رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامسر گفت: ورود کالاهای ماشینی باعث از رونق انداختن نمدمالی این رشته کهن خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۸۱۳۷۵
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،حسین متاجی در گفت وگو با ایسنا گفت: نمدمالی از صنایع دستی قدیمی ساکنان غرب مازندران به ویژه شهرستان رامسر است که قدمت آن در این شهرستان به بیش از 250 سال می رسد و با وجود گذشت سال‌ها، این هنر همچنان پیوند خود را با باورهای بومی منطقه حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه تولید نمد به قدرت بدنی زیادی نیاز دارد،گفت:مردان عموما میراث دار این هنر به شمار می آیند.

متاجی مواد اولیه نمدمالی را پشم گوسفند برشمرد و ادامه داد:پشم گوسفند از مناطق جواهرده تهیه می شود و برای تولید نمد باید مراحل زیادی مانند پاک کردن پشم، حلاجی پشم، آبه تابی، نقش انداختن، کلک ریزی، قالب پیچی، قالب پازنی، خومه، لبه گذاری، لیقه زنی، مالش نمد، صاف کردن نمد و نهایتا شستشوی نمد را انجام داد.

مسئول میراث فرهنگی همچنین گفت که نمد رطوبت را عبور نمی دهد و پزشکان برای نشستن و خوابیدن افرادی که ناراحتی رماتیسم دارند نمد توصیه می کنند.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در حال حاضر تعداد 12 نفر در شهرستان رامسر در این رشته فعال هستند که با خلق آثار برجسته زینت بخش گنجینه های بزرگ و دیگر مراکز هنری جهان به شمار می روند.

این مسئول یادآور شد:دو نفر از هنرمندان شهرستان رامسر به نام های حاج یحیی شاهنظری و مرحوم علی حلاجیان از سازمان بین المللی یونسکو در رشته نمدمالی دارای مهر اصالت هنری هستند.

او با بیان اینکه بیشتر فعالان رشته نمد مالی در این شهرستان مسن هستند ،تصریح کرد: از این رو نیاز به آموزش نسل جدید احساس می شود چرا که ورود کالاهای ماشینی باعث از رونق انداختن این رشته کهن خواهد شد و در حال حاضر در منطقه پشت سو جواهرده، شهرک نمدمالی وجود دارد که در ایام بهار و تابستان بیشتر فعال هستند.



انتهای پیام/ع


ارسال نظرات
پر بیننده ها