خبرهای داغ:
خرمشهر مقاوم كه پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت
کد خبر: ۸۶۸۱۵۰۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
چه زیباست از حماسه‌ها سخن گفتن، چه زیباست از دلاوری‌ها و ایثارگری‌ها نوشتن و چه پر معناست لحظاتی که در تکریم آن حماسه‌ها و دلاوری‌ها و ایثارگری‌ها گذراندن.

به راستی غایت عشق و بندگی را باید در چه دید. عبادت، اخلاص، تقوا، عشق، عبودیت، تواضع،‌ فروتنی، ایثارگری، دلاوری، شجاعت، شهامت و عروج... تماماً در یک جا جمع شدند و در یک دوران متبلور شدند، آن هم دورانی پر از عشق و ایثار و حماسه  که موجب مانایی این برگ تاریخ از این مرز و بوم شد.

امروز سوم خردادماه، مصادف با سالروز یکی از حماسه‌های عظیم و پر شور و نشاط آن دوران عشق و ایثار است و در آن چنان شور و شعفی در دل ملت ایران رخنه کرد که موجب تغییر معادله‌های جنگ شد.

در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ بود که خرمشهر که در آن زمان به خونین شهر شهرت یافته بود، به‌طور کامل از لوث دژخیمان بعث عراق آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

آزادسازی پس از ۵۷۸ روز اسارت

بدین ترتیب این شهر مقاوم كه پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیكره پاك آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر شد.

بیت‌المقدس، نام عملیاتی بود که در طی آن این حماسه  عظیم رقم خورد. عملیاتی با رمز «بسم‌الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاسم الجبارین، یا علی‌ بن‌ابیطالب» در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شده بود سرانجام در چنین روزی به ثمر نشست. گرچه شهدای عزیز و بیشماری را در این راه تقدیم کردیم، اما حلاوت این پیروزی آن‌قدر شیرین بود که روحیه‌ای بس بزرگ و عظیم در روح این ملت دمیده شد.

در ادامه این گزارش، سخنان دو تن از سرداران و یادگاران دوران ۸ ساله دفاع مقدس را می‌خوانیم که خود در این عملیات حضور داشته و نکاتی را درباره حماسه عظیم آزادسازی خرمشهر را بیان می‌کنند.

بیت‌المقدس بزرگترین عملیات به لحاظ وسعت منطقه‌ای بود

سردار احمد عبدالله‌زاده، یکی از یادگاران این حماسه درباره عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر این چنین گفت: «عملیات بیت‌المقدس از نظر وسعت منطقه که شامل ۹۰۰۰ کیلومتر مربع و از اهواز تا خرمشهر را دربرمی‌گرفت، بزرگترین عملیات دوران مقدس محسوب می‌شود».
وی به نقش رزمندگان فارس در آن دوران  اشاره کرد و گفت: بعد از این عملیات بود که تیپ‌های استان فارس شامل دو تیپ شهید دستغیب و ۲۲ بهمن شکل گرفت چرا که در ابتدای جنگ، نیروهای نظامی ما سازماندهی شده نبودند و هر کدام از شهرستان‌ها دارای گردانی بسته به ظرفیت‌های خودشان بودند.

عبدالله‌زاده ادامه داد: لشکریان اسلام بعد از یکسال از آغاز جنگ، کم کم ساماندهی می‌شوند و در زمان عملیات ثامن‌الائمه که منجر به شکستن حصر آبادان شد، نخستین یگان‌های ما در قالب گردان شکل گرفتند و از استان فارس نیز گردان‌های متفاوت ۲۰۰ و یا ۴۰۰ نفره شکل گرفته و به جبهه‌ها اعزام شدند.

شهید دستغیب و ۲۲ بهمن، تیپ‌های اولیه استان فارس بودند

وی اضافه کرد: البته باید گفت که گردان‌ها و لشکریان ما تا زمان عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، شکل آن چنانی نداشت و بعد از این عملیات بود که تیپ‌های استان فارس شامل دو تیپ شهید دستغیب و ۲۲ بهمن شکل گرفت. بعد از عملیاتی که عراق در چذابه انجام داد و بسیاری از رزمندگان استان فارس در آن مرحله شهید شدند، دستور تأسیس تیپ رسمی امام سجاد(ع) اعلام

شد و این تیپ در عملیات فتح‌المبین به عنوان تیپ سازمانی فارس نخستین شکل خود را گرفت.
این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه شرایط ابتدایی وقوع جنگ را توصیف کرد تا به آغاز عملیات بیت‌المقدس برسد و ادامه داد: در نخستین سال آغاز جنگ تحمیلی یعنی در سال ۱۳۶۰ تقریباً برتری نسبی با عراق بود و هنر رزمندگان ما این بود که لشکریان عراق را بدون هیچ امکاناتی متوقف کنند و اجازه تسلط آنان را بر سرزمین‌های کشورمان ندهند زیرا در تمام خطوط مرزی ما با عراق رخنه ایجاد شده بود و عراق تلاش کرده بود تا در عرض چند روز کل ایران را فتح کند.

وی گفت: بعد از گذشت یکسال صحنه جنگ تغییر کرد و عملیات‌های ما شروع شد به طوری که عمده فعالیت‌ها و عملیات‌ها بعد از یکسال ابتدایی جنگ انجام شد.عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ منجر به آزادسازی خرمشهر شد. یعنی ما در سال دوم جنگ توانستیم یک شهر از کشورمان را که به تصرف عراق درآمده بود آزاد کنیم در حالی که در جنگ‌های مختلف دنیا، کشوری که به آن حمله شده است، شاید چند سال طول بکشد تا بتواند به نقطه مقابله به مثل با دشمن خود برسد».

انتقاد از بروز برخی غفلت‌ها درباره عملیات بیت‌المقدس

عبدالله‌زاده همچنین از بروز غفلت‌ها درباره عملیات بیت‌المقدس انتقاد کرد و گفت: بزرگترین عملیات و همچنین عملیاتی که مقداری مهجور مانده، همین عملیات بیت‌المقدس است؛ متأسفانه ما هفته دفاع مقدس خود را به جای اینکه در سالروز این عملیات که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، جشن بگیریم در روزی که عراق به کشور ما حمله کرد، جشن می‌گیریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها