 2000 ميليارد تومان بالغ گردد.

مديرعامل فولادمبارکه چالش هاي پيش روي اين بنگاه صنعتي در مسير توسعه را قابل تأمل خواند و تصريح کرد: با اينکه فولادمبارکه همواره بر بهرهوري و استفاده بهينه از منابع تأکيد دارد اما همچنان اين واحد صنعتي با چالشهايي روبرو است که دست يابي به اهداف از پيش تعيين شده را با سختي همراه ميسازد. تأمين حاملهاي انرژي مانند آب، گاز و برق، تأمين سنگ آهن و گندله مورد نياز داخلي، تأمين منابع مالي ارزان قيمت مورد نياز جهت اجراي طرح هاي توسعه و محدوديت در زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي، جاده اي و دريايي و اسکله ها از جمله مواردي است که در کنار هزينه هاي مالي سنگين فولادسازان کشور در حدود 3 هزار ميليارد تومان در سال باعث شده تا پيمودن مسير توسعه را با سختي همراه سازد.

سبحاني روند بهبود بهره وري منابع انساني جهت رسيدن به رقباي جهاني که به عنوان الگو از آنها ياد ميکنيم را مهم دانست و افزود: استاندارد اين بهره وري در دنيا 1050 تن فولاد به ازاي هر نفر است در صورتي که اين رقم در فولادمبارکه 385 تن به ازاي هر نفر است که اميدواريم با راهاندازي طرح هاي توسعه و افزايش ظرفيت توليد، چالش تورم نيروي انساني را برطرف کنيم تا به استانداردهاي جهاني نزديک شويم.

بنا بر اين گزارش دکترمهدي کرباسيان، معاون وزيرصنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در گردهمايي مديران ايميدرو با اشاره به اينکه توليدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنايع معدني در اقتصاد مقاومتي است گفت: صادراتي شدن توليدات معدني و صنايع معدني از راهبرد هاي اساسي اين بخش در اقتصاد مقاومتي محسوب مي شود.

کرباسيان با تأکيد بر مطلب فوق تصريح کرد: در سال گذشته چنانچه شاهد صدور 4.2 ميليون تن فولاد نبوديم، اين صنعت در کشور به شدت دچار بحران مي شد و اين در حالي است که قيمت جهاني توليدات اين بخش با افت بيش از 50 درصدي همراه شده بود. سال گذشته بحران عميق بخش معدن و صنايع معدني وجود داشت که همچنان گريبانگير صنعت فولاد هست. مشکلات جهاني سبب شده بسياري از کارخانه ها با نيمي از ظرفيت توليد فعاليت کنند اما ايران توانست با رويکرد صادراتي در صنعت فولاد که زنجيره بالايي از محصولات را در برمي گيرد بخش زيادي از چالش ها را پشت سربگذارد.

وي افزود: بخش معدن و صنايع معدني نقش پررنگي در اقتصاد مقاومتي دارد و بايد بتواند به وظايف خود براي اعتلاي اين حوزه از اقتصاد ملي عمل کند. سال گذشته با هزار ميليارد تومان کسري بودجه مواجه بوديم اما کميته نقدينگي اين سازمان با پايش هاي هفتگي که انجام ميداد توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزريق اعتبار و نقدينگي به طرح ها ادامه دهد به طوري که هيچ طرحي دچار رکود و توقف نشد. پروژهها حرکت کرد و سرعت گرفت وهيچ پروژه اي به دليل مشکلات مالي متوقف نشد تا جاييکه با همه کاستيها ايميدرو توانست موفق باشد. درواقع ايميدرو نسبت به سال 92 پيشرفت قابل توجهي داشت و شرکتهاي وابسته هم توانستند خود را بازسازي کنند .

کرباسيان يادآور شد: سال گذشته با توجه به وجود تحريم ها، نه تنها براي صنعت، بلکه براي کشور سال سختي بود.

رييس هيأت عامل ايميدرو، تحرک در طرح ها و گشايش هاي مالي را از نتايج برجام توصيف کرد و اظهار داشت: در حالي که تا پيش از برجام، شرکت هاي صاحب نام خارجي حاضر به پاسخ دادن به تقاضاي طرف هاي ايراني نبودند اما پس از آن رويداد، طرف هاي خارجي دست همکاري به سوي ايران دراز کردند که نتيجه آن نيز امضاي تفاهمنامههاي سرمايه گذاري و همکاري با شرکتهاي بزرگ جهاني بود.

مديرعامل ايميدرو، اين امر را از حمايت هاي مردم و رهبري معظم انقلاب و زحمات دولت دانست و گفت: اخيراً در سومين نشست اقتصادي ايران و اروپا که در زوريخ سوييس انجام شد، بانکهاي اروپايي آمادگي خود را براي تأمين اعتبار پروژههاي ايران اعلام کردند هر چند در آينده شاهد گسترده شدن اين روابط خواهيم شد.

کرباسيان درباره عملکرد ايميدرو در سال 94 گفت: توسعه فعاليت هاي اکتشافي، از اقداماتي است که کمک فراواني به افزايش فعاليت هاي معدني در راستاي اقتصاد مقاومتي مي کند. به گفته وي، همکاري بخش معدن با سازمان انرژي اتمي که در بيش از 4 دهه اخير بي سابقه بوده در سال گذشته عملي شد و يکي از ثمرات آن، کشف 6 عنصر نادر خاکي در محدوده ايران مرکزي است.

وي ادامه داد: 11برابرشدن سرمايه بيمه سرمايهگذاري فعاليت هاي معدني و رسيدن به سرمايه 110ميليارد توماني اين نهاد پشتيبان معدن، از ديگر اقدامات سال قبل است.

کرباسيان در اين باره گفت: حمايت از شرکت هاي کوچک و متوسط معدني از جمله نقش هايي است که اين صندوق در مسير اقتصاد مقاومتي بر عهده دارد.

رييس هيأت عامل ايميدرو افزود: در سال 95 نيز علاوه بر توسعه فعاليت هاي اکتشافي، طرحهاي استاني فولاد به مرور وارد مدار توليد مي شوند. همچنين فعال شدن طرح توليد کنسانتره و سرباره تيتانيوم که از دهه هاي گذشته بر جاي مانده نيز از برنامههاي امسال است.

کرباسيان تصريح کرد: در سال جاري، ارزش طرحهايي که راه اندازي خواهد شد به 680 ميليون دلار مي رسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار