رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

کشت گل محمدی در 6 هکتار از حوزه آبخیز «قزل‌تپه»

6 هکتار از حوزه آبخیز «قزل‌تپه» در استان زنجان، گل محمدی کشت می شود.
کد خبر: ۸۶۸۱۲۵۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان کشت گل محمدی در 6 هکتار از حوزه آبخیز «قزل‌تپه» در این استان خبر داد و گفت : درآمد ناشی از کشت این گونه بسیار چشمگیر است.

محمدرضا گل‌محمدی افزود: تغییر اقلیم از یک سو و ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از سوی دیگر ایجاب می‌کند تا در روش‌های سنتی و قدیمی به کار رفته در حوزه منابع طبیعی تجدیدنظر شود .

وی با بیان اینکه به منظور سازگاری مردم و بهره‌برداران با شرایط جدید و پذیرش الگوها و روش‌های به کار گرفته شده مطابق با شرایط فعلی بایستی برنامه‌ریزی‌های لازم به عمل آید، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌ها در قالب طرح «مدیریت جامع حوزه آبخیز» در استان زنجان در حال پیگیری است به طوری که به واسطه اجرای این طرح اقدامات انجام گرفته از سوی تمامی ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط به صورت کاملا هماهنگ و همسو با هم انجام اجرا شده و از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود .

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: با اجرای طرح «مدیریت جامع حوزه آبخیز » در استان زنجان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه آب، خاک، منابع طبیعی، کشاورزی، مسکن، راه و... هماهنگ با هم در یک منطقه ورود پیدا کرده و با اعمال نظرات کارشناسی و استفاده از نظرات اهالی حوزه آبخیز نسبت به رفع مسائل و مشکلات منطقه اقدام کرده و نهایتا ارتقای سطح معیشت خانوار و بهره‌بردار را منجر می‌شود .

گل‌محمدی عنوان کرد: در حال حاضر طرح «مدیریت جامع حوزه آبخیز» در استان زنجان در حوزه آبخیز قزل‌تپه با تهیه طرح در سال 93 آغاز شده و در طول این مدت با وجود عدم تزریق اعتبارات، اقدامات ترویجی آن در راستای ایجاد آمادگی در مردم در قالب نشست‌های مختلف، تشکیل تعاونی زنان، صندوق زنان و صندوق‌های خرد اعتباری انجام گرفته است .

این مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری در برخی اراضی و دیم‌زارهای دارای فرسایش شدید در روستای «آق‌بلاغ» واقع در حوزه آبخیز «قزل‌تپه» اقدام به کشت گل محمدی در سطحی بالغ بر 6 هکتار به صورت مزرعه ترویجی نمونه گل محمدی کرده‌ایم .

وی با اشاره به اینکه حوزه آبخیز «قزل‌تپه» در استان زنجان 6 روستا را شامل می‌شود، بیان داشت: در هر کدام از این روستاها با مشارکت اهالی اقدامات مختلفی در حال انجام است.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: در پروژه کشت گل محمدی در روستای « آق‌بلاغ» نهال توسط منابع طبیعی تامین شده و کشت و نگهداری پس از آن بر عهده خود بهره‌بردار بوده و درآمد ناشی از آن متعلق به بهره‌بردار است.

گل‌محمدی با اشاره به درآمدزایی گل محمدی از سال دوم پس از کشت تصریح کرد: درآمدزایی کشت و تولید گل محمدی بسیار چشمگیر است به طوری که در حال حاضر هیچ باغی به اندازه مزرعه گل محمدی درآمدزایی ندارد.

این مسئول عنوان کرد: گل محمدی جزو گیاهان دارویی و غذایی محسوب شده و از جمله گونه‌هایی است که مشتریان بسیاری در اقصی‌نقاط دنیا دارد و کارخانجات مختلف هم‌اکنون مشتری خوبی برای گل محمدی تولیدی بهره‌برداران هستند.

وی با بیان اینکه گل محمدی در اراضی دیم نیز قابلیت کشت و تولید دارد، خاطرنشان کرد: منتها در کشت دیم این گونه به منظور استقرار گیاه بایستی چند نوبت آبیاری شود ولی در سال‌های بعد بدون آبیاری نیز محصول خواهیم داشت.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه نهال گل محمدی فعلا در استان تولید نمی‌شود، بیان کرد: نهال گل محمدی که هم‌اکنون در اختیار بهره‌برداران استان قرار می‌گیرد توسط منابع طبیعی پایه‌های دارای اسانس بالا از مؤسسات تحقیقات خریداری شده و به طور رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

گل‌محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون کشت و تولید نهال گل محمدی در استان زنجان در دست اقدام است، اضافه کرد: برنامه‌های به اجرا گذاشته شده در حوزه آبخیز قزل تپه استان زنجان قابلیت اجرا در سایر مناطق و شهرستان‌های استان را دارد.

این مسئول هدف اصلی از اجرای طرح «مدیریت جامع حوزه آبخیز» در استان زنجان را ارتقای سطح معیشت مردم و بهره‌برداران دانست و متذکر شد: با اجرای این طرح قصد داریم سایر منابع درآمدی حوزه منابع طبیعی را به مردم معرفی کرده و آن‌ها را توجیه کنیم که از روش‌های دیگری به غیر از دامداری نیز می‌توان درآمدی به مراتب بیش‌تر کسب کرد.

ارسال نظرات