عضو انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه تاکنون به این روشنی عمق فساد ربوی را در سیستم بانکی ندیده بودیم، گفت: بانک‌ها برای پوشاندن سوءمدیریت‌ خود با کاهش نرخ سود مخالفت می‌کنند که سبب از رونق افتادن کسب و کار شده است.
کد خبر: ۸۶۸۱۵۷۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا فریوری  با بیان اینکه دستیابی به اقتصاد مقاومتی با نظام بانکی فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: برای تحقق این هدف باید تحول چشمگیری در سیستم بانکی ایجاد شود تا بتوانیم از طریق تولیدات داخلی به اقتصاد مقاومتی برسیم.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد تناسب بین نرخ سود سپرده و نرخ تورم، افزود: هر رقمی که بالاتر از نرخ تورم برای سود بانکی تعیین شود، ضد تولید خواهد بود و به ضرر اقتصاد کشور است.

فریوری با اشاره به صف طولانی موجود برای دریافت تسهیلات بخش تولید، گفت: این صف طولانی به دلیل نیاز واحدهای تولیدی و غیرتولیدی به نقدینگی ایجاد شده، در حال حاضر نرخ سود بانکی در مقایسه با نرخ تورم طوری است که به فعالیت‌های بانکی ماهیت غیراسلامی و ربوی می‌دهد و همین موضوع انگیزه تولید را از بین می‌‌برد.

به گفته وی،‌نرخ سود بانکی در شرایط فعلی این علامت را به فعالان اقتصادی می‌دهد که به جای انجام فعالیت‌های تولیدی و مولد، سرمایه خود را در بانک بگذارند و سود آن را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: نرخ سود بالای بانکی به تدریج باعث تعطیلی فعالیت‌های تولیدی و کسب و کار خواهد شد.

عضو انجمن لوازم خانگی ادامه داد:‌ افرادی که سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند نه گرفتاری مالیاتی دارند و نه مشکل تأمین مواد اولیه، بلکه ماه به ماه سود پول خود را بدون دردسر از بانک می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در شرایط رکود نرخ سود سپرده را نیم تا یک درصد پایین‌تر از نرخ تورم تعیین می‌کنند تا سرمایه‌ها در بخش‌های مولد به حرکت درآید،‌ گفت: این در حالی است که هم اکنون سود بانکی با اختلاف 10 درصدی نسبت به تورم نقطه به نقطه پرداخت می‌شود و این موضوع باعث ایجاد رکود در بخش‌های تولیدی شده است.

وی تأکید کرد: تاکنون به این روشنی و شفافی عمق فساد ربوی را در سیستم بانکی ندیده بودیم و این در حالی است که ربا به معنی جنگ با خدا است و باعث بیکاری و فساد در کشور می‌شود.

به گفته فریوری، سپرده‌گذاری در بانک‌ها باعث شده تا کسب و کار از رونق بیفتد و فعالیت‌های تولیدی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانکها به دلیل رانت و یا سوء مدیریت‌ مقابل کاهش نرخ سود بانکی مقاومت می‌کنند، زیرا از طریق پرداخت سودهای بانکی بالا می‌توانند ضعف مدیریت خود را پوشش دهند.

وی ادامه داد: بانک‌های ایرانی باید با نرخ سود پایین فعالیت داشته باشند تا مشخص شود که آیا توان رقابت با بانک‌های جهانی را دارند یا خیر.

ارسال نظرات