4 موضوع اقتصادی مورد بررسی در روز دوم سفر مودی به ایران

نخست وزیر هند نیز همانند بسیاری از مقامات دیگر کشورها که در تلاشند در پسا برجام روابط خود را با ایران بازسازی کنند به تهران سفر کرده و در روز دوم این سفر توسعه پروژه بندر چابهار مهمترین موضوعی است که هند و ایران به آن می‌پردازند.
کد خبر: ۸۶۸۱۲۵۶
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از لایومینت، نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز گذشته وارد تهران شد تا اجرایی شدن موضوعات مورد بحث بین دو کشور وارد فاز جدیدی شود.

روز دوم سفر مودی به تهران فاز عملیاتی این سفر محسوب شده و پیش بینی می شود 4 موضوع اقتصادی بیشترین توجه را در مذاکرات دو کشور به خود جلب کنند.

*توسعه بندر چابهار

مهمترین موضوعی که طی هفته های گذشته مرکز توجه دو کشور بوده است طرح توسعه بندر چابهار است.

هند به بندر چابهار به عنوان مسیری برای دور زدن پاکستان و دروازه ورود به آسیای میانه و اروپا نگاه می کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته انتقال کالاهای هندی از چابهار و ایران به اروپا حدود 40 درصد ارزانتر از دیگر مسیرها است.

پیشنهاد توسعه بندر چابهار از سال 2003 بین دو کشور گرم شده است اما پس از اعمال تحریم ها هند از این پروژه عقب نشینی کرد.

پیش بینی می شود طی امروز ایران و هند در زمینه آغاز اجرای فاز اول این پروژه که شامل ساخت 5 ترمینال و دو اسکله خواهد بود به توافق برسند.

قرار است هند در این بندر 200 میلیون دلار سرمایه گذاری کند که اکزیم بانک هند خط اعتباری 150 میلیون دلاری به اجرای آن اختصاص خواهد داد.

*توسعه راه ارتباطی ایران و افغانستان

توسعه راه ارتباطی ایران و افغانستان نیز برای هند اولویت داشته و دو کشور قرار است بر سر توسعه و ساخت راه ارتباطی چابهار-زاهدان-زرنج که ایران را به افغانستان متصل می کند مذاکراتی را انجام دهند.

هند در افغانستان سرمایه گذاری های بالایی داشته و در زمینه دسترسی به این کشور به دلیل مخالفت پاکستان با مشکل مواجه است.

این کشور قصد دارد تا با توسعه بندر چابهار و ایجاد راه ارتباطی بین ایران و افغانستان راه رسیدن خود به افغانستان را تسهیل کند.

*توسعه میدان گازی فرزاد بی

توسعه میدان گازی فرزاد بی  نیز یکی از موضوعاتی است که دو کشور درباره آن به گفتگو خواهند نشست.

هندی ها از پیش از تحریم ها توسعه میدان گازی فرزاد بی را در دست داشتند و پس از اعمال تحریم ها فعالیت هندی ها در این میدان متوقف شد.

تا پیش از اعمال تحریم ها سه شرکت هندی حدود 100 میلیون دلار در میدان فرزاد بی سرمایه گذاری کردند و پس از اعمال تحریم ها این سه شرکت نتوانستند به فعالیت خود در ایران ادامه داده و علی رغم این حجم سرمایه گذاری تولید این میدان آغاز نشد. حال و با لغو تحریم ها هندی ها قصد دارند تا جای پای خود در صنعت نفت ایران را بازیابند.

*افزایش صادرات نفت ایران به هند

افزایش صادرات نفت ایران به هند نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که پیش بینی می شود امروز دو کشور را پای میز مذاکره بنشاند.

دو کشور در گفتگوهای دو جانبه پیشنهاد هند برای افزایش واردات نفت از ایران را به بحث خواهند گذاشت.

با اعمال تحریم ها هند واردات نفت خود از ایران را کاهش داد و یکی از مهمترین دلایل این مسئله بسته شدن راه های پرداخت هزینه نفت وارداتی از ایران توسط هند بود.

مذاکره برای بهبود شرایط تجارت بین دو کشور و افزایش تعداد کالاهای مبادلاتی ایران-هند از جمله مهمترین موضوعاتی است که در این زمینه دو کشور به آن خواهند پرداخت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار